Touchscreen kalibreren STC89c52 microcontroller programmeren

Op 3 november 2017 11:28:14 schreef Maxfix:
.. Ik denk voor de kalibratie van de touchscreen.

Ik vraag mij af wat je wilt kalibreren, het touchscreen of de machine en wat bedoel je met offset te groot?

LDmicro user.

Soms corrodeert de aansluiting van het touchscreen wat waardoor deze verloopt.
Het flatcable'tje een paar keer voorzichtig uit en in de connector op de pcb doen wil het wel eens oplossen.

Op 3 november 2017 11:40:23 schreef 2N3055:
Soms corrodeert de aansluiting van het touchscreen wat waardoor deze verloopt.
Het flatcable'tje een paar keer voorzichtig uit en in de connector op de pcb doen wil het wel eens oplossen.

had ik al gedaan. Heb connector opnieuw op pcb gesoldeerd. Verbinding was slecht. Nu stabiel maar helaas met offset.

Op 3 november 2017 11:36:20 schreef MGP:
[...]
Ik vraag mij af wat je wilt kalibreren, het touchscreen of de machine en wat bedoel je met offset te groot?

De offset (uitlijning) van de touchscreen ten opzichte van het LCD. Als ik nu bijvoorbeeld een '7' wil intoetsen op het scherm, dan druk op de 7 maar krijg ik een 3. En die zit 1-1,5cm verder op het scherm. Ik druk er dus steeds 'naast' op het scherm. Deze offset is over het hele scherm gelijk. Het verschilt telkens 1-1,5cm. Hoofdzakelijk in de Y-as.

KGE

Golden Member

Wanneer je voedingsspanningen allemaal in orde zijn dan is opnieuw kalibreren de enige optie. Hoe dat gaat is volledig aan de programmeur..

Soms is het een kwestie van de juiste functie zien te vinden in een (onleesbaar?) menu. Soms moet je inschakelen met je vingers ergens op het scherm om in een service menu te komen.

Kan de fabrikant er geen uitsluitsel over geven ?

Op 3 november 2017 12:30:10 schreef KGE:
Wanneer je voedingsspanningen allemaal in orde zijn dan is opnieuw kalibreren de enige optie. Hoe dat gaat is volledig aan de programmeur..

Soms is het een kwestie van de juiste functie zien te vinden in een (onleesbaar?) menu. Soms moet je inschakelen met je vingers ergens op het scherm om in een service menu te komen.

Kan de fabrikant er geen uitsluitsel over geven ?

De machine werkt wel. Het menu is in het engels. Het is erg lastig om het touchscreen te gebruiken vanwege de offset. Ik heb er nog niet aan gedacht om de calibratie procedure in het menu te gaan zoeken. Ik ga kijken.
De fabrikant is iets anders gaan doen vermoed ik. Webdomain is te koop.

Arco

Special Member

Sommige apparaten calibreren na een reset. Je moet dan 2 tegenover elkaar liggende hoekpunten aanraken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Dus de verbinding was eerst instabiel, de connector aansluiting slecht. Deze heb je gerepareerd en opnieuw gesoldeerd, sindsdien een offset? Het klink mij alsof er na het solderen teveel flux residu is blijven zitten da nu de meting verstoord. Kan je een duidelijke foto van de betreffende connector en soldeerwerk laten zien. Heb je de print al eens schoongemaakt met een glasvezelstift en alcohol ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 3 november 2017 13:35:07 schreef Arco:
Sommige apparaten calibreren na een reset. Je moet dan 2 tegenover elkaar liggende hoekpunten aanraken...

Ja, maar dat moet je dan wel inschakelen, b.v. door een dipswitch of zo iets.De Sperry radars hadden dit ook. een dipschakelaar omzetten en je kon m calibreren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 november 2017 13:35:49 schreef Shiptronic:
Dus de verbinding was eerst instabiel, de connector aansluiting slecht. Deze heb je gerepareerd en opnieuw gesoldeerd, sindsdien een offset? Het klink mij alsof er na het solderen teveel flux residu is blijven zitten da nu de meting verstoord. Kan je een duidelijke foto van de betreffende connector en soldeerwerk laten zien. Heb je de print al eens schoongemaakt met een glasvezelstift en alcohol ?

Logische gedachte. Echter ik weet niet hoe de situatie voorheen was. Ik bekijk/repareer het apparaat voor een kennis. Het apparaat is een aantal jaren geleden weggezet omdat er met het display niet meer te werken was.
Bij een eerste visuele controle vond ik de slechte verbinding van de connector. Die heb ik hersteld en nu constateer ik een offset. Ik weet dus niet of dat voorheen ook zo was.
Ik heb de connector nu extra schoongemaakt en zal het zo terugbouwen en testen.

Arco

Special Member

Ja, maar dat moet je dan wel inschakelen, b.v. door een dipswitch of zo iets.

Sommige apparaten calibreren automatisch na een fabrieks reset... (met de vraag de 2 hoeken aan te raken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de functie van de 'chinese' knop naast de EXIT onderzocht. Als ik eerst het punt 440,550 linksboven aantikt dan krijg bepaalde coordinaten te zien. 425,2712. Druk ik nu de chinese knop in dan zet hij daaronder het verschil met wat het zou moeten zijn.
Nu nog de correctie.. De startstop heeft ook een functie.

Zodra de start/stop knop ingedrukt wordt verschijnen er op het display een set coordinaten 1270, 3000.

Iemand een idee voor een procedure?

Arco

Special Member

Staat er in de linkerbovenhoek een wit driehoekje wat je aan moet klikken? (zo te zien...)
Meestal komt er daarna eentje rechtsonder...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 november 2017 20:49:48 schreef Arco:
Staat er in de linkerbovenhoek een wit driehoekje wat je aan moet klikken? (zo te zien...)
Meestal komt er daarna eentje rechtsonder...

Er staat een kruisje linksboven en eentje rechts van het midden. De kruisjes zijn nog niet veranderd van positie. Ik kan de offset alle kanten opschuiven, soms is de y-as goed uitgelijnd, dan weer de x-as. Voorlopig nog toevaltreffers. Ik begrijp de getallen nog niet, afgezien dat het coordinaten zijn.

Als ik het chinees op het display zou kunnen ontcijferen dan zou dat zeker helpen.
Chinese co'ers online?

Inmiddels gevonden: ?? = nulpunt.

[Bericht gewijzigd door Maxfix op vrijdag 3 november 2017 23:07:15 (19%)

De aansluitingen van die 7843 kwamen me al zo bekend voor ..
Meer achtergrondInfo hierover: http://www.analog.com/en/analog-dialogue/articles/the-pda-challenge-me…

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Op 3 november 2017 13:15:20 schreef Maxfix:
[...]

De machine werkt wel. Het menu is in het engels. Het is erg lastig om het touchscreen te gebruiken vanwege de offset. Ik heb er nog niet aan gedacht om de calibratie procedure in het menu te gaan zoeken. Ik ga kijken.
De fabrikant is iets anders gaan doen vermoed ik. Webdomain is te koop.

Het kalibreren gaat inderdaad via het menu. Met trial & error heb ik gevonden dat als je in de rechterbovenhoek van het scherm drukt en dan de emergenza knop indrukt dat je dan in het kalibratie menu komt.
Je verzint het niet...

Het hele menu is per ongeluk ook al een keer van engels naar het chinees gegaan. Paniek! Gelukkig heb ik weg terug ook gevonden.

Ik mis nu nog de juiste procedure om te kalibreren. De offset verandert bij verandering van de instellingen maar ik heb het nog niet door.

Ik kom geen wijs uit de getallen. Het zijn coordinaten, maar in welke functie? Absoluut? Als vector?
Iemand ervaring hiermee?

KGE

Golden Member

Meestal werkt calibreren volgens een vast patroon waarbij je steeds een aangegeven punt op het scherm moet aantikken waarna het volgende punt weergegeven wordt en dat dan een aantal maal achter elkaar voor verschillende punten op het scherm.
Het systeem gebruikt dan die waardes als referentie.

Dat er op het scherm getallen aangegeven worden is misschien interessant voor de programmeur maar niet voor de gebruiker.

Shiptronic

Overleden

op het scherm met de stylus op het + teken tikken, grote kans dat de coördinaten dan worden op ge slagen. meestal verspringt de + dan er moet je dit een aantal keer herhalen voor meerdere punten op het scherm (min 3)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 november 2017 23:27:36 schreef Shiptronic:
op het scherm met de stylus op het + teken tikken, grote kans dat de coördinaten dan worden op ge slagen. meestal verspringt de + dan er moet je dit een aantal keer herhalen voor meerdere punten op het scherm (min 3)

Er staan twee kruisjes op het scherm. Linksboven precies op de hoek en een rechts van het midden. Bijbehorende coordinaten staan erbij (zijn vast).
Zodra ik op een kruisje druk worden de coordinaten getoond links van het midden. De X coordinaat klopt, de Y coordinaat klopt helemaal niet.
Ik zou dus de Y coordinaat willen verschuiven maar hoe?

Op 4 november 2017 23:18:45 schreef KGE:
Meestal werkt calibreren volgens een vast patroon waarbij je steeds een aangegeven punt op het scherm moet aantikken waarna het volgende punt weergegeven wordt en dat dan een aantal maal achter elkaar voor verschillende punten op het scherm.
Het systeem gebruikt dan die waardes als referentie.

Dat er op het scherm getallen aangegeven worden is misschien interessant voor de programmeur maar niet voor de gebruiker.

Ja dat werkt vaak zo. Maar hier wordt helemaal niets aangegeven. Welke kruisje eerst? Welke knop (nulpunt of exit) en wanneer?

Het calibratiescherm is niet voor de gebruiker. Op dit moment ben ik de programmeur.

Zou het kunnen dat de (resistive touch screen controller) FM7843 niet goed werkt?
Coordinaten zijn vreemd. Hieronder de getallen bij de bijbehorende hoeken van het scherm. De 2800 zou 1800 moeten zijn, dan zou het beter kloppen. In de linkerbovenhoek staat standaard op het scherm de tekst: 400, 550. Als ik dat punt aanraak geeft die 400, 2800 aan.

400,2800 3800,1800

400,3800 3800,3800