Beste mede hobbyisten.
Om de 14 dagen heb ik twee jongens (14 jaar) met een rugzak een avond te gast.
Ik probeer ze wat te leren knutselen.
We werken meestal met hout.
Nu wil ik ook iets anders proberen.
Omdat ze beide autistisch zijn wil ik kijken of ik ze wat bij kan brengen op het gebied van software en programmering.
Wie heeft een idee hoe ik dit het best aan kan pakken?

Ik weet niet of je "Scratch" kent? Dat is een grafische programmeer omgeving waarmee je eenvoudig programma's kan maken. Het werkt met een soort puzzelstukjes die je programma vormen, dus erg laagdrempelig en inzichtelijk.
Er zijn leuke Nederlandse videolessen die je op weg helpen,
bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=Zw_zq3QIElc je maakt dan een game die je zelf kan aanpassen. Ik heb mijn neefje (14) tijdens zijn vakantie achter de computer gezet met die video's en hij vond het erg leuk en had binnen de korste keren zijn game gemaakt.
De programmeer principes uit scratch zijn redelijk universeel, dus als je later wilt overstappen naar een "echte" programmeertaal dan heb je de basis al aardig geleerd.
Scratch is gratis te downloaden op https://scratch.mit.edu/download. Er is ook een cursus die je kan volgen van TuDelft https://online-learning.tudelft.nl/courses/scratch-programmeren-voor-k…

Wat een leuk idee!
Ben heel benieuwd naar wat er hier geadviseerd gaat worden.
Heb je zelf al iets ervaring of een lichte voorkeur voor bijv arduino?
Heb je een bepaald budget(je) in gedachten?

Op 9 januari 2018 21:38:59 schreef drieske:

Dag drieske,

Zelf ben ik software developer, maar ik vind het toch een erg moeilijke vraag om te beantwoorden.

Welke kennis heb je zelf? Welke talen ken/gebruik je? Hoeveel tijd wil je er aan spenderen? En welke resultaten wil je bereiken?

In principe ben ikzelf van mening dat je als programmeur moet starten vanuit het concept zelf, en dat toepassen aan de hand van één (of meerdere) talen om het zo te leren.
Nadeel daarvan is dat dat nogal een theoretische en droge manier van aanpakken is, en dat kan snel vervelen.
Voordeel van deze aanpak is dat als je de concepten door hebt, je sneller/makkelijker kan wisselen tussen verschillende talen dan wanneer je begonnen bent met één bepaalde taal en daarin dan de concepten hebt geleerd.

Een van de moeilijke aspecten van programmeren is dat je een bepaalde basis moet hebben alvorens je resultaat kan zien. Daarom raden we vaak mensen aan om te starten met webontwikkeling.

In die zin zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar PHP (van oorsprong een scripting taal maar ondertussen een general-purpose taal). Op die manier kan je zelf bijvoorbeeld een (kleine) website starten, en deze geleidelijk (avond na avond) uitbreiden. Een stappenplan kan dan zijn:

1. Hello world pagina in .html (je eerste webpagina)
  2. Hello world pagina in .php (en het verschil uitleggen met het eerste)
  3. Hoe heet je? in .php (naam opvragen, en "welkom x" tonen)
  4. Dingetjes berekenen (vb. wet van ohm: elektronika formule online invullen)
  5. Op termijn dingen in MySQL opslaan (database gebruiken)

Bijkomend voordeel van PHP is ook dat je het op elk platform gratis kan gebruiken (Windows, Linux, Mac) en dat je er (buiten een editor naar keuze) geen tools voor nodig hebt.

Je kan starten met iets als XAMPP, dat is eenvoudig te installeren en werkt out of the box.

Ter info: XAMPP is open source cross platform webserver oplossing. LAMP staat voor Linux+Apache+MySQL/MariaDB+PHP, WAMP staat voor Windows+Apache+MySQL/MariaDB+PHP. Zoals je kan zien omvat zo'n oplossing dus binnen een OS zowel de webserver, een database als de taal.

Succes!

Marlon

PS: ik zie net dat beamzer ook een antwoord heeft gegeven, en Scratch heeft aangeraden. Zelf ken ik het niet maar ik heb het zelf snel even bekeken, en het lijkt me wel een goede tool om even te toetsen hoeveel interesse er is voor programmeren, en hoe vlot ze om gaan met de begrippen.

Ik zou ook met PHP beginnen:

Via webservertje / goedkoop/gratis hosting/accountje kunnen ze meteen met hun mobiel in de weer. Eigen blogje programmeren of een gastenboek. HTML, HTTP en javascript gaat ze ook echt in de toekomst helpen met opleiding en werk.

Raspberry PI met lampjes aansturen via mobiel met php is ook waar ze lekker mee kunnen stoeien.

Het is net wat ze willen.
Persoonlijk vind ik Arduino een ramp.Ik ben vrij goed in Assembler.
PLC's programmeren kan ik ook, maar dat is wel heel wat anders.
Je kan echt heel veel kanten op.

Op 9 januari 2018 21:38:59 schreef drieske:
Om de 14 dagen heb ik twee jongens (14 jaar) met een rugzak een avond te gast.

Mooi initiatief!!

Omdat ze beide autistisch zijn wil ik kijken of ik ze wat bij kan brengen op het gebied van software en programmering.

Je moet er eerst achter zien te komen waar hun interesses liggen, als je hun interesse niet hebt wordt het niets. Dan dwalen ze zo af en doe je alles voor niets.

Er is genoeg natuurlijk:

http://www.picbasic.nl/

http://www.abacom-online.de/demos/profilab-expert40(demo).exe

https://www.google.nl/aclk?sa=l&ai=DChcSEwjonfz__czYAhUTnRsKHTbkAK…

https://www.google.nl/shopping/product/10353456677365509627?q=cursus+e…

http://www.arduino.nu/

Zoiets zou allemaal kunnen, het is maar net wat ze leuk vinden en waar jij ze in kan ondersteunen.

Volgens mij bestaan er geen eenvoudige cursussen programmeren.

Je moet eerst zelf iets goed kennen vooraleer er 'les' in te kunnen geven aan jongeren.
De gekozen ontwikkelingsomgeving is ook van belang, als je programmeer apparatuur moet kopen ben je er niet.
Zoek het vooral niet te ver, het moet plezant zijn.

Jongeren zien graag ledjes of motortjes werken en dan is de enige goedkope en bruikbare controller een Arduino.
Als je veel geld hebt kun je beginnen met Lego en robots.

Maar nogmaals, eerst moet je het zelf goed onder de knie hebben, als ze vragen hebben en je kunt niet direct antwoorden is de lol er vlug af.

Jammer dat je niet in buurt van Amersfoort zit anders had ik best een demoavond voor jullie willen verzorgen adhv de eerste picbasic lessen van Frits.
Je zou dan zoals hierboven genoemd kunnen peilen of het de interesses prikkelt.

Is er in jouw omgeving misschien een hobbyclub waar jullie eens langs zouden kunnen? Zoiets als "de jonge onderzoekers".

Dan is er nog een laagdrempelige optie, wat youtube filmpjes kijken met de jongens van bijvoorbeeld Arduino en het dan in de groep gooien.

Omdat jullie toch ook met hout knutselen zou je met een arduino in de toekomst ook leuk dingen kunnen mechaniseren of van ledjes kunnen voorzien.

Mogelijke tussenstap kan ook nog zijn om een (niet programmeerbaar kitje te kopen om te peilen of de boys sowieso feeling hebben voor "draadjes" of juist liever alleen in de software blijven.

Als ze alleen willen programmeren wordt het nl een heel andere insteek.

Hartelijk dank voor de vele reacties.
Ik heb zelf veel ervaring met programmeren. (Ik verdien er m'n brood mee ;-) ) Om de discussie niet een bepaalde kant op te sturen vertel ik nog even niet welke software ik schrijf.
Wat de jongens willen moet al doende duidelijk worden. Één van hen kan absoluut niet kiezen, dus daar wordt het zeker een kwestie van uitproberen.
Ik denk dat er al wat handvatten tussen zitten, maar wie weet misschien komt er nog wat...

Op 10 januari 2018 12:09:09 schreef drieske:
...
Ik heb zelf veel ervaring met programmeren. (Ik verdien er m'n brood mee )

Dan is de topictitel misleidend want je bent dan verstandig genoeg om te weten wat er kan en niet kan op dat gebied.
En als ze moeilijk of niet kunnen lezen is van programmeren zelfs geen sprake.

Bouwdoos, kitjes (leren)solderen enz. zou een betere oplossing zijn.

edit: waarom hou je dergelijke belangrijke info achterwege? en dat voor een programmeur!

Maar je kunt ook programma's kopen voor die jongeren, enkel met de muis over het scherm klikken, maar dat wist je waarschijnlijk al aangezien je in het vak zit.

[Bericht gewijzigd door MGP op (13%)]

Op 10 januari 2018 12:16:53 schreef MGP:
[...]
Dan is de topictitel misleidend want je bent dan verstandig genoeg om te weten wat er kan en niet kan op dat gebied.
En als ze moeilijk of niet kunnen lezen is van programmeren zelfs geen sprake.

Excuus, misleiden is niet de bedoeling.
M'n vraag was hoe ik dat het best aan kan pakken bij jongeren vooral ook omdat ze autisme hebben.
Ze zitten op school, kunnen normaal lezen, rekenen, schrijven.
Even ter illustratie, de laatste tijd zijn ze verzot op schaken.

Als er electronica/hardware aan te pas mag/moet komen zou ik zonder meer voor Arduino gaan.
Er zijn voor enkele tientjes complete setjes met een experimentenboekje en de spulletjes (arduino, componenten, draadjes, breadbordje, etc) die in het boekje gebruikt worden.
Het platform op die manier gebruiken doet mij erg denken aan de Philips dozen waar ik in de 80's mee speelde.
Als het wat meer mag kosten misschien een compleet robot(je)
Als de bedoeling alleen programmeren is. Tja, sky is the limit :)
Website bouwen ligt voor de hand. Kan eenvoudig starten, snel zichtbare resultaten. Ideaal.
Maar puur SQL op een ms of mysql database kan ook leuk zijn. Wat abstracter, geen visuele afleiding. Dat kan als prettig ervaren worden.

Als de interesse gewekt is maakt het bijna niet uit wat je met ze gaat ondernemen. Ik heb toevallig een zoon van 14. Mijn ervaring:
Niet interessant? spaningsboog =< 0, Wel interessant? spaningsboog > 100

Je bent zelf de leeraar/coach, doe vooral iets wat je zelf enthousiast kan en wil overbrengen.
Succes!

Leuk spul, maar behoorlijk aan de prijs. :)

Lastige vraag, daar loop ik nu al jaren mee.

Heb 2 zoons die niet dom zijn. Eigenlijk vinden ze het wel interessant dat ik freelance programmeur ben. Dan vragen ze bv of je een satelliet kan hacken via een terminal (commandline). Dan zeg ik "jazeker, maar dan moet je wel boeken lezen en vage internet artikels lezen totdat je een ons weegt, maar dan heb je wel de grootste lol".

En dan kruipen ze weer achter hun PC met een video-kaart van 8 gigabyte om te gamen. Zucht.

Lichtpuntje: de jongste van 13 heeft nu een educatief boekje uit 1980 gelezen over de verbrandingsmotor. Moet wel zeggen dat ik dat enigszins geforceerd heb omdat ze graag Top Gear kijken.

BTW:
Serieus Leren programmeren met een eenvoudige curve van zwaarte kan je doen via www.python.org Dit is een professionele programmeertaal waarvan de basis redelijk snel onder de knie is te krijgen. Deze website heeft een tutorial voor beginners:

https://docs.python.org/3/tutorial/index.html

Maar of het direct aanspreekt bij tieners?

[Bericht gewijzigd door RikR op (21%)]

@RikR

Je moet ze natuurlijk wel een beginnetje geven en niet een Mount Everest voorschotelen. Laat ze zien hoe een webformulier werkt of hoe een slecht gebouwde website dingen kan prijsgeven door het URL aan te passen.

Er zijn ook sites die je in een demo/spelomgeving laten hacken. hackthebox.eu dacht ik.

We hebben het over kinderen, maar rubbertegels zijn hier niet nodig. Ik was zelf op m'n 8ste al met Basic bezig op de Atari en C64. Assembly volgde snel maar ik had niemand in de omgeving die kon helpen met wat vragen die ik had. Op m'n 16e ging (door opleiding en gebruik van BBS'en voor informatie) ineens heel snel met Pascal en Assembly.

Zoek ook iets wat ze leuk vinden, bijvoorbeeld muziek/video:
Ik vond het vroeger heel gaaf om die 4kB demo's te bekijken en na te maken:
https://www.youtube.com/watch?v=0w_xEUoK79o&feature=youtu.be
(Dat programmeren ze in een 4kB executable file!)
Of 64kB:
https://youtu.be/JZ6ZzJeWgpY?t=2m13s

Als ze fysieke electronica heel gaaf vinden kan je bijvoorbeeld aan zo'n 3D led kubus denken of een koffietafel met van die gekleurde vlakken die op muziek reageren:
https://www.youtube.com/watch?v=1E_63Ml4F7A&feature=youtu.be

Ik ken ook mensen die vinden 'modellen' (spreek engels uit, modùllen) heel leuk. Die maken dan een winkelcentrum na in 3D (om later games in te spelen) of sportwagens. Niet echt programmeren maar wel nuttig.

Rugzakje... Verzot op schaken...

Ik zie veel paralellen met mijn oudste zoon.
Hij heeft Asperger. ;-)

Ik zag het nergens in de reacties voorbij komen, maar ik heb alleen vluchtig gelezen en tekst van de linkjes gelezen en daarbij kwam PICbasic niet voorbij.
Ik heb erg veel profijt gehad van de Cursus PIC basic van Frits Kieftenbelt.
www.picbasic.nl

Goed te behappen en voor een leek goed te doen.
Tipje... Als je wat creatief bent, kun je mini ledjes in LEGO blokjes doen (waarvan die noppen open zijn).
Je kunt dan met een dremeltje wat aanpassen en een "verkeerslicht" situatie namaken. En met een LEGO grondplaat erbij maak je een link tussen andere abstrakte fascinaties zals LEGO en de relatief Electronica-programmeertaal.

Goed initiatief overigens!
En ik mag dat zeggen als ervaringsdeskudige. ;-)

Op 11 januari 2018 11:47:27 schreef Fantomaz:
Ik zie veel paralellen met mijn oudste zoon.
Hij heeft Asperger. ;-)

dan is hij in ieder geval redelijk hoogbegaafd. :)

Ik zag het nergens in de reacties voorbij komen, maar ik heb alleen vluchtig gelezen en tekst van de linkjes gelezen en daarbij kwam PICbasic niet voorbij.

Dan heb je wel erg vluchtig gelezen. :)

Goed initiatief overigens!
En ik mag dat zeggen als ervaringsdeskudige.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden.

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga er mee aan de slag.
Omdat ik zelf ervaring heb in c, maakt Arduino wel een goede kans.