Beste Forumleden,
Ik heb volgende vraag.
Vaak hoor ik dat bij het herstellen van een fietsbatterij (of upgrade ervan) door de cellen te vervangen de BMS ontregeld geraakt en achteraf het batterijpack dus onbruikbaar is op de elektrische fiets.
Sommige handelaars zeggen hier nooit problemen mee te hebben, anderen zeggen hier vaak mee vast te lopen en dus het batterijpack niet te kunnen herstellen.
Zijn er mogelijkheden om die BMS buiten spel te zetten (bvb door deze onder spanning te houden met een labvoeding) zodat na vervangen van de cellen de batterij nog "herkend" zal worden door de elektronica in de fiets.
De bms herprogrammeren lijkt ook niet zo makkelijk aangezien iedere fabrikant zijn software of frimware zo goed mogelijk afschermt.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Jorne
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
houd maar eens een bms onder spanning, als je bij elke cel een meting hebt. alleen de uitgangsspanning erop houden heeft geen nut. ik heb dit weleens werkende gekregen met een 18V liion pack, door veel draadjes te solderen en pas op t laatst de oude accu's los te solderen. de oude en nieuwe cellen zaten dus parallel, zo pikte de bms het iig..
Inderdaad, daar dacht ik dus ook aan.
Voorlopig heb ik nog geen enkele werkbare manier gevonden hiervoor... Tenzij je hem kan herprogrammeren maar dat laat de fabrikant niet toe..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het is een veiligheidsfeature, vinden ze.
Als een cel te ver ontladen is kan ie vervelend worden (ploffen, branden) als je hem weer normaal gaat gebruiken. Het BMS is dus geprogrammeerd: Als dat eens gebeurd is, niet meer toestaan dat ie weer gebruikt wordt. Tja en dan is het makkelijk om "reset de beveiliging" aleen aan de geautoriseerde figuren toe te staan....
Is een logische uitleg rew.
En toch slagen er vele bedrijven/mensen in die, die batterijen herstellen in om de batterij werkende te krijgen na herstelling dus er moet een manier zijn.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Bij Sparta ION kan het BMS gewoon zonder spanning staan, in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren. Als een pakket voor lange tijd moet worden opgeslagen, wordt aangeraden om de zekering eruit te trekken, en dan staat het BMS ook volledig uit. Daarna hoeft er, wederom in tegenstelling tot wat een paar complot theoristen hier beweren, geen dealer met software aan te pas te komen, één keer volledig opladen is voldoende om het pakket weer werkend te krijgen. Immers, het BMS heeft geen idee van de state of charge, dus vanaf helemaal vol kan hij weer tellen.
Een pakket dat eenmaal 6x afgewaardeerd is (6x 5% dus nog 70% capaciteit over) doet het niet meer, en die teller kan de dealer ook niet resetten. Ook met nieuwe cellen gaat zo'n BMS dus niet werken.
Of het eerlijk is om te weigeren een pakket te gebruiken dat nog 70% capaciteit over heeft, is een aparte discussie; dat vind ik zelf ook niet bepaald netjes.
Dat is wel nuttige info.
Blijft nog wel het probleem dat niemand zijn batterijpack gaat laten herstellen als dit nog steeds 70% van zijn capaciteit heeft..
De bms gaat toch ervoor zorgen dat elke cel evenveel geladen wordt, dus als deze niet meer werkt (na een vervanging) kan je toch niet meer laden? Het probleem blijft dus dat bij een herstelling van een batterijpack de BMS voor problemen zorgt. En toch lees ik en hoor ik dat er techniekers of bedrijfjes zijn die hier een oplossing voor hebben
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nee, eenmaal op 70% gaat zo'n BMS nooit meer iets doen, tenzij je de interne service en engineering software hebt, of iemand de software van het BMS heeft gekraakt (zeker niet onmogelijk, maar ik heb het tot dusver nog niet gehoord). Eenmaal afgekeurd is in principe onbruikbaar.
Stel dat je cellen gaat vervangen van een pakket dat 75% state of health heeft (dus nog 1 stap voor afkeur), dan blijf je beperkt tot die 75%. Je zou het ding voor de gek kunnen houden door de stroom meet weerstand kleiner te maken, denk ik, maar als hij daarbij nog één keer een stap terug doet ben je alsnog het bokje.
Dus als ik het goed begrijp, als je een pakket laat herstellen dat nog 75% goed is, zal het nieuwe herstelde pack ook altijd maar voor 75% werken of begrijp ik je uitleg verkeerd?
bedankt voor je nuttige info
SparkyGSX
Klopt, maar dat is wel specifiek voor het ION systeem, en gaat dus niet perse op voor andere merken.
OK duidelijk.
Dan is het redelijk nutteloos de kost te doen een pack te laten herstellen aangezien het nieuwe pak niet langer zal meegaan omdat dit maar voor 75% zal werken...
SparkyGSX
Ja, dat nieuwe pack kun je maar voor 75% gebruiken, maar dat betekend wel dat hij langer zal meegaan; als een pack eenmaal 25% van de capaciteit kwijt is, ben je die volgende 5% ook vrij snel kwijt, en dan is het dus over, terwijl je nieuwe pack dus 120% of zo van de volgens het BMS resterende capaciteit heeft, en dan zal die laatste 5% dus nooit afgewaardeerd worden.
Het afwaarderen wordt niet gedaan op het aantal laad- en ontlaad cycli, maar als het pakket onverwacht leeg is (dus een te lage spanning terwijl er volgens de schatting nog genoeg in had moeten zitten), of als hij herhaaldelijk scheef gaat, waarbij dus één of meerdere cellen een te lage spanning geven, terwijl de rest nog wel wat lading heeft.
Ok nu wordt het wel ingewikkeld 
Ik dank je voor de info die je me geeft.
Dus wat jij wil zeggen is als je een pack van 75% state of health gaat herstellen, de BMS na herstelling dit gaat zien met een pack van 120 % capaciteit(zeer plastisch uitgelegd sorry) en dus nooit onder die 70 zal gaan zakken en dus eigenlijk altijd "herstelbaar" zal blijven aangezien je de treshold van 70 niet kan bereiken? Of begrijp ik je verkeerd?
De BMS zal dus de laatste toestand (die 75%) blijven onthouden en pas uitschakelen als je onder de door de BMS voorzien waarde van 70% zal zakken? Want in principe niet mogelijk is met een herstelde pack aangezien die niet kan zakken tot 70%?
SparkyGSX
Precies; het pack is in werkelijkheid groter dan het BMS denkt, dus die zal nooit onverwacht leeg zijn. Pas als dat nieuwe accupakket ook zover versleten is dat hij onder de 75% van het originele pack komt, zal hij nog een keer afwaarderen en dan is het over.
Technisch is het natuurlijk prima mogelijk om nieuwe cellen te plaatsen, en als je dat BMS zou kunnen vertellen dat hij nieuwe cellen heeft, zou het helemaal geen probleem moeten zijn, maar daar gaat zo'n fabrikant natuurlijk niet aan meewerken, want ze willen je zelf een nieuw (duur) accupakket verkopen.
Misschien dat de nieuwe Europese "right to repair" wetgeving daar iets aan gaat veranderen, maar ik verwacht het eigenlijk niet.
Voor een laptop accu geldt dezelfde problematiek. Als de accu gelocked is kun je niks meer. Iemand een kastje ontwikkeld om de accu te laden en ook te unlocken. https://www.laptopu.ro/ Weet niet of dat ook geschikt is voor fiets accu.
Op 3 maart 2023 17:16:59 schreef karellootje:
Voor een laptop accu geldt dezelfde problematiek. Als de accu gelocked is kun je niks meer. Iemand heeft een kastje ontwikkeld om de accu te laden en ook te unlocken. https://www.laptopu.ro/ Weet niet of dat ook geschikt is voor fiets accu.