hallo allemaal ik moet een spoel wikkelen van 10 naar 400 wikkelingen ik deed eerst de 10 wikkelingen en dan de 400 maar dat wil voor geen meter kan ik niet eerst die 400 doen en DAN die 10 wikkelingen eroverheen?

Normaal gesproken wikkel je eerst de primaire en dan de secundaire kant van je spoel.

Dus als primair 10 wikkellingen is, dan eerst die.

Maar wat bedoel je werkt voor geen meter?
Wat voor spoel? wat voor kern?

ik bedoel het wikkelen wil niet... je moet die 400 wikkelingen OVER die 10 wikkelingen doen of mag het er ook naast hangen dus dat niet alles op die 10 wikkelingen terecht komen?

Nee eigenlijk niet. Maar wat gaat er dan fout?

Is het een normale spoelkern met wangen? Trafospoelkern?
Je legt dan de 10 windingen in het midden, en vult de rest uit met isolatie tape zodat je weer een vlakke ondergrond hebt. Draden naar één kant via een wang naar buiten voeren.

Vervolgens leg je hier dan de 400 windingen op. Draden weer naar buiten voeren via een wang en spoel weer goed afplakken met tape.

het probleem is dat om een ronde ferrietkern moet gewoon zon staafje

Staat er ook aangegeven wat de wikkellengte moet zijn? Moet het in één laag?

Vroeger maakte ik een dan een kokertje van dun karton wat ik met twee rubbertules klem zette over de ferrietstaaf. De ruimte tussen de rubbeltules op de wikkelelengte zetten.
De draden kunnen dan onder je rubbertules door.

Is het een antennekring (ingangskring van een ontvanger?)
Dan mag de 10 windingen over de 400 windingen heen.
Moet je alleen even uitzoeken of deze aan de koude kant of de hete kant van je spoel moet zitten.

het gaat om deze spoel op deze site

http://www.kronjaeger.com/hv-old/chauer/mobilehvgen/mobilehvgen.htm

het was trouwens 15 windingen :)

en wat zijn rubbertules??

Rubbertules zijn dikke ringen van met aan de buitenzijde een gleuf, de binnendiameter heeft verschillende afmetingen.
Je gebruik ze eigenlijk om draden door een metalen chassis te voeren. Maar zijn voor 100 en 1 andere dingen bruikbaar.

Kijk eens in de Conrad gids, daar staan ze in alle soorten maten.

Als ik de beschrijving lees van die spoel, heeft hij ook die 15 windingen als eerste gelegd. Dan alles goed geisoleren met tape en krimpkous.
Daarna laag voor laag de 400 windingen, met tussen elke wikkellaag een laag iso-materiaal tegen spaningsdoorslag.
Als die staaf 4cm lang is heb je zo'n 3cm effectieve wikkelruimte. Die 400 windingen zal er in een laag of 5 op gaan denk ik. Afhankelijk van je draad dikte.
Voor het gemak kan je twee wangen maken van dik karton. Je moet trouwens nooit zo op de ferrietstaaf je draad leggen. Eerst een laag tape of krimpkous.