Hallo allen,

Wij zijn bezig met het maken van een onderzeeër. Voor de besturing hebben wij een sonar nodig die afstanden kan meten.

Weet iemand een (goedkope) waterdichte sonar die onderwater werkt en aan te sluiten is op een arduino.

Ik betwijfel of je dat gaat vinden, simpel, goedkoop en geschikt voor beginners (zo komt het in ieder geval op mij over).

Onderwater sonar is een stuk moeilijker dan een chippie met één of twee transducers aan een pootje van Arduino knopen, zeker als je iets meer wilt dan een tijd voor de eerste reflectie meten.

Misschien kun je met zo'n grote ultrasoon transducer (40W of zo, redelijk goedkoop uit China), een aantal ontvangers (geschikt voor onder water), en een flinke lading complex rekenwerk een phased array maken voor een grove inschatting van de omgeving.

Het lastige is dat geluid onder water slecht rechtdoor gaat, het verspreid zich in alle richtingen, dus zonder phased array kun je bijna niet vaststellen waar en reflectie vandaan kwam. Als je voertuig beweegt, kun je het "beeld" nog een stuk beter krijgen door trucjes van synthetic aparture radar te lenen.

Is zon ding van een ultrasoon bak iets ?

Voor een beetje sonar heb je aardige vermogens nodig, en daarbij komt het feit,dat de transducer zowel zender als ontvanger is.
Ik zou gewoon gaan voor een tweedehands echopeilertje van Furuno of hoe al die merken mogen heten.

Probeer eens een fishfinder