K8048

hallo

Paar vragen over de velleman K8048 PIC prog:

-De programmeer taal van de software die meegeleverd is???
-Of deze kan vervangen worden door JAL zonder veel aanpassingen. (ben van plan beide systemen te gebruiken...)

(heb reeds ervaring met het systeem van voti daarom...)

greets

De programeertaal dat gebruikt wordt is asm bij de voorbeeld software dat je er bij krijgt.Deze wordt dan omgezet in een hex-file door MPASMWIN (wat ook deel uitmaakt van het software pakket dat er bij zit)
Of je ook jal kan gebruiken ? Als je jal kan omzetten in een Hex-file kan je met picprog dat er bijgeleverd wordt proggen.

waarom de K8048 kopen als de Xwisp (zo noemt ie zeker)
van voti hebt

deze van velleman is beperkter hoor

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

het zit zo:

moet voor school (zit in 1e jaar graduaat (bech.) elektronica) een kit solderen.
omdat ik al ervaring heb met solderen en elektronica zocht ik iets wat ik kan blijven gebruiken (vb geen toongenerator of zo)

deze pic programmer leek mij het nuttigste uit de velleman cataloog.

Die van voti is reeds gesoldeerd en ben ik eigelijk nx mee... (heb deze voti in het 6e jaar gebruikt.)

Wat mij zo goed leek aan de velleman is dat de pic in andere schakelingen kan gebruikt worden en er verschillende "maten" pic's voorhanden zijn.

[Bericht gewijzigd door sjors op woensdag 29 september 2004 13:06:21

Op 29 september 2004 12:57:42 schreef sjors:
het zit zo:

moet voor school (zit in 1e jaar graduaat (bech.) elektronica) een kit solderen.
omdat ik al ervaring heb met solderen en elektronica zocht ik iets wat ik kan blijven gebruiken (vb geen toongenerator of zo)

deze pic programmer leek mij het nuttigste uit de velleman cataloog.

Die van voti is reeds gesoldeerd en ben ik eigelijk nx mee... (heb deze voti in het 6e jaar gebruikt.)

Wat mij zo goed leek aan de velleman is dat de pic in andere schakelingen kan gebruikt worden en er verschillende "maten" pic's voorhanden zijn.

als je al een programmer hebt ik het dan niet wat stom om nog ene te komen :)
er zijn toch nog veel ktjes van velleman die goed te gebruiken zijn
koop anders die scoop :p

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

heb geen programmer, heb er op school in 6e jaar met gewerkt... (die van voti)

had er zelf graag een gehad dus ik dacht velleman omdat ik toch iets moest maken...

greets

ps: heb die velleman vanavond...

Hallo ik zou ook die kit willen kopen maar is dat een goed idee ? Bij deze kit kan je direct toch ingangen en uitgangen testen of heb ik dit verkeerd op ?

nou ja, je kunt 6 ledjes laten branden ... en met 4 schakelaars experimenteren.
Voor het begin is het denk ik wel leuk, maar later wil je natuurlijk ook wat anders aansturen.

Zelf wou ik dat kitje ook kopen,maar dacht toen zo van ''je kan maar een paar ledjes aansturen!!'' en that's it.

Wat ik toen gedaan heb is gewoon de PIC programmer van deze site gebouwd, en dan op een breadboardje een test circuitje gemaakt.

en ik meende dat hier iemand op dit forum (dacht zelfs een Mod) bezig was met het ontwikkelen van een experimenteer bordje.

maarja ik weet niet wat anderen van dit kitje vinden.

Wesley

met de velleman kan je toch µC's kopen programmeren en op breadboard experimenteren of een schakeling aansturen...

zoals met de pic programmer van deze site.

of niet???

Op 30 september 2004 19:35:09 schreef sjors:
met de velleman kan je toch µC's kopen programmeren en op breadboard experimenteren of een schakeling aansturen...

zoals met de pic programmer van deze site.

of niet???

ja je kunt de µC's met het kitje programmeren, maar er zit ook een test gedeelte op ''ledjes en druk knopjes'', en ik weet niet of je dat dan wel gebruikt! vind het anders zonde van het geld.

Ik heb die kit van de week ook gekocht (na de kant en klare een tijdje van mijn werk geleent te hebben), en kan zeggen dat die leds en knopjes puur voor het leren programeren zijn. Als je zelf iets gaat maken, dan zul je merken dat je snel van de indeling die velleman heeft gemaakt afstapt.

Nu vraag ik mij af of 6 ledjes (a 25 cent verkoop), 4 knopjes (50 cent), en 10 weerstandjes (a 10 cent) echt veel op de verkoop prijs zullen schelen.

Het enige echte nadeel zijn de ic-voetjes... je hebt echt een ic-trekker nodig bij deze programmer....

Heb je dat nodig bij de velleman kit ? of bij de programmer van deze site ?

Op 1 oktober 2004 18:54:32 schreef jvc:
Heb je dat nodig bij de velleman kit ? of bij de programmer van deze site ?

eigenlijk bij allebei maar ik denk dat Chris Hogevonder het over het velleman kitje had.
maar het lukt ook wel met een kleine schroevendraaier.

of doe anders een voetje in een voetje als je toch aan het testen bent..

Bedankt voor de tip zal ik onthouden ? als er nog mensen zijn met raad altijd welkom

Bij de programmer van deze site ben je vrij om te kiezen wat voor voet je gebruikt.
Als je voorzichtig werkt, kan je inderdaad wel een schroevendraaiertje gebruiken, maar ik heb al meerdere keren pootjes moeten rechtbuigen na een mislukte poging...

Daarnaast is een ic-trekker nou niet echt het duurste stuk gereedschap. Ik geloof dat wij ze verkopen voor iets van € 1,50.. Dat heb je al snel terug verdient als je door een onhandige beweging je ic vermoord...