industrie standaard.

In oude buizenbakken vind je R's van 250K en 500K. Die zijn er niet in huidige productie. Evenals 40uF hetwelk nu 47 Uf is.

De industriestandaard is veranderd.

Maar waarom?

Ronde waardes zijn toch mooier ?

Dus waarom nu 510R in een niet gangbare reeks of 470R in de gangbare. en 47uF in de huidige productie?

Is het iets anders dan de voorgaande technologie versneld in onbruik te doen geraken?

Of door overal in het midden te gaan zitten produceer je minder van alles? hm, dat zou voor t eerst zijn dat de industrie aan mindering doet.

Is er een logisch antwoord?

[Bericht gewijzigd door R1476 op woensdag 21 maart 2018 16:47:49 (18%)

benleentje

Golden Member

Ik denk dat het niets met een industrie standaard te maken heeft maar meer met praktische zaken als bv een beter functionerend product geeft en ook nog eens voldoet aan emissie eisen en zuinigheid ed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat kan je ook bereiken door de nieuwe productkwalificaties voor de oude waardes te gebruiken.Ik zie niet hoe dat argument hout snijdt. Alhoewel elko's destijds wel duur waren. Zijn ze naar 22, 33 en 47 gegaan om daarmee een aantal stappen over te slaan? uF in dit geval?

Of, was het zoiets als het metrische stelsel, met cm en inch en dat ze er een paar hebben samengevoegd voor een standaardwaarde?

Helaas wordt het niet uitgelegd. De zin blijft hangen ;

"Renard ging aanvankelijk uit van 5, 10, 20, 40 en 80 stappen per decade"

Maar het is dus een meetkundig iets?

evdweele

Overleden

Nee, rekenkundig.

10 + 10% = 11
12 - 10% = 10.8
12 + 10% = 13.2
15 - 10% = 13.5
10% is de tolerantie die zowel negatief als positief kan zijn.
De opeenvolgende waarden sluiten vrijwel naadloos op elkaar aan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 maart 2018 17:01:26 schreef R1476: het is dus een meetkundig iets?

In geval van Renard had dit te maken met het stapelen van buizen. Als je die buizen met verschillende diameter in de reeks naast elkaar legt vormt de bovenzijde een rechte lijn. Draaddiameters, zekeringen 1, 1,5, 2,5, 4 mm2..... ed zijn hiervan afgeleid.

Algemeen heten die dingen geprefereerde reeksen. Doel kan varieren. Bij componenten is dit bv de tolerantie, het heeft immers geen zin om bv een reeks te maken van 220, 230, 240 wanneer de tolerantie 10% is. Een 220 ohm weerstand kan immers net zo goed 198 of 242 ohm zijn.

Op 21 maart 2018 17:01:26 schreef R1476:
Maar het is dus een meetkundig iets?

Het is inderdaad een meetkundige reeks. Elke volgende waarde is een vaste factor groter dan de voorgaande. Waarbij in de praktijk afrondingen worden toegepast.

ah, ok. niks oude techniek doen verdwijnen. Ook weer opgelost tnx.
Kan ik weer rustig slapen ;-)

benleentje

Golden Member

Ik zie niet hoe dat argument hout snijdt.

IK zie nu dat ik je vraag totaal verkeerd geïnterpreteerd heb. Ik dacht bij een buizen bak namelijk gelijk aan een TL armatuur, hoewel ik daar nooit weerstanden in gezien heb.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ronde waardes zijn toch mooier ?
Is er een logisch antwoord?

Je kunt niet verlangen dat iets tegelijk logisch en mooi is.
Eén van die twee bereiken is al heel wat, in de meeste disciplines.
Als het niet zo politiek oncorrect was, ik zou over vrouwen beginnen :grijns:

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
TinusTech

Golden Member

Op 21 maart 2018 20:28:21 schreef big_fat_mama:
[...]

Je kunt niet verlangen dat iets tegelijk logisch en mooi is.
Eén van die twee bereiken is al heel wat, in de meeste disciplines.
Als het niet zo politiek oncorrect was, ik zou over vrouwen beginnen :grijns:

<off topic>
Wat dacht je van Ionica Smeets?
http://www.wiskundemeisjes.nl/

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe correct waren de weerstanden waar destijds 250k werd opgestempeld?

In de E48 reeks heb je 249k en in de E192 reeks 499k. Met zekerheid veel nauwkeuriger dan de oude ooit zijn geweest.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Er speelt natuurlijk ook mee dat de fabrikanten van die oude buizenbakken vaak ook zelf de componenten maakten. Als je dan duizenden weerstanden nodig hebt is er niks op tegen om die de gewenste waarde te geven.

En de Amerikanen blijven eigewijs. Die gebruiken steevast niet E-reeks waarden en doen maar wat. Bijvoorbeeld zie je daar vaak nog 20k in schakelingen staan.

Volgens mij doen ze het gewoon expres om hun diepgewortelde haat jegens "the metric" system af te reageren (wat ze niet kunnen winnen). ;-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

20k is gewoon E24, die ligt hier in een bakje samen met nog wat handige buitenbeentjes zoals 30k, 9k09, 4k99

flash2b

Special Member

Vreemde is dat voor potmeters nog heel vaak niet E12 waardes worden gebruikt, zoals 500, 2K5, 50K, 500K etc.

Die kan je vandaag de dag nog steeds nieuw kopen, dus het is geen NOS.