Sony versterker

Beste mensen allemaal,om een heel verhaal maar ff in te korten,
ik ben een leek in elektronica maar heb nog een Sony LBT V-902 versterker die nostalgische waarde heeft voor mij incl de rest van de toren maar hij deed niks meer en had m weggebracht en die monteur zei dat de eindtrap stuk is en de motor van de volumeknop en dat hij niet aan onderdelen kan komen.
Nu wil ik zelf zoeken op internet maar heb geen idee wat onderdeel ik moet zoeken de motor is niet erg dan loop ik wel heen en weer maar het zal fijn zijn als er geluid uit komt wie o wie kan mij vertellen wat de eindtrap is?
Als het goed is heb ik foto bij gevoegd.
Groet Jurgen.

Dat zwarte blok met stk4182 erop .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Arco

Special Member

De potmeter zal wel een Alps zijn. Daar is misschien nog wel aan te komen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de motor van de potmeter is miss wel te maken, vaak door lang niet gebruiken zit de boel vast. of de aansturing werkt gewoon niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oké super dan gaan ik daar maar eens naar op zoek.
Weet iemand toevallig nog een adresje of persoon voor zulke onderdelen?
Zou mooi zijn uiteraard dat maakt 't zoeken weer ff makkelijker ;)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kom wel de STK4182ii tegen maar met een ander nummer rechts bovenin is dat een probleem of heb ik dan maar 2 uitgangen in plaats van 4?

dat nummer bovenin is niet belangrijk, als het maar de 4182II is. dit ic heeft sowiso maar 2 uitgangen, men maakt er een A en B speakerset van. maar dat mag alleen met de juiste speakers, te lage impedantie en je stookt de stk weer op. als je A en B samen kunt gebruiken mag de speakerimpedatie 16 ohm zijn per speaker. gebruik je de sets apart mag het 8 ohm per speaker zijn.

het hangt van de gebruikte schakeling af, als je B bijschakelt en a onderbreekt dan even worden de sets in serie gezet en mag 8 ohm ook bij gebruik van beide sets. schakel je B bij en A onderbreekt niet, dan staat de B set parallel aan de A set en dien je dus 16 ohm te gebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke Testman bedankt voor de info dan ga ik m bestellen vandaag super!

Hou rekening met het feit dat de monteur er naast gezeten kan hebben. En dat er ofwel nog meer defect is, of de STK module helemaal niet defect is.

Het zou niet de eerste reparateur zijn die z'n klant afwimpelt met een halfbakken diagnose...

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

De NTE1871 is eventueel equivalent aan de STK4182-II...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat kan misschien nut hebben als je toevallig in Amerika zou bestellen. Dan krijg je een STK4182-II die ooit overgestempeld is door NTE.

In andere gevallen is de STK makkelijker vindbaar. Soms kan er ook eentje in met een hogere suffix, dus bijvoorbeeld III. Dat moet je aan de hand van de datasheets nagaan als de situatie zich voordoet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

inderdaad toch eens kijken of je voedingsspanningen meet.Op de dikke elco's dien je altijd een spanning van minstens 25V te meten
indien niet...eind-IC volledig loskoppelen en nog eens nameten.
Er kan net zo goed een hulpspanning ontbreken van 8V of 12V od 15V...
Het kan natuurlijk zijn dat je eindIC in sluiting ligt en het toestel in veiligheid gaat en niet wil opstarten.

Dit type versterker heb ik ook weleens onder handen gehad. Een kwalijke eigenschap was, indien de STK defect en vervangen was, het ding zachtjes ging oscilleren en de chip behoorlijk warm werd. Vaste remedie, 470PF aan de ingangen van het IC hangen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Monteur belde gister dat de versterker het voor 5 minuten deed
en er toen weer uit klapte ben bang dat ik m'n nostalgische torentje
weg kan gooien en een nieuwe zal moeten kopen ?
Iedereen bedankt voor de suggesties en antwoorden.
Vriendelijke groet Jurgen.

maartenbakker

Golden Member

Dan heeft hij de schakeling rondom de STK niet goed nagekeken, of last gehad van oscillaties die Zoef hierboven beschrijft. Slechte monteur (dat mag ik zeggen, ik ben er zelf ook een keer ingetuind).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar was ik al bang voor. Ik heb het vaker gehad dat het IC bloedheet werd, had ik al aangegeven, dan staat de boel te oscilleren op CA. 3.5-4 MC dat hoor je niet, maar het IC wordt heet en klapt. Vaste remedie was altijd na het vervangen van de chip om de ingangen te ontkoppelen met een C'tje van ik meen 470PF naar massa of 270PF daar wil ik af zijn.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Jurgen1.

ik kan wel de LB-TV 902 sony versterker voor je nakijken/repareren.

Wellicht is er een voeding spanning weg bv 50v of ontbreekt.

bandje 66.