Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het repareren van een Dual CS5000 platenspeler.

Ik heb al 2 condensatoren vervangen: één van 2200 uF en één van 3300 uF. De 3300 uF was niet voorradig en op aanraden van de elektronicazaak heb ik hiervoor een 4700 uF toegepast. Nu is het typische dat de uitgangsspanning van de betreffende voeding 2x zo hoog is. 20V is 42V geworden en 10 volt is 20V geworden. Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet. Iemand een idee?

Ik kan ook niet vinden wat de spanning uit de trafo zou moeten zijn, dus dat kan ik ook niet verifiëren.

Of je hebt BP04-BP01 verkeerd om op de connector gestoken of de trafo staat nu op 115V. BP02/BP03 verkeerd teruggezet?

Als de de rest van de elektronica nog was aangesloten is dat nu wel rip door de hogere voedingsspanning.
De +5V is er wel?

Trafospanning zal iets van 12V en 24V zijn.

Bedankt voor je reactie...Klinkt beiden aannemelijk. De 115V wordt bepaald door de plaatsing van de thermistor, daar heb ik niet aangezeten. Schijnt overigens wel een zwak onderdeel te zijn, maar helaas, toen ik die gisterenavond wilde doormeten, was de batterij van m'n AVO leeg.

De stekker tussen BP04 en BP01 kan volgens mij maar op 1 manier, maar ik zal vanavond eens kijken...

Zo aan het schema te zien een echte Thomson... Dan weet je in elk geval waarom hij "anders" is.

De eerste vraag bij achteruitrepareren (of eigenlijk bij alle reparaties) is altijd wat er oorspronkelijk aan mankeerde, dat vermeld je niet of ik moet er overheen gelezen hebben.

Met wat voor meter (AVO, maar analoog, digitaal, FET?) heb je de te hoge spanningen gemeten?

Uitgaande van kloppende spanningsvermeldingen verwacht ik dat de oorspronkelijke elco's een werkspanning van 40V resp. 25V hadden ofzo? Dat is een goede sanity check. Verder moet TP08 behoorlijk heet geweest zijn tijdens de te hoge spanning, heb je daar wat van gemerkt? Als het meezit heeft die de electronica afdoende beschermd. Meet ook de wisselspanning achter de trafo zelf eens.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]

Wanneer leren de recappers nou eens foutzoeken.......
Dit is de zoveelste die maar wat kopieergedrag vertoont en denkt dat de boel dan gerepareerd is.
Kennelijk een onuitroeibaar fenomeen, soms met zeer schadelijke gevolgen van een toestel met wellicht een simpele storing. Ergens de dubbele spanning op, is meestal niet zo gezond.

Ik heb de platenspeler defect gekregen en hoop deze te kunnen repareren.

De storing is dat de platenspeler niet draait. Middels een multimeter heb ik de 2 condensatoren doorgemeten en geconstateerd dat de (hoge) weerstand niet te beïnvloeden was. Vervolgens diverse aangrenzende componenten doorgemeten (diodes, weerstanden en condensatoren) en zover mogelijk geen defecten geconstateerd.

Het spijt mij zeer dat ik blijkbaar te kortzichtig te werk ga, maar vanuit diverse bronnen haal ik op dat deze condensatoren simpelweg door ouderdom en gebrek aan kwaliteit overlijden.

De te hoge spanning heb ik gemeten met een AVO, multimeter en Oscilloscoop. De werkspanning van de condensatoren is 35V en 25V. Dit is gehandhaafd gebleven. De 35V is alleen niet 3300 uF, maar 4700uF geworden.

Ik heb na uitschakelen diverse componenten 'bevoeld', maar geen oververhitting geconstateerd. De TP08 staat mij eerlijk gezegd niet bij of ik daaraan gevoeld heb. Wel heeft die op alle pootjes dezelfde weerstand. Wellicht dat ik daar ook nog eens beter naar moet kijken.

Zit RP01 op het power board wel op de juiste plaats, oftewel staat hij ingesteld op 115V? Sorry, te laat eerdere reply's gelezen.

[Bericht gewijzigd door JanB op (18%)]

Op 16 januari 2018 11:28:28 schreef prinsreinier:
Het spijt mij zeer dat ik blijkbaar te kortzichtig te werk ga, maar vanuit diverse bronnen haal ik op dat deze condensatoren simpelweg door ouderdom en gebrek aan kwaliteit overlijden.

Dat klopt (zowel kortzichtig als defecte elco's), alleen is het ouderdom OF gebrek aan kwaliteit, allebei tegelijk is zeldzaam en een derde mogelijkheid is dat de ontwerper of inkoper verkeerde types gebruikt heeft. In dit geval zou het hooguit ouderdom geweest kunnen zijn, maar de kans is zeer groot dat ze gewoon nog goed waren. Een defect kun je alleen opsporen door voorkennis gecombineerd met structureel een diagnose stellen. De voorkennis (elco's zijn soms stuk) is aanwezig maar extreem onvolledig. Je kunt bijvoorbeeld niet zien of ze stuk zijn door de weerstand ervan (?) te meten. Ook was de kans dat de symptomen van het defect door defecte elco's veroorzaakt werden, vrij klein.

Je bent nu mogelijk tegen het grootste nadeel van 'ongezien willekeurige onderdelen vervangen' aangelopen, namelijk het 'achteruitrepareren' waarbij het mankement niet is opgelost en er nog een mankement bijgekomen is.

Ik denk bij dit soort uitkomsten eerst aan een foutieve meting. Bij een multimeter krijg je een te hoge spanning bij lege batterij. Als je AVO analoog is en zonder batterij spanning kan meten, is dat duidelijk niet het probleem.

Dan is de vraag tussen welke punten je de spanningen mat. Kun je dat voor de zekerheid eens aangeven?

En weet je eigenlijk zeker dat de spanningen wel klopten toen je nog niets vervangen had? Dat zeker weten, maakt het foutzoeken een stuk makkelijker.

Verder de diodes van de brug even controleren (diodestand multimeter) en controleren op onderbroken printsporen in de buurt van de verhangen condensatoren. Mogelijk is er ongewild een spanningsverdubbelaar ontstaan. Vandaar ook dat ik al vroeg of je de wisselspanning uit de trafo eens kon meten, dus dat kun je ook doen.

Misschien mosterd na de maaltijd, maar wat je had kunnen doen om te constateren of de elco's rot waren (je hebt een scope notabene, snel leren hoe je die moet gebruiken)... Ik spoel even de band terug en zou begonnen zijn met de soldeerbout uit te laten en alleen te meten. Eerst de spanning over de elco's, daarna met de scope de rimpel over de elco's. Als de spanning klopt en de rimpel klein is, zijn de elco's goed. Volgende stap zou dan zijn geweest om te meten of je na TP08 spanning hebt. Daar kan je de draad weer oppakken als je het dubbelespanningsprobleem hebt opgelost.

Uiteraard is mijn verhaal niet volledig. Ik heb heel veel gemeten, maar soms vallen de puzzelstukjes ook niet helemaal in elkaar.

De diodebrug heb ik doorgemeten. Die lijkt correct. Ik zal beginnen met het meten van de voeding. Blijft voor mij nog een raadsel welke spanning ik moet verwachten. Indicatie is bovenstaand gegeven.

ALVORENS ik de ELCO's heb vervangen had ik een (ogenschijnlijke) wisselspanning. Na het vervangen van de ELCO's heb ik een gelijkspanning met rimpel...maar wel te hoog dus...ik zal de batterij van m'n multimeter vervangen. Eerlijk gezegd was het mij niet bekend dat dit kon leiden tot een dermate sterke afwijking van de meting, maar klinkt logisch.

Met het meten van de weerstand van de ELCO's bedoel ik dat ik ze heb ontladen met een weerstand van 1K en vervolgens met een multimeter de weerstand heb gemeten. Er was geen wijziging in het verloop van de tijd. Dit is toch een indicatie dat ze niet goed zijn?

Ik heb wel enige elektrotechnische kennis (MBO+HBO elektrotechniek), maar heb hier beroepsmatig nooit meer iets mee gedaan...eeuwig zonde, maar daardoor des te meer hoofdbrekens over hoe dingen aangepakt moeten worden.

Nouja dan heb je toch een groot stuk van de basis, dat aan de praktijk koppelen is een stuk makkelijker en op basis van onvolledige antwoorden had ik je voorkennis ook te laag ingeschat.

De weerstandstest van de elco's snap ik nu, geeft niet op elke multimeter betrouwbare resultaten maar geeft in principe een ruwe indicatie of er nog een basis van leven inzit. Als je over de elco's een duidelijke wisselspanning mat (meer of veel meer dan een volt op de wisselspanningsstand van de meter) dan is dat wel een betrouwbare aanwijzing voor een onderbroken elco inderdaad.

Voor de zekerheid, die spanningen mat je rechtstreeks over de aansluitingen van de elco, net als nu de veel te hoge spanningen?

ja, inderdaad. Dat leek mij, gekeken naar het schema, het makkelijkst, aangezien dat de spanning is die geleverd moet worden.

Als ik mij niet vergis, wordt de 10V spanning opgebouwd uit beide spanningen die de trafo levert. Ik kan mij voorstellen dat bij een verkeerde spanning van de trafo, deze spanning stijgt.

Nog een vraag met betrekking tot die tor BD239. Ik snap eerlijk gezegd nooit zo goed hoe ik die nou correct kan meten. Ik heb altijd het gevoel dat als er maar geen 0 Ohm of een OL tussen de pootjes zit, dan zal ie wel goed zijn...wellicht iets te kortzichtig?

Dat is een begin, maar het best gebruik je de diodestand van de meter. Je moet dan vanaf de basis diode-overgangen meten naar emitter en collector (in doorlaatrichting 600 a 700mV en in sperrichting OL).

In dit geval is meten onder spanning makkelijker, in elk geval nadat je de mogelijke oorzaken van de te hoge spanning hebt weggenomen. Het kan ook nog zijn dat de spanning onder last inzakt tot een redelijke waarde. Mogelijke volgende metingen zijn de onbelaste en belaste uitgangsspanning van de losgekoppelde trafo.

De spanning op de middenpoot van de trafo wordt door de onderste diodes van de brug gelijkgeircht en beurtelings door de trafohelften geleverd. De spanning op de uitgang van de brug wordt door de beide trafohelften in serie geleverd. Ik heb het niet geprobeerd uit te werken, maar misschien wordt er door een onderbreking of kortsluiting een spanningsverdubbelaar gevormd door de diodes en elco's. Vandaar mijn suggestie om eerst op de trafo te meten.

Ik vrees dat de BD239 toast is. Alhoewel ik nog even voor de zekerheid wil kijken of dit niet komt door andere componenten die de meting beïnvloeden. Ik meet in doorlaat en sper een weerstand. In sper is de weerstand wel groter.

Tevens heb ik de trafo doorgemeten. Hier kwam ik op de volgende resultaten:
Onder - Midden 11,2V AC
Midden - Boven 11,2V AC
Onder - Boven 22,4 V AC

Tevens met de scoop gemeten. Zie bijlagen. De y-as is 10V/cm. De scoop is vrij oud, dus ik vrees dat de multimeter (met nieuwe batterij) wat spanning betreft betrouwbaarder is.

De spanningen op de trafo lijken me netjes (onbelast neem ik aan?), daar krijg je na normale gelijkrichting nooit meer dan 30V uit dus dan blijft over een onderbreking of kortsluiting rondom de gelijkrichter of een meetfout. Hoe heb je geconstateerd dat de BD239 stuk is?

Hallo,

Het was door drukte even stil, maar vanavond heb ik weer zitten meten.
De BD239 is toch niet stuk. Dit bleek een meetfout. Ik heb alle componenten die te maken hebben met de voeding doorgemeten en vervolgens de spanning erop gezet. Dit resulteerde in de volgende spanningen:
- 20V is 26V
- 10V is 12,3V
- 5V is 5,5V

Inderdaad wel aan de hoge kant. (Niet te hoog?)

Wat visueel te zien is, is dat het LED t.b.v. de gekozen snelheid brandt. Middels de toetsen kan ik een andere snelheid kiezen en het juiste LED gaat branden. Op het moment dat ik de arm beweeg, gaat het gekozen LED knipperen. Dit ter indicatie dat de tafel op snelheid (zou) wordt gebracht. Tot zover alles prima dus.

Aangezien de motor het niet doet heb ik gemeten wat er omtrent TR01 gebeurt bij inschakelen van de arm:
- Basis TR01: Aan 0,95V Uit 0V
- Emitter TR01: Aan: 0V Uit 2,8V
- Tussen 20V en collector TR01: Aan 25,2V Uit 26,3V
Ik durf niets te zeggen over of de spanning helemaal correct is, maar blijkbaar is er dus wel sturing naar BM01. Zodoende heb ik alle componenten op die print doorgemeten. Opvallend daaraan is het volgende:
- CM04 14kOhm (niet te beïnvloeden door draaien meetpennen)
- CM01 loopt op en af naar gelang plaatsing meetpennen
- CM02 14 kOhm (niet te beïnvloeden door draaien meetpennen)
- CM03 loopt op en af naar gelang plaatsing meetpennen.
Die 14kOhm komt bij benadering overeen met RM05+RM06. Dus volgens mij klopt dit wel.

Ofwel, ik zou nu zeggen dat de motor defect is, of dat de stuurspanning niet correct is. Iemand een idee?

Zojuist de TR01 nog gemeten. Bij inschakeling is de weestand van E naar C 80 ohm. Bij uitschakeling is deze hoger. Dit versterkt mijn vermoeden dat er iets mis is met de motor(print). Is er een mogelijkheid om de motor te testen?