Beste allen,

Enige tijd geleden heb ik een vintage stereo taperecorder weten te bemachtigen, een Sony TC-230. Deze werkt nagenoeg perfect; behalve enkele inputs. Er zit een tuner (RCA), een phono (RCA) en een microfoon (mini-jack) aansluiting op. Wanneer ik echter iets op de tuner of phono wil aansluiten, geeft ‘ie een zeer vervelende en luide zoem. Dit is ook zo als ik aan de binnenkant deze aansluitingen aanraak met een schroevendraaier. Bij de andere in- en uitgangen geeft hij geen storing. Wat kan ik doen?

Ik heb enkele elektronische kennis. Bijgevoegd is een schema van de recorder uit de handleiding.

Alvast bedankt,

Ivan :)

ik neem aan dat je weet dat een phono ingang veel gevoeliger is als een normale tape of aux ingang? daar kan alleen een platenspeler op aangesloten worden, anders overstuurt deze ingang.

Massaprobleem in je aansluitingen? Wat probeer je aan te sluiten en hoe? Brom bij aanraken is correct.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

Op 14 oktober 2017 09:27:22 schreef testman:
ik neem aan dat je weet dat een phono ingang veel gevoeliger is als een normale tape of aux ingang? daar kan alleen een platenspeler op aangesloten worden, anders overstuurt deze ingang.

Ja dat weet ik. De phono ingang geeft ook een luidere storing dan de tuner.

Op 14 oktober 2017 09:28:05 schreef maartenbakker:
Massaprobleem in je aansluitingen? Wat probeer je aan te sluiten en hoe? Brom bij aanraken is correct.

Ik probeer mijn mixer via tulpkabels aan te sluiten. Het signaal uit de mixer stoort niet, dat heb ik gecheckt. Het is zo dat wanneer er een stekker de ingang van de recorder ingaat, er een storing plaatsvindt. Dit is zo met zowel tulpkabels waarvan de andere kant niet is aangesloten op iets anders als tulpkabels die wel aan beide kanten zijn aangesloten. Bij contact tussen stekker en aansluiting stoort ‘ie dus.

Je steekt de pluggen er toch wel goed in?
Zowel de pen als de ring van de male-plug moeten goed contact maken met de female-connector.

Het lijkt erop dat je alleen de middenpen contact laat maken.

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (98%)]

Het is in het algemeen verstandig consumentenapparatuur met RCA's geheel uit te schakelen / spanningsloos te maken alvorens het aan te sluiten.

Het is mij uit de beschrijvingen niet geheel duidelijk of er een probleem is na correct aansluiten. Als dat zo is maar de recorder werkt verder goed dan kan het omdat dezelfde versterkers voor opname en weergave gebruikt worden eigenlijk alleen een schakelaar zijn.

Brom, of een luide zoem zoals de TS het noemt, treedt op als de afscherming/massa is onderbroken.
Uit het schema kan ik niet opmaken dat de massa ergens wordt geschakeld.
Het lijkt mij een probleem met de aansluitsnoeren c.q. connectors.

Ik zocht op het schema ook naar onderdelen die een aardlus of onderbroken massa zouden kunnen veroorzaken, maar er kunnen subtiele verschillen tussen het schema en de recorder zitten aangezien het schema voor de Amerikaanse uitvoering is. De kans dat de massa geschakeld is lijkt me alsnog nihil.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

http://img.usaudiomart.com/uploads/large/790178-vintage-sony-tc230-reel-to-reel.jpg

in deze recorder zitten nog gewirewrapte aansluitingen. later ging oa sony deze ook solderen omdat er losse contacten in deze techniek ontstonden. wat ook voorkomt is de rand van de tulpbus die loszit op de soldeerlip en door oxidatie geen contact maakt. even op dat punt solderen helpt dan ook.

Beste allen,

Dank jullie wel voor de vele tips. Na het installeren van nieuwe RCA poorten om een goede connectie te verzekeren, is de zoem wat afgenomen, maar nog niet helemaal weg. Verder nog tips om dit voor elkaar te krijgen? Bijv. met betrekking tot het circuit/aarde?
Groet, Ivan

Als er een tweelingsnoer aan zit zoals op de foto is het apparaat niet geaard en zijn daar geen problemen te verwachten.
Doe als je dat nog niet gedaan hebt wat uitwisseltests om een kapotte RCA kabel of uitgang uit te sluiten, en ga dan verder op zoek naar mogelijk losse contacten. Soms zijn die goed te vinden door er tegen aan te tikken.

Om dan meteen "poorten" (chassisdelen hoop ik) te installeren waarna het probleem alsnog niet opgelost is, vind ik wat overdreven. Eerst maar even goed zoeken en verder testen.