Barcrest MPU3

Maartenbakker
(Vraag & Aanbod onder Personeel een advertentietje kunnen plaatsen.)

Bedankt daar en ik naar opzoek.

Centaur
(Een exploitant met een tester in Nederland zal je niet meer vinden, MPU3 is zwaar obsolete.)

(Absolete) In de explotatie en dus ook bij explotanten al sinds 87/88.
Maar dat betekent niet dat ze niet meer bestaan of allemaal verouderd zijn want zijn waneer ik er klaar mee ben is die zo goed als nieuw.
En om het te repareren heb je ook geen tester (Test rig) nodig.
Want een schema en een multimeter kom je al heel ver.
Maar nogmaals bedankt voor u reactie.

// En om het te repareren heb je ook geen tester (Test rig) nodig.//

Raar dat wij als exploitanten dan testbanken hadden staan voor veel geld.

Thevel

Golden Member

Op 3 april 2018 23:00:39 schreef maartenbakker:
Voor het bewerken van foto's is Irfanview ook heel geschikt. Je kunt een foto bijvoorbeeld op 80% JPG-kwaliteit opslaan, dan is hij al fors kleiner in aantal megabytes zonder dat je resolutie hoeft te verliezen. Ook kun je knippen en snijden en natuurlijk resolutie veranderen.

Met Irfanview kun je bij het opslaan zelf een bestandsgrootte opgeven, als je bijv 1000kB opgeeft dan word het plaatje ongeveer 1Mb.

bprosman

Golden Member

Ik zou beginnen die batterij te vervangen. Had hier rond de jaarwisseling een MPS2 die wilde niet opstarten als de batterijspanning er niet was.
Misschien is dat met de MPS3 ook zo.

Wat doet hij wel en wat doet hij niet ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Centuar
(Raar dat wij als exploitanten dan testbanken hadden staan voor veel geld.)

(wij als exploitanten) En nu heeft u pech dat u met iemand praat die al 40 jaar in de speelautomaten zit.
En aan u antwoorden weet dat u daar totaal GEEN verstand van heeft.
Met testbank bedoeld u dit?(check pic die finger links is voor u)

Het enige wat u kan is negatieve reactie's plaatsen waar men niks aan heeft u demotiveert en praat over dingen waar u niks van weet.
Heeft u een test rig in huis? zo ja stuur een foto met u wij als exploitanten bla bla bla.

Vingertjes opsteken is zwaar off topic en wordt niet gewaardeerd, dit kun je ook met normale bewoordingen doen.

Centuar
(Raar dat wij als exploitanten dan testbanken hadden staan voor veel geld.)
Nou laat maar eens wat zien dan als u daar zo veel geld voor moest betalen.
Een echte monteur maak ze zelf vriend.

Niet slap praten want dan valt u door de mand.

U bent 100% geen explotant.
Heel veel BLA BLA BLAAAAAAA.

Centuar
(Raar dat wij als exploitanten dan testbanken hadden staan voor veel geld.)

Die zag u niet aankomen he zal je leren vriend.

Thevel

Dank u voor de info.
Moest wel even een foto uploaden voor die meneer met zijn grootspraak.
Heb de foto als jpeg opgeslagen en dan werkt het ook.

Gedrag op het forum
Wij als Circuits Online beheerders en moderators streven naar een voor alle gebruikers leuk en zinnig elektronicaforum. Om dit doel te bereiken verwachten we dat de gebruikers zich houden aan de gebruikelijke internet-omgangsvormen, ook wel bekend als netiquette.
https://www.circuitsonline.net/forum/faq#gedrag

bprosman

Golden Member

En nu heeft u pech dat u met iemand praat die al 40 jaar in de speelautomaten zit.
En aan u antwoorden weet dat u daar totaal GEEN verstand van heeft.

Ben wel nieuwschierig waarom je dan anderen vraagt om het bord te reparerenv?.

Wat ik begrijp is dat het een 6809 CPU is ? Dan moet je met een scoop en een simpele logic analyzer een eind komen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 april 2018 10:38:11 schreef Coinrunner:
Thevel

Dank u voor de info.
Moest wel even een foto uploaden voor die meneer met zijn grootspraak.
Heb de foto als jpeg opgeslagen en dan werkt het ook.

Je moet niet vergeten dat je een beroep doet op de goede wil van forumgebruikers. Als je dan zelf kwade wil toont door op elke hulp te reageren alsof het negatief bedoeld is, zelfs je eerste reactie leek al knap geprikkeld, ben je meer iemand voor een duurbetaald advies door ingenieursbureau. En eerlijk is eerlijk, je vroeg ook naar commerciële reparatie maar toen je antwoorden kreeg die je niet wilde horen, deed je alsof je alles zelf wel wist.

P.S. Ook die kinderachtige foto is nog bewogen en onscherp. Als je geen vaste hand of beter toestel hebt, heeft bewerken of anders opslaan totaal geen zin.

En waar maak je je nou helemaal zo druk om als je zelf een testkast hebt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nostalgie :-)

Ik heb honderden van die dingen gerepareerd begin jaren 80. Ik heb er van leren solderen en ik heb er ook een voorliefde voor microprocessoren aan over gehouden.

Geinig!

Op 5 april 2018 10:29:57 schreef Coinrunner:
Een echte monteur maak ze zelf vriend.

Een echte monteur repareert toch ook even zijn defecte printkaart? Flauw weet ik maar ik laat alleen maar even zien hoe makkelijk het is om met modder te gaan gooien.

TS lijkt vooral te triggeren op in zijn ogen negatieve reactie, gewoon niet doen heb je niks aan en je komt op deze manier ook zeer onsympathiek over. Niet verstandig als je een beroep doet op de hulp van forumbezoekers.

Beter kan je vertellen wat je probleem is, wat doet de schakeling wel of niet, voedingsspanning aanwezig? Kloksignaal? etc.. etc..

This is the world we know best, the world of madness
bprosman

Golden Member

Technisch stelt zo'n "Test Rig" ook niet zoveel voor. Maar dan moet de CPU al wel opstarten en TS heft dat nog niet genoemd.

https://www.facebook.com/mpumecca/photos/a.764970486969953.1073741828.…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
bprosman

Golden Member

Dat zijn (nog) lineaire voedingen dus kan (ook) nooit zo spannend zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hallo allenmaal,

Om te beginnen mijn vraag hier niet te staan maar bij vraag/aanbod mijn fout.
Ik heb nooit gedaan alsof ik het zelf niet repareren kan.
Ik was namenlijk opzoek naar iemand die mij helpen kon (te veel werk).
waarom ik geïrriteerd ben op meneer centaur is omdat hij doet alsof hij verstand heeft terwijl die niet weet waar die over praat.
Mooie woorden begint te gebruiken (test kast) omdat die die gezien heeft op youtube.
Ik weet dat zijn antwoord gebaseerd is op een google search.
Want als meneer centaur echt een exploitant is zoals hij beweert zou zijn eerste vraag zijn uit welk model kast de mpu3 komt.(liefde voor het vak)
Kijk maar naar Paulussie zijn reactie die weet waar die over praat (voorliefde voor microprocessoren aan over gehouden)

En voor een echte monteur is niks absolute want een monteur zijn taak is om wat dood is weer tot leven te brengen.

En dat maakt dat ik geïrriteerd wordt van meneer zijn (absolute) bla bla.
Die man heeft nog nooit een binnenkant van een speelautomaat gezien maar
pretendeert explotaint te zijn met zijn .)

Groetjes en tot ziens,

Jerry

pa3gws

Golden Member

Meneer blaast voor een twee daagse registratie wel erg hoog van de toren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

Ik heb nooit gedaan alsof ik het zelf niet repareren kan.
Ik was namenlijk opzoek naar iemand die mij helpen kon (te veel werk).

Dan is het inderdaad een V&A ding.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 april 2018 18:30:29 schreef Coinrunner:
tot ziens,

Ik mag toch hopen van niet, volgende keer dat ik je per ongeluk nog eens onwelgevallig advies zou geven als ik je naam vergeten ben valt mij de eer misschien te beurt bij gebrek aan andere gewillige slachtoffers. Vrijwel niemand op dit forum zit op kift en gezeik te wachten. Als je denkt dat je gelijk hebt, dan laat je dat op een nette manier weten. Zeg maar zoals je wilt dat mensen ook met jou zouden omgaan.

En dat je het zelf zo goed kan maar geen tijd hebt... Die vind ik wel grappig, denk dat er geen enkele reparateur in het land te vinden is die dat nog nooit van een klant te horen heeft gekregen. Misschien dat het soms zelfs echt zo is. Als reparateur laat je zo iemand doorgaans in zijn waarde en beschrijf je na afloop wat je gedaan hebt en weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Op een forum is het wat makkelijker om iemands houding terug te kaatsen hoewel ik ook wel verhalen ken van reparateurs die onder deze omstandigheden iemand inclusief apparaat buiten zetten met de melding het ding te plaatsen waar de zon niet schijnt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad nostalgie.
In een vorig leven ook veel van dat spul gerepareerd.
Superstar was geloof ik de eerste populaire kast. Men was er helemaal verzot op, hebben hun aanschaf altijd dubbel en dwars terugverdient.
Vaak voorkomende storingen:
Op de rollenset gingen de lampjes voor de rollendetectie defect.
Brommende trekmagneten. Ook na verloop van tijd te ver versleten en moesten ze vervangen worden.
De gaten in het frame waar de trekmagneten tegen de stangen aan klapten werden ruimer. Suzo (Rotjeknor) had daar van die overzet platen voor.
Defecte startknop (gewoon lam na constant op geramt te zijn)
De contacten in die ronde connectoren aan de kabels moest je bij een wissel vaak stukje dichter knijpen.
De to3 5v spanningregelaar op t pcb regelmatig een boosdoener.
Ze waren niet zo lastig te repareren. Voordeel was dat ik een complete kast naast me had staan, en een test-romset. maar zo speciaal was dat nou ook weer niet
Enzovoort... maar ik heb waarschijnlijk ook zo'n kast nog nooit van binnen gezien :9

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Ik heb net mijn (overigens incomplete) MPU3 test jig verkocht aan een liefhebber in Engeland, inclusief een paar (half gekannibaliseerde) MPU3 borden.

Komt jouw MPU3 heel toevallig uit een Super Deal?

If you want to succeed, double your failure rate.

De contacten in die ronde connectoren aan de kabels moest je bij een wissel vaak stukje dichter knijpen.

Zeker. Ook vaak ingebrand, die contacten. Die connectoren moest je vaak opnieuw solderen want dan zat daar zo'n 'ringetje' omheen waardoor de pin geen goed contact meer maakte.

De elco's rond de voeding werden altijd preventief vervangen en vastgelijmd aan het chassis om te voorkomen dat ze tegen de onderkant van de PCB aankwamen en daar op termijn sluiting veroorzaakten.

Ik herinner me overigens ook nog (net) een voorloper, de MPU2 en ook de opvolger, de MPU4. Die laatste had een seriële interface en een aansluiting voor een VFD. Chique te friemel!

Op 3 april 2018 21:48:09 schreef Coinrunner:
Hallo is hier iemand die een Barcrest MPU3 controleren / repareren kan?
Dat is een moederbord uit een speelautomaat.
Het elektrisch schema van het moederbord is in mijn bezit.

[bijlage]

Hallo,
Of het allemaal zijn heeft wat ik nu ga doen weet ik nog niet
Ik heb mij zojuist aangemeld op deze site.
Dit, omdat ik via Google de foto van dezelfde MPU3 zie, als die ik heb.
De mijne is defect en is ter controle aangeboden.
Mijn deel van de opmerking is dat ik graag in contact wil komen met COINRUNNER vanwege het in bezit hebben van een elektrisch schema van dit bord.
Ik hoop daarom alsnog op reactie