Verdiep je eens in een PID regelaar. Volgens mij is er op wikipedia wel wat bruikbaars te vinden.
Een PID regelaar bestaat uit 3 regelaars.
P een proportionele regelaar. Deze is zeer snel en het uitgangssignaal is recht evenredig met het verschil tussen de gemeten en gewenste waarde.
Vrij makkelijk.
I is een Integrerende regelaar. Als er een afwijking is tussen de gemeten en de gewenste waarde (zie P regelaar, die heeft altijd een afwijking!) dan zal dit deel van de regelkring
angzaam, stapje voor stapje het uitgangssignaal aanpassen. Net zolang tot het verschil tussen kngesteld en gemeten 0 is.
Stapje voor stapje, daar zit een tijdselement in. Als de stapjes altijd even groot zijn, maar de interval tussen de stapjes telkens wisseld, dan krijg je een raar (instabiel) regelgedrag. Het is dus zaak dat deze stapjes op regelmatige tijdstippen (bv elke seconde) plaats vinden.
Daarom wordt dit blok in ke PLC met vaste intervallen uitgevoerd,
D is een differentierende regelaar. Wel de lastigste van de 3 en vaak ook niet nodig.
Indien een verandering in de afwijking van de ingestelde waarde en de gemeten waarde optreed zal dit deel van de regelaar gedurende een bepaalde tijd de uitgang volledig open (of dicht) sturen om zo de verstoring van het proces te minimaliseren. Ook hier zit weer een tijdsdeel in. Het zou erg lastig zijn deze regelkring te optimaliseren(goed af te stellen) als de tijd dat het uitgangssignaal aangepast wordt tekens anders is.
Dit is een beetje in het kort, ik denk dat ik er wel 200 paginas aan lesmateriaal aan heb liggen, dus je snapt wel dat dit maar een summiere uitleg is.