RFT SV3930 DC op beide uitgangen

Semtexx

Golden Member

Ik zit met een oost-duitse RFT SV3930 waar ik niet goed uitkom.
Het beveiligingsrelais trekt niet aan. Na meten blijkt er 23V gelijkspanning op de luidsprekeruitgang te staan.

Een wannabe-audiofiele brigade heeft de koppelcondensators in de eindversterker ooit verwijderd. Verder kan ik geen sporen van gesleutel vinden. Een condensator in de voorversterker had sluiting, waardoor de boel (denk ik) kapot is gegaan. Ik heb er nieuwe koppelcondensators in geplaatst.

Gemeten heb ik met de stekker van de voorversterkerprint los.

-Eindtorren en drivers heb ik gemeten (zijn goed)
-Beide luidsprekeruitgangen vertonen een gelijkspanning van +5V, die in +/- 4 minuten na het aanzetten oploopt naar de volledige 23,4V positieve railspanning
-Als ik de zekering van de linker (of rechter) eindtrap verwijder, dan blijft op de luidsprekeruitgang van dat kanaal -1,7 V staan, en op het nog ingeschakelde kanaal +5,3V.

De spanningen uit het schema heb ik getracht te meten, maar deze kloppen van voor tot achter helemaal niet. Ik zit dus een beetje met de handen in het haar waar ik moet beginnen. Te meer omdat de beide kanalen elkaar ook nog eens lijken te beïnvloeden.

zitten hier die 2S transistoren in met de beruchte zwarte geoxideerde pootjes?

de spanning op de uitgang trekt naar positief, in dat deel dien je dus te zoeken, ook de bias al gecheckt? (eind)torren meten op diodestand vaak nog goed, maar ook de hfe?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

Ik heb geen transistoren met zwarte pootjes gevonden. Wat er in zit is uit DDR / USSR productie.

Bias heb ik net gemeten, deze is goed op beide kanalen. (en laat zich tevens naar behoren regelen.)
*edit: laat zich regelen totdat de spanning op de uitgang te hoog is, dan is er niets meer aan te regelen.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op 1 april 2018 14:03:40 (21%)]

verwarmen/afkoelen van bepaalde componenten laat zich niet zien in de DC op de uitgang?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

Nee, dat heeft geen effect. Hij blijft gestaag oplopen naar 23,4V in +/- 4 minuten. Niet sneller, niet langzamer.

maartenbakker

Golden Member

Begin met de spanningen vanaf de ingang na te meten. Waar begint het scheeftrekken?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."