Dan zal de parasitaire capaciteit van je leiding veeeel groter zijn dan die 100nF (xc 32kΩ)
Zet een weerstand van 10k/10W parallel aan de lamp.
Bij licht aan verstook je dan wel 5W extra.
Mss eens intressant om de spanning over de lamp te meten als deze uit is met een dmm.

Op vrijdag 24 juli 2026 19:33:44 schreef Bobosje:

De aard-verbinding is het probleem bij al die led-stralers.

Raar verhaal.
Het enige wat ik mij kan voorstellen, dat de geschakelde draad over een grote lengte in de buizen terug parallel aan de fasedraad en de wisseldraden (waarvan er een altijd onder spanning staat) loopt om bij de lamp uit te komen. Dan zou dat capacitief werken. Al mijn buitenlampen werken met schemerschakelaars en hebben led lampen. Er zijn ook een paar electronische schemerschakelaars bij, maar alle led lampen doven geheel
Ik zou toch maar eens een aantal proeven doen waarom de ledverlichting niet helemaal uit gaat.......

Zoals ik al eerder heb geadviseerd, een dubbelpolig relais met 230 volt ac spoel in de lamp.
Daar schakel je de lamp dubbelpolig mee af en is het opgelost.

Op donderdag 10 september 2026 01:37:04 schreef konijn001:
sorry voor late bericht.
ik heb een condensator zoals hoger aangegeven ertussen geplaatst en zie geen verschil.
heb de draden F en N eveneens eens gewisseld zonder resultaat
het betreft een wisselschakeling over drie schakelaars
nog andere oplossingen?

Voor de proef op de som, haal de aarddraad van de led lamp eens los en kijk of de led lamp nog steeds blijft branden.

Je zou eens kunnen proberen of de ledlamp op een kort los snoer ook na licht. Dan weet je of het aan de ledlamp ligt of niet. Zoja, ledlamp terug naar de leverancier/ winkel en vragen om een andere. Doet de nieuwe ledlamp dat ook, terug sturen/ brengen en geld terug vragen. Is dan een product wat niet aan je wensen voldoet...merk/ type?

Op donderdag 10 september 2026 16:35:44 schreef buzzy:
Raar verhaal.
Het enige wat ik mij kan voorstellen, dat de geschakelde draad over een grote lengte in de buizen terug parallel aan de fasedraad en de wisseldraden (waarvan er een altijd onder spanning staat) loopt om bij de lamp uit te komen. Dan zou dat capacitief werken. Al mijn buitenlampen werken met schemerschakelaars en hebben led lampen. Er zijn ook een paar electronische schemerschakelaars bij, maar alle led lampen doven geheel
Ik zou toch maar eens een aantal proeven doen waarom de ledverlichting niet helemaal uit gaat.......

Geen raar verhaal.

De led lamp hier gaat alleen helemaal uit als de aarddraad van de led lamp los is. Het is niet de eerste led lamp waarbij dat nodig was. Ben zelfs terug naar de winkel geweest om dat euvel te melden, deden ze niets mee...

Op donderdag 10 september 2026 16:54:35 schreef revado:
Zoals ik al eerder heb geadviseerd, een dubbelpolig relais met 230 volt ac spoel in de lamp.
Daar schakel je de lamp dubbelpolig mee af en is het opgelost.

Tja en als het relais gevoelig genoeg is dan zal dat aantrekken. Dan gaat de lamp helemaal niet meer uit.
Ik zou niet rusten voor dat ik precies de oorzaak ken.
Ik wil niemand bang maken, maar vreemde dingen in electrische installaties wil je niet hebben. Kortsluiting of brandgevaar ligt dan dag en nacht op de loer.....

Het probleem is dat LEDs zo ongelooflijk efficiënt zijn dat een minimale stroom al voldoende is om ze zichtbaar te doen oplichten.

Ik heb ooit wel eens een proefje gedaan en de precieze cijfers weet ik niet meer, maar het was in het pA-gebied dat ze nog zichtbaar oplichtten. Ik had in elk geval niet genoeg grote weerstanden (ik kwam niet verder dan in totaal ca. 1 Giga-ohm) om het echt precies te kunnen bepalen.

Dus het minste beetje capacitieve of inductieve koppeling is al voldoende, of de kleinste lekweerstand. Maar dat is verre van voldoende om zelfs het kleinste relais te doen aantrekken dus een dubbelpolig relais zou moeten werken. Zal ook afhangen van wáár je het relais plaatst: als er vele meters electrabuis zijn na het relais, waar de geschakelde draad naast een bruine (permant-live) draad ligt, dan kan er mogelijk toch nog genoeg koppeling zijn: zelfs slechts 100pF geeft bij 50Hz al een capacitatieve reactantie van 32Mohm, en dus al een lekstroom van 230V/32*10^6 = 7.2uA.

Voor de proef op de som, haal de aarddraad van de led lamp eens los en kijk of de led lamp nog steeds blijft branden.

Ander proefje: raak de lamp aan of hou je hand in de buurt van de LEDs. Bij de lamp boven m'n werkbank gaan de 'ghost'-LEDs dan een stuk feller oplichten.... (en ja, randaarde is aangesloten en geverifiëerd goed, volgens de Fluke 1653 installatietester :) )

Ik heb een condensator zoals hoger aangegeven ertussen geplaatst en zie geen verschil.

Dan zit die condensator toch echt niet goed aangesloten.

Een relais kan wel, maar dat is toch echt wel een heel zware oplossing voor zo een probleem.

Vreemd, dat moet werken, post eens een foto dan kunnen we eens kijken hoe e.e.a aangesloten is.

En bvb ook een foto van hoe je de netkabels of schakelaar aangesloten hebt, anders blijft het bij tastten in het duister... Hoe meer info, hoe beter we je kunnen helpen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (48%)]

Op donderdag 10 september 2026 18:18:18 schreef nonius:
Ander proefje: raak de lamp aan of hou je hand in de buurt van de LEDs. Bij de lamp boven m'n werkbank gaan de 'ghost'-LEDs dan een stuk feller oplichten.... (en ja, randaarde is aangesloten en geverifiëerd goed, volgens de Fluke 1653 installatietester :) )

Interessant experiment.
Ik zal eens kijken of het me lukt om de led lamp in het donker middels handoplegging te laten oplichten. :)

Op vrijdag 24 juli 2026 09:32:08 schreef fatbeard:
[...]
Die 275V is de minimale wisselspanning waarde, meer mag altijd.
De aanduiding X2 is essentieel, dit geeft aan dat de condensator geschikt is om direct over de netspanning te staan en heeft te maken met de interne opbouw van de condensator.

Voor de waarde in gelijkspanning moet je uitgaan van minimaal 630V, en polypropyleen condensatoren zijn hiervoor het best geschikt.

Veel 630V DC foliecondensatoren hebben als maximale AC werkspanning weliswaar 250V maar dat is met de huidige netspanning die daar al overheen kan gaan al karig - bovendien geeft de fabrikant de waarschuwing dat je ze absoluut niet over het net moet zetten (ik denk vooral omdat ze niet gegarandeerd om kunnen gaan met de lage impedantie van het net op de onvermijdelijke momentjes van zelfherstelling die dan eerder zelfdestructie zijn - polypropyleen helpt, maar niet voldoende). Zou je voor een normale foliecondensator gaan, dan dient deze minimaal een werkspanning van 1000V DC te hebben, maar direct over het net is een X klasse type met een werkspanning van 275V AC of hoger zonder meer gewenst.

Mogelijk nog iets dat de TS kan uitproberen: als het armatuur geaard is, controleer of de aarde wel goed is. Als dat goed is, kun je ook testen of het helpt om2 Y-condensatoren van bijvoorbeeld 2,2 of 4,7 nF aan te brengen (elk tussen een van de netaansluitingen en aarde).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

Op donderdag 10 september 2026 17:32:28 schreef buzzy:
[...]Tja en als het relais gevoelig genoeg is dan zal dat aantrekken. Dan gaat de lamp helemaal niet meer uit.
Ik zou niet rusten voor dat ik precies de oorzaak ken.
Ik wil niemand bang maken, maar vreemde dingen in electrische installaties wil je niet hebben. Kortsluiting of brandgevaar ligt dan dag en nacht op de loer.....

Relais in het armatuur stoppen.
De spoel op de huidige voeding dus geschakeld en de aansluiting van de ledlamp dubbelpolig onderbreken.
Al zou de spoel van het relais zou aantrekken , en dan is er iets heel anders aan de hand... kan de ledlamp alleen gloeien en nooit aan gaan.

TS geeft aan fase en nul gewisseld te heb ben, maar waar, in de lamp haalt dat niets uit.
Mijn opmerking daar over was of de nul bij de lamp ook inderdaad de nul is en de geschakelde de fase.
Dat is zo te meten en zou ik nog even controleren.

Bij deze de resultaten van het experiment.

Uitgangssituatie:
- LED lamp randaarde los van het net.
- LED lamp is met het net verbonden (zonder randaarde) via een stekker in het stopcontact.
- PIR sensor van de LED lamp afgedekt.
- Kijk afstand tot voorzijde LED lamp ca. 30cm.
- Omgeving nagenoeg helemaal donker.
- LED lamp bevat een LED-matrix van vele LED's.

Resultaat 1:
Met de ogen haast niet meer waar te nemen geven 1 a 2 LED's in de rechter benedenhoek in de LED-matrix een uiterst zeer flauw licht af.
Deze LED's gaan UIT door aanraking van de LED lamp behuizing.

Resultaat 2:
De stekker in het stopcontact 180° omgedraaid. Meerdere (n-tientallen) LED's in de LED-matrix geven, met de ogen nu redelijk zichtbaar, een flauw licht af.
Niet alle LED's in de LED-matrix geven evenveel licht af en vele geven geen licht af, de verdeling welke LED's oplichten en welke niet is niet uniform verdeeld over de LED-matrix. Er zijn wel van links naar rechts drie gebieden in de LED-matrix te onderscheiden. In het linker gebied geven meer LED's licht af dan in het middelste of rechter deel.
De LED's die licht afgeven geven nog meer licht af (voor het oog twee keer zoveel) door aanraking van de LED lamp behuizing (misschien dat ook de LED's die geen licht afgaven nu ook licht gaan afgeven, niet op gelet.)

De capacitieve koppeling van de LED lamp behuizing naar aarde heeft invloed op het oplichtgedrag van de LED's. Wanneer de randaarde is aangesloten is dit vele malen erger en geven de LED's in het donker zoveel licht af dat je er op korte afstand een boek bij kunt lezen...

Ik zal eens kijken of het me lukt om de led lamp in het donker middels handoplegging te laten oplichten.

Ah, je hebt daadwerkelijk een experiment uitgevoerd :)

Bij mijn lamp boven de werkbank (ondertussen weer verwijderd - ook deze breedstraler heeft het begeven....), die wel degelijk correct geaard was, brandden sommige LEDs altijd zwakjes, in 'uit'-stand.

Als je je hand in de buurt van het glas hield lichtten ze veel sterker op. Dit was zonder de metalen behuizing aan te raken. Maar dus ook weer door capacitatieve koppeling.

Ik zou deze LED-lampen trouwens nooit zonder randaarde durven gebruiken. Als je ziet hoe flinterdun het isolatielaagje van de printplaat is, tussen delen die live zijn en die aan massa liggen, dan lopen de rillingen me over de rug.

De capacitieve koppeling van de LED lamp behuizing naar aarde heeft invloed op het oplichtgedrag van de LED's. Wanneer de randaarde is aangesloten is dit vele malen erger en geven de LED's in het donker zoveel licht af dat je er op korte afstand een boek bij kunt lezen...

Als het goed is gaan de lampen ook nog feller branden als je je hand in de buurt van het glas brengt. Dat is (beter: was) bij mijn werkbanklamp wel het geval (die zoals gezegd geaard was): de aan/uit-schakelaar had ik direct naast de lamp gemonteerd. Elke keer dat je met hand in de buurt van de schakelaar (en dus ook de lamp) kwam, ging hij al feller branden, a.h.w. in anticipatie van de inschakeling :)

De LED lamp hangt hoog en is vanaf de grond niet aanraakbaar. Als er aan gewerkt moet worden dan gaat de stekker eerst uit het stopcontact.

Voor wat betreft de aanraking van het glas aan de voorzijde... beide bovenstaande resultaten zijn gedaan staand op een plastic voetenbankje van ca. 40cm hoog (mijn voeten stonden dus niet eens direct op de grond).
De capaciteit tussen voeten en de grond is vele malen kleiner dan de capaciteit van de hand op het glas naar de LED-matrix / behuizing en die kleine capaciteit heeft al effect.

Aarde blijvend losmaken zou ik nooit doen. Mijn idee is: als een apparaat een aardschroef heeft, dan zit die daar niet voor de sier. Dus altijd aansluiten.

Wat het onderhavige probleem betreft, hoe loopt de schakeldraad van de schakelaar naar de lamp? Zit die alleen in een buis/kabel met de nuldraad, of ligt hij ook nog een stukje naast de fase?

In mijn geval is er geen externe schakeldraad, de PIR sensor behuizing en LED lamp behuizing vormen een geheel en de enige aansluitingen die de LED lamp heeft zijn N-L-PE waarvan de PE dus los is om dat irritante oplichten van de LED lamp in het donker te vermijden, het zij zo.

De discussie over het al dan niet aarden is ca. een jaar geleden ook al uitgebreid gevoerd dus we zullen hem hier nu maar niet overdoen. De argumenten hebben me destijds niet overtuigd en doen dat nog steeds niet - voor mij is er geen enkele reden denkbaar, ongeacht de omstandigheden (hoogte, buiten aanraakbereik, 'maar ik zet hem uit voor ik er aan ga werken', etc.) om het toe te passen. Mijns inziens een beunhaas-oplossing.

Voor mij is het geen enkel probleem dat de LEDs lichtjes opgloeien. Het ziet er onprofessioneel uit maar verder geen issue. Overdag zie je het sowieso niet. In de werkplaats vond ik het eigenlijk wel een handig iets ('it's not a bug, it's a feature!'), dat je in het donker direct de weg naar de werkbank en de lamp aan/uit-schakelaar kon vinden.

Maar ik denk dat we mogen concluderen dat lampen die in uit-stand lichtjes oplichten zichzelf direct kenbaar maken als zijnde budget-lampen, waar elk niet-persé-noodzakelijk-onderdeeltje is wegbezuinigd, ter meerdere profijt van de diverse schakels in de supply chain en ten nadele van de consument.

V.w.b. de (nu defecte) LED-breedstraler die boven m'n werkbank hing: dit was een Van Cranenbroek-product (merk 'Diamant', 50W-uitvoering). Niet door mij gekocht. Tegen beter weten in heb ik hem gebruikt. Ik werd niet teleurgesteld in mijn erg lage verwachtingen: al m'n vooroordelen werden bevestigd.

Buy cheap, buy twice.

Nee nonius, in mijn geval is er geen sprake van "Buy cheap, buy twice". De lamp is niet gekocht bij Ali achtige zaken.

De lamp had een stevige prijs en na het melden van de klacht in de winkel en na omruilen bleef het probleem bestaan.
Een ieder mag voor zich bepalen hoe dit euvel op te lossen en wat wel of niet veilig is / werkt voor een bepaalde situatie.

De lamp had een stevige prijs

Helaas is dat geen garantie voor een goede kwaliteit. Ook de marketingjongens weten dat de prijs van een artikel aan consumenten een impliciet signaal geeft over de (verwachte) kwaliteit. Waarbij prijzen opzettelijk hoog worden gezet als indirect signaal dat het product van goede kwaliteit zou zijn.

In marketingtermen is dat het 'kwaliteitssignaal van een prijszetting'.

Een goedkoop ingekocht artikel kan zowel goedkoop verkocht worden (bij Action, Van Cranenbroek en de andere 'usual suspects') als duur, in boetiekjes....

Maar omgekeerd, een duur ingekocht artikel zul je zelden goedkoop verkocht zien worden :)

Bij Ali en co heb je ook geen garantie dat de produkten van goede kwaliteit zijn. Ook de marketingjongens van Ali en co weten de consument te verlokken tot het kopen van prullaria.
Of dan toch maar gokken dat de produkten van Ali beter zijn dan in een doorsnee betrouwbare lokale winkel? Je verliest dan minder geld.

Ik ben nu even een beetje de draad kwijt.
Er was een probleem met de lamp van Konijn001 ( TS)
Bobosje heeft nu een ledlamp getest, dat is dus een andere dan TS, we weten het merk niet van de lamp van TS.
Lijkt mij handig als TS ook wat meer info geeft over zijn situatie met meerdere schakelaars er tussen, dat is een andere situatie van de test met snoer en steker.

probleem is opgelost, allen bedankt voor meedenken.
Gelet op de prijs en de verzendingkosten had ik meerdere condensators besteld.
Heb er andere tussen geplaatst en probleem is weg,lamp gaat netjes uit.
Nogmaals merci

Met welke condensator (type/spanning/capaciteit) raakte het probleem niet opgelost, en met welke condensator wel?

Dat kan ook leerzaam zijn voor ons :)