Defect apparaat door netvervuiling? JVC Dat ZX505

Misschien hoort dit topic meer in het hoogspannings subforum. Maar misschien ook niet.

Iig woon ik sinds een jaar in een nieuw huis met een slimme meter. Of hier het probleem ligt, geen idee.

Iig heb ik 2 identieke DAT spelers die ik al 20 jaar in het bezit heb en nu dezelfde symptomen vertonen. Knipperend scherm, na lade opendoen, gaat deze meteen weer dicht, gaat uit zichzelf afspelen en spoelen. Soms doet die het wel gewoon goed, andere keren niet.

Ik heb ledverlichting, maar deze had ik ook al in het oude huis. Het probleem doet zich ook voor als alle verlichting uit staat.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik eventuele vervuiling meten. Ook lees ik iets over DC offset en dat je daar filters voor kunt kopen/maken

http://sound.whsites.net/articles/xfmr-dc.htm

Maar dan dien je eigenlijk last te hebben van brommende trafo, dat heb ik dus niet. Spanning wisselt tussen 230-238 volt. Heb de DAT speler (JVC 505) al op 240 Volt gezet ipv 220.

Mijn vragen zijn dus, wat kan mijn net vervuilen, hoe kan ik dit controleren. Wat kan ik er tegen doen. Zijn mijn apparaten nu echt defect, of sporadisch defect. En kan ik een filter maken wat het weer schoon maakt.

https://www.rvo.nl/sites/default/files/bijlagen/Rapport%20-%20netvervu…

Overheidsrapport door ISSO over netvervuiling en wat er te meten valt.

Het is ongetwijfeld zo dat bepaalde apparaten de goede werking van andere kunnen verstoren.Ondanks de maatregelen die van overheidswege daartegen genomen worden. Maar jouw datrecorder dateert vermoedelijk van voor die tijd, dus kan hij onvoldoende immuun zijn tegen storingspulsen waar huidige apparatuur moet tegen bestand zijn. Kapotmaken kan, maar is eerder zeldzaam. De kans dat de ouderdom van je DATrecorders de oorzaak is, is veel groter.

Het internet is steeds meer een verkoopskanaal aan het worden , dus laat je vooral niet leiden door pseudo-informatie van websites die er op uit zijn vaak ondoeltreffende spullen duur te verkopen.
Gebruik eerst je gezond verstand en ga gestructureerd te werk.
Kun je je spulletje niet eens bij familie, of vrienden uitproberen om te zien hoe het zich daar gedraagt?
Als het toch blijkt uit je woning te komen, leg dan éen voor éen de zekeringen af tot je het circuit gevonden hebt dat de ellende veroorzaakt. Die eerste selectie vraagt geen technische kennis en geen inzicht in hoe storingen ontstaan.Dat kan iedereen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (13%)]

Bij 20 jaar oude apparaten is de kans op een ongerelateerd defect zoals versleten elco's veel groter. Netvervuiling bestond toen ook al, dus in principe zouden ze immuun moeten zijn. In elk geval niet structureel defect raken, hooguit een glitch als zich een zware storing voordoet.

ik gok ook op uitgedroogde elco's.. en gewoon 50 Hz doet dan ook al wonderen.......

Op 5 maart 2018 12:48:38 schreef maartenbakker:
Bij 20 jaar oude apparaten is de kans op een ongerelateerd defect zoals versleten elco's veel groter. Netvervuiling bestond toen ook al, dus in principe zouden ze immuun moeten zijn. In elk geval niet structureel defect raken, hooguit een glitch als zich een zware storing voordoet.

DATrecorders kwamen op eind jaren 80. de kans dat de immuniteit onvoldoende was van die oudere versies is groot.
Maar ik gok ook op ouderdomsverschijnselen waaronder mogelijk elco's.
De netvervuiling door inverters allerhande is anderzijds toch wel recent sterk toegenomen. Het wordt tijd dat de overheid terug beseft dat zelfdeclaratie enkel goed werkt als ze ondersteund wordt door voldoende steekproeven en controles en natuurlijk maatregelen tov malafide importeurs..

Nog iets anders, als er onverhoopt wel ellende via het net binnenkomt, kan een losse lasdop of schroef in de zekeringkast zijn. Die geven niet zozeer storingen maar korte onderbrekingen, vooral als er andere lasten schakelen (koelkast, koffiezetter, TL, ...).

Iig heb ik 2 identieke DAT spelers die ik al 20 jaar in het bezit heb en nu dezelfde symptomen vertonen. Knipperend scherm, na lade opendoen, gaat deze meteen weer dicht, gaat uit zichzelf afspelen en spoelen. Soms doet die het wel gewoon goed, andere keren niet.

Dan is het niet vreemd dat ze ook getegelijk de zelfde verschijnselen van "nieuwigheid" beginnen te vertonen.