Hoi, van een Sony platenspeler wil ik 2 condensators vervangen omdat ze stuk zijn. Echter zegt de service manual het volgende over deze;
"Note: The components identified by shading are critical for safety. Replace only with part number specified.
Met andere woorden, de in de lijst aangemerkte componenten zijn noodzakelijk voor de veiligheid en dienen vervangen te worden door de originele (of gelijke natuurlijk).
Maar, deze 2 kan ik niet zo snel vinden.
Volgens de handleiding de volgende waarde;
0.033uF 300V mylar ik heb gemeten dat de rastermaat 15mm is.
Beide caps zijn gelijk van waarde en komen dus 2 keer voor op het power board.
Met welke waarde zou ik ze kunnen vervangen eventueel? Ik heb gekeken voor vervanging maar kan geen geschikte waarde vinden aleen lager van 275v
een 0.033 630 volt ? Kemet Wima of zo
als de rastermaat niet zo goed klopt dan een klein draadje aan solderen
gewoon als voorbeeld deze link, maar je kan ze ook elders vinden
https://eu.mouser.com/ProductDetail/Arcotronics-KEMET/R76PI23304030J/?…
[Bericht gewijzigd door tune op (48%)]
Heeft weinig met HF te maken.
Replace only with part number specified. is ook lariekoek. 
We hebben het hier over condensators,niet echt een exotisch onderdeel.
Heeft weinig met HF te maken.
Klopt, ik koos per abuis de verkeerde rubriek, door mijn scrollwiel te gebruiken net voor posten van het bericht.
Mouser, had ik inderdaad gevonden, echter toen ik gister sprak met een dame van hun werd mij verteld dat er 20 euro verzendkosten aan zitten onder de 50 euro bestelwaarde. Dat is me toch echt teveel als je niet veel meer nodig hebt....
Het zijn ontstoringscondensatoren, dus voor de goede werking van de speler zijn ze niet direct nodig. Voorlopig weglaten en als je ze later ergens vriendelijk geprijsd vindt, dan soldeer je ze tegen die tijd in je platenspeler.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Graag typenummer en/of linkje naar de service manual. Aan je omschrijving te horen kun je met die condensatoren alle kanten op, dus in de praktijk geen enkele kant als je goed advies wilt geven. Waarom ze kritisch zijn en waarom ze stuk zijn is niet duidelijk, dus waar je ze door moet vervangen blijft een grote gok.
De condensatoren die tune opgeeft zijn in principe geen veiligheidscondensatoren. Als ze als ontstoorcondensatoren worden gebruikt zoals een redelijke gok is, is 630VDC werkspanning nogal dubieus om niet te zeggen onverantwoord. Bij de originelen luidde de 300V werkspanning dan misschien in AC en bovendien moeten ze zoals de servicemanual kennelijk zegt, aan eisen voldoen.
Op 6 december 2017 20:16:35 schreef Hubie:
Heeft weinig met HF te maken.Replace only with part number specified. is ook lariekoek.
We hebben het hier over condensators,niet echt een exotisch onderdeel.
Sony gaat ervan uit dat de gemiddelde servicemonteur anders dezelfde redenatie volgt als tune. "het ziet er uit als een condensator en misschien heeft hij wel ongeveer de goede eigenschappen want er staat tenslotte 0,033u op". Hetzelfde zag je in die jaren ook vaak bij elco's. Soms specificeerde een fabrikant een low ESR, dat was zo speciaal dat dat er niet bij stond maar alleen een waarschuwing dat het echt de originele moest zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]
300 volt is een "oude" omschrijving
beter is een 630 VDC die 400 VAC aankan beter want nu gaan we naar pieken die ruim over die waarde gaan, zijnde die 300 volt van vroeger
je hebt gelijk ivm verzendkosten maar die zijn elders ook te verkrijgen, gewoon eens de zoekmachine gebruiken
0.033µF 630 VDC en ik ben er zeker van dat een 0.029 of 0.039 +/- 10% of zo zeker werkt
als ge ergens bij een locale handelaar gaat dan kan die die ook meebestellen met een kleine meerkost en zeker niet voor 20 €.....
koop wel goeie brandveilige !! want die staan bijna zo goed als continu onder de 240 VAC
@maartenbakker lees eens de specs in die link over die condensator
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 6 december 2017 21:33:12 schreef maartenbakker:
Als ze als ontstoorcondensatoren worden gebruikt zoals een redelijke gok is, is 630VDC werkspanning nogal dubieus om niet te zeggen onverantwoord.
Een (ontstoor)condensator van origineel 300v vervangen voor een 630vDC wat is daar dubieus en onverantwoord aan?
De pp waarde van 230VAC is 650v, over de condensator komt max de helft te staan in de eerste helft van de sinus, in de tweede helft wisselt alleen de polariteit.
Of gaat het om een buizenpickup en zitten ze in de voeding 
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Met andere woorden staan de beide condensatoren in serie, daardoor krijgen ze ook maar de helft van de nominale net spanning.
Een type van 300 Volt zal daarom prima voldoen.
T.S. zei dat de beide condensatoren dezelfde capaciteit gaven tijdens doormeten.
Ze zijn dus nog prima in orde, waarom zou je ze dan willen vervangen?
Het zijn dus ontstoringscondensatoren en dat heeft met werking van de platenspeler helemaal niets te maken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 6 december 2017 23:15:07 schreef Martin V:
Met andere woorden staan de beide condensatoren in serie,
Waaruit concludeer je dat?
Thevel
Golden Member
Op 6 december 2017 23:15:07 schreef Martin V:
T.S. zei dat de beide condensatoren dezelfde capaciteit gaven tijdens doormeten.
Waar lees je dat?
Martin V
Beide caps zijn gelijk van waarde en komen dus 2 keer voor op het power board.
Niet gelezen maar daar ging ik zelf van uit.
Waaruit concludeer je dat?
Dat is meestal het geval met ontstoringscondensatoren, op het knooppunt zijn ze verbonden met de aarde.
Tussen fase en aarde en tussen nul en aarde staat dan de helft van de netspanning.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Deze schrijven we bij in de lijst van redenen dat fabrikanten zeggen dat je het onderdeel alleen door hetzelfde mag vervangen.... Sorry Martin V, niets persoonlijks, de TS is de grote aanstichter van de verwarring waar wij beiden slachtoffer van zijn, dus die moet hem maar even rechtzetten met typenummer, servicemnanual en eventueel foto's van condensator en context...
Maar even teruglezend: Als het een ontstoorcondensator is dan zal die 300V toch wel AC zijn en geen DC. Is het wel DC, dan zouden 2 stuks in serie een werkspanning van minder dan 600V DC hebben. Voor een simpele polyestercondensator is dat 200VAC en nog steeds geen enkele veiligheids-eigenschap. Dat zou nog erger naatje zijn dan een 630VDC over het net steken.
Op 6 december 2017 22:24:04 schreef vergeten:
[...]Een (ontstoor)condensator van origineel 300v vervangen voor een 630vDC wat is daar dubieus en onverantwoord aan?
Niets, als de condensator voor 300VDC was gespecificeerd, maar we weten niet of hij dat is en ik vermoed van niet.
De pp waarde van 230VAC is 650v, over de condensator komt max de helft te staan in de eerste helft van de sinus, in de tweede helft wisselt alleen de polariteit.
Of gaat het om een buizenpickup en zitten ze in de voeding
Steek de steker eens andersom in het stopcontact, dan staat er opeens 650V op. Bij condensatoren die voor DC gespecificeerd zijn, moet je bovendien ook rekening houden met de dV/dt (dus hoe snel de sinus wisselt, met 50Hz gaat het misschien wel maar met het omkeren van de steker misschien niet en voor situaties ertussenin alleen maar misschien zonder wel of niet erachter). Je zit dan wel degelijk aan een factor 2,8. Bij condensatoren die niet netgeschikt maar wel voor wisselspanning gespecificeerd zijn, staat vaak expliciet bij dat >250VAC niet betekent dat je ze maar gewoon over het net mag knallen. Niet alleen is de DC-rating onvoldoende voor de spanningspieken die ze regelmatig weg moeten werken, maar ze kunnen ook niet gegarandeerd de energie van zulke pieken wegwerken. X2 gespecificeerde condensatoren, waar het hier MISSCHIEN om gaat, zullen in het uiterste geval zelfhelen (lees een stukje van zichzelf verdampen) en zijn in elk geval zo geconstrueerd dat ze niet gevaarlijk falen (theoretisch op zijn minst).
Een ander belangrijke aanwijzing is dat Philips in de tijd dat er nog geen X2-classificatie bestond, altijd voor 1000V of 1300V ging als er iets over het net gestoken moest worden... Terwijl er ook toen al prima 630V en 800V condensatoren bestonden, die dat ook echt wel konden hebben (voor hun tijd waren teerknollen niet slecht).
Op 6 december 2017 22:07:24 schreef tune:
300 volt is een "oude" omschrijving
Wat bedoel je met een oude omschrijving? Zijn de volts in de tussentijd veranderd? Als het inderdaad een ontstoorcondensator is, dan was hij toen en nu in AC gespecificeerd, dat is al best lang de praktijk
@maartenbakker lees eens de specs in die link over die condensator
In koeienletters op pagina 1 van het datablad staat:
Not suitable for across-theline application (see Suppressor Capacitors).
Nou is het een MKP, dus kan aardig tegen pieken en hij mag zelfs 400VAC hebben zolang hij niet over het net hangt.. Dus als je erop staat om een 630VDC condensator te gebruiken dan is dit een van de minder slechte keuzes... Maar waarom zou je iemand willen adviseren om een onderdeel te gebruiken waarvan de fabrikant expliciet zegt dat het ONGESCHIKT is? Dan ben ik heel vriendelijk door het over 'dubieus' te hebben.
Op 6 december 2017 23:31:40 schreef Martin V:
[...]
Niet gelezen maar daar ging ik zelf van uit.
[...]
Dat is meestal het geval met ontstoringscondensatoren, op het knooppunt zijn ze verbonden met de aarde.
Tussen fase en aarde en tussen nul en aarde staat dan de helft van de netspanning.
Yep maar een Sony platenspeler heeft een 2 aderig netsnoer.
Martin V
Op 6 december 2017 23:39:09 schreef RAAF12:
Yep maar een Sony platenspeler heeft een 2 aderig netsnoer.
Daar was ik al bang voor, omdat dat meestal het geval is met een platenspeler.
https://www.vinylengine.com/library/sony/ps-x4.shtml
Zie pagina 23 van het servicemanual, het gaat om C100 en C101 vermeld in het grijze vlak.
[Bericht gewijzigd door Dan675 op (42%)]
deze link zal beter werken zonder u te moeten aanmelden
https://elektrotanya.com/sony_ps-x4_sm.pdf/download.html
het zal deze zijn vermoed ik ?
bovenaan de bladzijde staat een nieuw type : 0.01 450 volt paper
zorg gewoon voor de veiligheid, dus een 630 volt 0.01 van goeie kwaliteit
en vergeet ook die oude types (restauratie) paper capacitors.....dat is miserie zoeken
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je moet je realiseren dat er bij zo'n groot bedrijf veel mensen werken die ieder hun eigen taak hebben. Zo'n gast bij de inkoop weet na verloop van tijd wat voor substituties ie kan maken om de inkoop goedkoper te maken (da's zijn werk!). Dat gaat natuurlijk fout als ie zomaar een andere gewone 33nF condensator gaat kopen (mogelijk niet geschikt voor een veiligheidstoepassing met 230V continue bedrijf). Vandaar dat het er bijstaat.
Maar als jij weet dat het dus een veiligheidscondensator moet zijn die continue op netspanning moet kunnen opereren, dan gaat het gewoon goedkomen.
die staan over de 240 volt dus om veiligheidsredenen hebben ze die zelf blijkbaar vervangen naar een ander type
die doen niks meer dan de schakelaar ontlasten en misschien de "bonk" uit de speakers te houden of storingen onderdrukken
het supplement is van 1977 naar ik zie dus er zijn al betere en veiliger capaciteiten
aangezien de spanning tot 240 VAC gaat dan best één plaatsen die 275 VAC of meer aankan onder continu bedrijf
goeien uitleg : http://www.justradios.com/safetytips.html
https://www.vishay.com/docs/28153/anaccaps.pdf
Op 6 december 2017 23:31:40 schreef Martin V:
[...]
Meestal staat tussen fase en aarde de volle netspanning, en tussen nul en aarde bijna niets.
Eén van de twee condensatoren krijgt dus de volle netspanning.
Als de aarde niet aangesloten is, delen de twee condensatoren inderdaad de netspanning; op het chassis staat dan de halve netspanning. Maar dat merk je wel bij het aansluiten op je versterker. 
(Vandaar dat veel mensen eerst de apparaten op elkaar aansluiten, en pas op het einde de netspanning aansluiten.)
maartenbakker
Golden Member
Dank voor het schema, dat verduidelijkt veel. Ze staan bij uitgeschakelde speler in serie over het net en onderdrukken de schakelvonken bij in- en uitschakelen van de speler. Ze zijn dus vooral belangrijk voor de levensduur van de schakelaar - je mag ze dus niet weglaten.
Dat de gespecificeerde 300VDC polyestercondensatoren door 450VDC papiertypes vervangen moesten worden van Sony, is logisch al lijkt het een stap achteruit vanwege dat papier. Papier is namelijk (als ze nieuw zijn) veel beter bestand tegen spanningspieken zoals bij gebruik over het net en bij in- en uitschakelen. Verder speelde bij uitgeschakelde speler al wat ik eerder aanhaalde: de te lage werkspanning voor over het net (samen nog geen 600V). Niet zo vreemd dus dat ze uiteindelijk stuk zijn gegaan (kortsluiting of gewoon opengescheurd?). Ook de later gespecificeerde papiercondenstoren zouden inmiddels wel stuk kunnen zijn maar dan door gewone veroudering.
Bij reparatie kun je twee dingen doen.
1) Zeggen: Sony had het prima door met die 450VDC papiercondenstor. De dichtstbijzijndste vervanger is een 630VDC MKP (polypropyleen is beter dan papier is beter dan polyester) zoals die eerder per ongeluk al gelinkt was (al heb ik een lichte voorkeur voor Wima boven Kemet/AVX, maar ook die laatste zal prima op zijn plaats zijn).
2) Het zit eigenlijk over het net dus moet er geen X2 in? Omdat ze in serie stan en omdat een X2 bij het blussen van schakelvonken misschien wat te enthousiast gaat staan zelfherstellen, zou ik dat hier niet doen.
Ik zou in jouw plaats dus voor scenario 1 gaan. De enige vraag is dan... 3n3 33n of 10n? Ik zou er de 4n7 in doen die ik toevllig nog had liggen Het komt naar mijn idee niet heel erg nauw, het is altijd een compromis om de schakelcontacten niet te hard te laten vastlassen bij het inschakelen en toch de volledige vonk te onderdrukken bij het uitschakelen. Alles tussen 
3n3 33n en 10n zal wel goed zijn.
Vishay schrijft zelf al dat de 275 VAC minder betrouwbaar zijn dus best is een 300 VAC te nemen zoals ze beschrijven
voor de meerprijs moet ge het niet laten......
waarde zal weinig een rol spelen, een standaard 0.01 zal goed zijn
maartenbakker
Golden Member
Dus jij gaat nu het niet nodig blijkt, opeens wel voor optie 2? Ben ik het na het bekijken van het schema eindelijk met je eerste bericht eens, ben jij weer gedraaid
Wel verwarrend voor de TS en niet persé de ideale oplossing gezien het eventueel onderbroken raken waarna de schakelcontacten hard slijten. Maar als je voor optie 2 gaat dan zou ik inderdaad liever de 300VAC X2's nemen want dan heb je iets minder kans dat ze gaan staan zelfherstellen.
Optie 3 schiet me nu net te binnen. Ceramisch. Die zijn waarschijnlijk goedkoper en volstaan ook (keus uit 1kVDC, 2kVDC of X2/Y1/Y2).
ik ?? ik heb er hopen liggen van 275 VAC X2
ik heb er ook liggen van 600 VAC X2 en die zou ik persoonlijk nemen
ik zou X2 nemen en een varistor er bij van 275 volt
275 VAC is gemeten voor bedrijven waar alles dag en nacht draait (alles lezen !) en waar alle beetjes tellen, o.a. warmte