Teercondensatoren vervangen

Hallo allemaal,

Ik heb een mooie Fridor 517 radio 1951. Heeft een Philips chassis.

Maar wat mijn vraag is, ik wil de teercondensatoren vervangen. Maar deze zijn zo vervormd en zacht dat het opschrift niet te lezen is. Nou kan ik in het schema de waardes wel vinden. maar er stond ooit ook op hoeveel volt die dingen waren. wat moet ik nu doen? Allemaal hoge voltage condensatoren kopen of zo? En heeft er iemand tips voor goede vervangers van die teerknollen?

Vriendelijke Groet.

Aad

Ledlover

Golden Member

Op bijna alle posities is 400v voldoende.
Voor de condensator op de anode van de eindbuis en voor een ratelcondensator neem je 1000v.

Maar meten is weten.
Als de voedingsspanning boven de 400v uit komt bij het inschakelen, dan zou je er voor een geringe meerprijs 630v condensatoren in kunnen zetten.

maartenbakker

Golden Member

Philipsschema's hebben vaak ook wel spanningen erbij staan, anders 400V of als het in prijs weinig uitmaakt 630V.

Genoemde 1000V condensatoren moeten bij voorkeur MKP (polypropyleen) zijn, voor de rest maakt het niet veel uit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 9 april 2018 20:08:47 (44%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reactie. ik ben nog aan het uitvogelen waar die ratel condensator zit. Iemand een idee?

vergeten

Golden Member

Het zijn er vaak 2, maar ze zitten er niet in dit jouw schema!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
Sine

Moderator

Zo te zien ... nergens.

Die zitten tussen inkomende netspanning en het chassis, en ontbreken hier.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Aha! Ik ben nog niet zo slim met buizenradios maar wist waar ik ongeveer moest zoeken. Ik dacht al volgens mij heb ik ze niet. Hahaha Dank jullie wel!

Hoi,

Ik heb een klein vraagje. Er zitten condensatoren van 15kpf bij,
Hoevel pf of f is dat? Is kpf een oude aanduiding?

evdweele

Overleden

k = kilo = 1000

15 kpF = 15.000 pF = 15 nF = 0,015 µF (n = nano)

[Bericht gewijzigd door evdweele op 11 april 2018 10:33:35 (16%)]

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.