Hallo, ik ben in het bezit van een goede platenspeler en ben op zoek naar een schema om enkele lp's die ik mooi vind op c.d te zetten,maar kan het schema niet vinden.Heeft iemand een tip? mvg Joop.

Ik heb ook een verslag gelezen hoe LP's gewoon gescand werden op een flatbedscanner. Het was een briljant idee met een waardeloos eindresultaat :-)

Wat voor schema? Je hebt een goede versterker nodig om de RIAA curve goed te kunnen omzetten, kan je zelf bouwen, maar een bestaande versterker is makkelijker. De line-out is van een niveau dat je makkelijk zou moeten kunnen digitaliseren en met een geluidskaart redelijk storingsvrij zou moeten kunnen omzetten. Voor echte puristen is het denkbaar een goede versterker te zoeken met een SPDIF-out en een geluidskaart met een SPDIF-in om de ruis van de computer buiten te houden, of dat nodig is moet ieder voor zich bepalen en hangt ook af van de geluidskaart. De link van Thevel is een zeer duidelijke uitleg over de stappen die genomen moeten worden.

Opzoeken op Spotify.com (gratis aanmelden) of Youtube en dan je geluidsrecorder (in windows) aanzetten? :)

Of gewoon Spotify gebruiken (zit gratis bij je KPN internet).

Op 15 december 2017 15:30:52 schreef 65+:
Hallo, ik ben in het bezit van een goede platenspeler en ben op zoek naar een schema om enkele lp's die ik mooi vind op c.d te zetten,maar kan het schema niet vinden.Heeft iemand een tip? mvg Joop.

In eerste instantie zou ik eens rondkijken op het internet, de kans is namelijk erg groot dat je je muziek al ergens digitaal kan kopen en/of downloaden. Tenzij het om erg zeldzame LP's gaat, uiteraard.

Vele jaren geleden heb ik een collectie van singles en LP's op PC opgenomen voor een kennis. Ik heb zijn platenspeler aangesloten op mijn mengpaneel, en de audio out van het mengpaneel aangesloten op de line-in van mijn geluidskaart. Het opnemen zelf kan je doen met software zoals Audacity, dan kan je eventueel nog wat dingen bewerken (in stukken knippen, pauzes weglaten, krassen verwijderen, etc...).

Zelf dingen gaan bouwen lijkt me overkill, en het lijkt me sterk dat het resultaat beter zal klinken dan bovenstaande setup.

Succes ermee!

Marlon

Op 15 december 2017 18:56:37 schreef Marlon:
Ik heb zijn platenspeler aangesloten op mijn mengpaneel, en de audio out van het mengpaneel aangesloten op de line-in van mijn geluidskaart. Het opnemen zelf kan je doen met software zoals Audacity, dan kan je eventueel nog wat dingen bewerken (in stukken knippen, pauzes weglaten, krassen verwijderen, etc...).

Zo doe ik het precies hetzelfde, met 1 verschil; ik gebruik geen mengpaneel, de platenspeler is aangesloten op de Phono-ingang van mijn Sony huiskamerradio en de Tape-uitgang is met een kabeltje verbonden met de line-in van de geluidskaart van de pc.
Audacity doet de rest. Opslaan in het formaat FLAC als je weinig verliezen wilt of in MP3 als je ruimte wil besparen.

300 lp's gedigitaliseerd, nog 250 te gaan...

Op 15 december 2017 16:07:45 schreef GJ_:
Ik heb ook een verslag gelezen hoe LP's gewoon gescand werden op een flatbedscanner. Het was een briljant idee met een waardeloos eindresultaat :-)

Kewl :)

Ik snap de keuze wel
Er zijn mastertapes en vanaf daar wordt het afgemixt op cd of afgemixt op lp.

En ondanks dat de cd (of zelfs mp3) superieur is aan de lp, is de lp mix vaak met meer tijd enmmeer liefde gedaan, waardoor de lp "lekkerder" of "beter" klinkt. (Jeetje, voel me net zo'n audiofool nu). Dus je wilt die mix opnemen

Mooiste voorbeeld is made in japan op vinyl of cd.. Die is echt crappy op cd of in spotify.
Maar omgekeerd heb ik prachtige picture discs van Nightwish... Heb er behoorijk wat en ze zijn prachtig.. Aan de muur, maar om op te zetten kun je beter spotify of de cd kiezen

TS, je hebt geen schema nodig. Je hebt een PC nodig (met audio kaart, maar PC's zonder bestaan nauwelijks nog). Dan heb je een line-in poort waar je je audio in stuurt vanuit je versterker. Je hebt dus alleen software nodig, en die is gratis.

Blijft dat je een RIAA voorversterker nodig hebt om de RIAA correctie uit te voeren. Het hangt eer van af welke eisen je aan de opname stelt of dat een eenvoudig RC-netwerkje is of een correcte correctie.
Er zijn goedkope convertrtjes voor de "Top Tien" en de "Hit van de Week", maar als je serieuzere muziek wilt opnemen, zal je ook een serieuze audio kaart in je PC moeten installeren.
Als je gewend bent naar een tafelradio te luisteren, is alles goed, maar ben je gewend aan een goede Hifi installatie (Geen High-end nonsens), dan zul je toch echt wat meer moeten investeren en is zelfbouw geen optie als je daar geen ervaring in hebt. Het bouwen van een goede D/A-converter is beslist geen sinecure....

ik zou denken dat je beter een oude versterker met phono ingang neemt, de pc op de tape out uitgang aansluit en daarmee opneemt. of met een hdd recorder kun je ook cd-r branden.

Op 15 december 2017 23:40:43 schreef Tidak Ada:
Blijft dat je een RIAA voorversterker nodig hebt om de RIAA correctie uit te voeren.

Die zit in bijna elke versterker/radio/receiver die gebouwd is tussen 1970 en 1995.
De meeste apparaten uit die periode zijn eveneens voorzien van een Tape-Out aansluiting die je zonder enig bezwaar op de Line-In van een pc-geluidskaart kan aansluiten.

In de meeste gevallen hoef je er dus niets voor aan te schaffen of zelf te bouwen. Het staat al in de meeste woonkamers (als de bewoners niet meer piepjong zijn).

Niet iedere standaard audiokaart geeft studiokwaliteit. Een goede A/D converter is echt duurder dan een gemiddelde audiokaart, dus kun je de rest nagaan.
Het hangt verder af van je budget en de eisen die je stelt aan de weergave, zoals ik al eerder zei.

Op 16 december 2017 09:13:25 schreef Tidak Ada:
Niet iedere standaard audiokaart geeft studiokwaliteit.

Wat geeft je het idee dat de TS dat wil dan? Ik leest dat ie een paar oude LPs wil opnemen, that's all.

Als studiokwaliteit is gewenst moet je LP's al helemaal vergeten.
Het ruist en het kraakt. Dat zijn nu eenmaal de eigenschappen van grammofoonplaten.

Op 15 december 2017 19:41:34 schreef Gadget_inc:
[...]

Kewl :)

Wat betekent dat?

Op 15 december 2017 16:23:09 schreef K7Jz:
Opzoeken op Spotify.com (gratis aanmelden) of Youtube en dan je geluidsrecorder (in windows) aanzetten? :)

Of gewoon Spotify gebruiken (zit gratis bij je KPN internet).

Ja, als het daar te vinden is, ik ben wel LP's tegengekomen waar ik nooit wat van online heb gevonden.

Op 16 december 2017 00:33:19 schreef Shiptronic:
Schema : https://www.circuitsonline.net/schakelingen/124/audio/riaa-phono-voorv…

Haha, eigenlijk wel grappig, ik had er niet eens aan gedacht om eens te kijken in de sectie 'schakelingen'.

Op 16 december 2017 09:13:25 schreef Tidak Ada:
Niet iedere standaard audiokaart geeft studiokwaliteit. Een goede A/D converter is echt duurder dan een gemiddelde audiokaart, dus kun je de rest nagaan.
Het hangt verder af van je budget en de eisen die je stelt aan de weergave, zoals ik al eerder zei.

Mee eens, daarom suggereerde ik ook eens te kijken naar een versterker met een A/D ingebouwd (analoog in, SPDIF uit). Ik vind het altijd een beetje een mijnenveld om audio-apparatuur aan te raden, want dan is er altijd iemand die een apparaat met superieur geluid kent.

als je LP naar CD wilt overzetten vergeet perfect geluid maar, dat ploppen en kraken van de naald heb je snel, en dat hoor je ook bij CD weergave. als de ts een high end systeem wilde voor LP naar CD overzetten dan kocht ie dat wel ineens en vroeg niet om een zelfbouw schema.

Ik kan de LP's, die ik graag digitaal wil hebben, meestal wel online vinden, de meeste komen van YouTube :)

En oh ja, een valkuil waar ik indertijd nogal hard in gelopen was: zorg dat je de platenspeler dicht hebt voor de muziek begint, ik had bij de eerste paar LPs het sluiten van de deksel mee opgenomen. :(

Op 16 december 2017 11:29:45 schreef Shiptronic:
Ik kan de LP's, die ik graag digitaal wil hebben, meestal wel online vinden, de meeste komen van YouTube :)

Wauw, in relatief lage 192 kHz bitrate kwaliteit, dan verlies je een hoop. LP's verdienen wel wat meer dan dat, je krijgt er alleen wat gekraak en ruis bij, al valt veel op te lossen met een goede schoonmaak.

@ kruimel: dat dus ;)
Ook ik heb dat probleem wel: CD's en LP's met nummers (vaak remix-werk) die zeer slecht (of niet) online te vinden zijn, als ik al weet hoe het heet of wie de artiest is/was. Dan blijft digitaliseren over.

Voor de rest is alles al aangedragen.