Goeiedag heren en eventuele dames,
Ik ben bezig met een project genaamd doppendrukker
Ik loop tegen een probleem aan mijn spindel wordt aangedreven door een 12v DC motor.
Als mijn transportbalkje met flesje op het einde aankomt komt moet hij weer terug naar het begin.
Hiervoor kan je dan gebruik maken van een H brug
Nu is mijn vraag of dit een probleem geeft als ik al een motor aansturing heb kan ik deze modificeren of moet ik een apart printje maken.
Met vriendelijke groet,
Giovanni
Misschien kan je de uitgang van de arduino gebruiken om een relais te sturen?
En die kontakten van dat relais sturen de motor.
Dus in jou schema de motor vervangen door een relais?
remco_blom
altijd druk met de verkeerde dingen
Ja een relais kan dat is een goed idee
Maar wat is de bedoeling moet je deze motor aansturen met 5v van een arduino of hoe zit het met die voltages ?
Je hebt twee uitgangen nodig van je arduino. Ik zou het anders doen als in je schema, je kan beter je belasting naar de GND trekken dan in je emitter lijn sturen.
Moet je toerental niet geregeld worden, als je een H_brug maakt met alleen relais kun je het toerental niet regelen.
Hier heb je wat voorbeelden voor Arduino en raspbarry.
Op 30 oktober 2017 12:16:52 schreef remco_blom:
Ja een relais kan dat is een goed idee
Maar wat is de bedoeling moet je deze motor aansturen met 5v van een arduino of hoe zit het met die voltages ?
De relais is inderdaad een goede optie de bedoeling is dat de motor word aangestuurd door de de arduino op deze manier
Zie vorig bericht. Dat is een voorbeeld met een raspbarry, maar dat geld voor iedere controller. De spanning maakt ook niet uit, die bepaal jij.
Op 30 oktober 2017 12:07:02 schreef GioCainn:
Ik ben bezig met een project genaamd doppendrukker [bijlage]
Ik mag hopen dat je het mechanisch anders maakt dan op de tekening staat, want op deze manier kun je nooit een fles kwijt. 
Op 30 oktober 2017 12:19:43 schreef Lambiek:
Je hebt twee uitgangen nodig van je arduino. Ik zou het anders doen als in je schema, je kan beter je belasting naar de GND trekken dan in je emitter lijn sturen.Moet je toerental niet geregeld worden, als je een H_brug maakt met alleen relais kun je het toerental niet regelen.
Hier heb je wat voorbeelden voor Arduino en raspbarry.
Het toerental hoeft niet geregeld te worden en als antwoord op je opmerking over het mechanisch ontwerp. Dit is inderdaad niet hoe het eruit moet zien maar dit was hoe we waren begonnen
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Dan zou het toch zo moeten uitzien
Met de in jou schema ( op ruitjespapier ) waar er een diode en motor staat, de motor vervangen door een relais.
Die dan de ene of de andere motorrelais aanstuurt.
Let wel dat er ook nog twee verbreek-eindkontakten ( ES ) bij de motor moet, anders stopt de motor niet. 
MVG Gerard.
Als een Es aangesproken is, gaat hij nooit meer de andere kant op in jouw schema.Je kan ze beter in de stuurstroom zetten. Na het wisselkontakt , bedoel ik 
[Bericht gewijzigd door mel op (31%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 31 oktober 2017 00:26:55 schreef mel:
Als een Es aangesproken is, gaat hij nooit meer de andere kant op in jouw schema.Je kan ze beter in de stuurstroom zetten. Na het wisselkontakt , bedoel ik
Ging verkeerd met copy-paste.
Is aangepast.
MVG Gerard.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik zou de arduino 2 relais laten sturen.
met de ene uitgang stuur je de 1e motoraansluiting aan (ofwel naar massa ofwel naar +)
met de andere uitgang stuur je de 2e motoraansluiting aan (massa of +).
als de motor niet mag draaien, dan zet je ze bv beide aan massa, of beide aan +
dus in dat voorgaande schema, gewoon dat onderste relais eruit, en de 2 andere relais naar de arduino brengen.
in het schema van gerard/monique zal de motor altijd draaien, ofwel linksom, ofwel rechtop, maar ergens stoppen kan die nooit tenzij aan een eindstop.
[Bericht gewijzigd door fcapri op (23%)]
GerardWassink
Ain't no place like 127.0.0.1
Op 31 oktober 2017 09:35:11 schreef fcapri:
ik zou de arduino 2 relais laten sturen.
met de ene uitgang stuur je de 1e motoraansluiting aan (ofwel naar massa ofwel naar +)
met de andere uitgang stuur je de 2e motoraansluiting aan (massa of +).
als de motor niet mag draaien, dan zet je ze bv beide aan massa, of beide aan +
!!! Heeft als bijkomend voordeel dat de motor DIRECT stopt (want je sluit hem kort).
Gerard
Ik zou eens kijken naar wat je al in je opleiding gehad hebt.
Ik denk dat dit zo'n beetje in het eerste jaar al had moeten zitten.
Denk eens aan project de robotmaaier welke je ongetwijfeld ook gedaan hebt.
EDIT: welk leerjaar zit je? Want dit zijn allemaal projecten van het consortium geweest. Kan je een richting op sturen welke projecten je nog eens kan bekijken om je vragen te bantwoorden.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (31%)]
Op 30 oktober 2017 18:01:32 schreef GioCainn:
Het toerental hoeft niet geregeld te worden,...
Dat is niet zo slim, in verband met je spindel. Als je motor nu je eindschakelaar bereikt, wordt je motor in een keer om gepoold terwijl je motor nog niet stil staat. Als je het toerental kan regelen heb je alles veel meer onder controle.
Vindt het sowieso geen goed idee om zoiets via een spindel te doen, zoiets kun je veel beter met een excentriek doen. Dan is je slag altijd bekend, plus dat je snelheid afneemt als hij de dop bereikt. Plus dat je je motor niet om hoeft te polen, is dus een veel simpelere regeling.
En als de opdracht over het ompolen van motoren gaat, zou ik als leerkracht iets anders verzinnen. 
Op 31 oktober 2017 12:49:22 schreef Lambiek:
[...]
Dat is niet zo slim, in verband met je spindel. Als je motor nu je eindschakelaar bereikt, wordt je motor in een keer om gepoold terwijl je motor nog niet stil staat. Als je het toerental kan regelen heb je alles veel meer onder controle.Vindt het sowieso geen goed idee om zoiets via een spindel te doen, zoiets kun je veel beter met een excentriek doen. Dan is je slag altijd bekend, plus dat je snelheid afneemt als hij de dop bereikt. Plus dat je je motor niet om hoeft te polen, is dus een veel simpelere regeling.
En als de opdracht over het ompolen van motoren gaat, zou ik als leerkracht iets anders verzinnen.
Helaas is de opdracht al gegeven en moet het via een spindel wat ik nog wel kan doen is eventueel de snelheid regelen ik ga dan ook een h brug schakeling gebruiken
Op 31 oktober 2017 13:05:42 schreef GioCainn:
[...]Helaas is de opdracht al gegeven en moet het via een spindel wat ik nog wel kan doen is eventueel de snelheid regelen ik ga dan ook een h brug schakeling gebruiken
En heb je misschien eventueel een voorbeeld van een excentriek?
Op 31 oktober 2017 13:11:08 schreef GioCainn:
En heb je misschien eventueel een voorbeeld van een excentriek?
Had niet echt een voorbeeld, maar even iets in elkaar geflanst. Het is geen uitgewerkte tekening, maar het gaat om het principe.
Lambiek: excentriek gaat hier niet: dit zijn glazen kleine potjes en ik heb geen zin om in mijn lessen in glas te stappen...
Veiligheidhalve doen we dit dus niet!
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik in het verleden wel: de spindeltjes zijn zwakker als de potjes en zijn al kant en klaar
Een excentriek moet zelf gemaakt worden en is dus lastiger/duurder
En als het mis gaat rammel je het potje kapot
Resultaat van in het verleden behaalde rendementen zullen we maar zeggen 
Is wel flauw: ik heb voorkennis van het project... Dit draaien we al een aantal jaar zo.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (14%)]
Gadget_inc
Ik ging er vanuit dat de TS het hele project van A tot Z zelf moest ontwerpen.
Vandaar dat ik het exentriek (pendelmechanisme noemde ik het) ook al eerder geopperd had.