Een UPS is leuk, alleen zijn de meeste UPSsen meerdere accu's in serie. Alleen de kleine upsjes werken met een enkele 12V accu.

En om nou 2 auto's in serie te zetten voor je UPS...

de accus opladen kan je ook met een simpele 12-24V DC converter. je hebt een hele rit om te laden, en de accu's gaan maar een kwartiertje ofzo belast worden

dat is wel te ondervangen, 2 of meer accu's parallel laden in de auto, maar bij ups gebruik schakel je ze in serie op de ups.

heb dat ooit gemaakt voor een accubackup, normaal stonden 24x 24Ah accu's per 2 in serie op een 24V acculader. bij stroomuitval schakelde het geheel in serie om 300VDC te hebben waar de verlichting op brandde.

Natuurlijk goed dat de topwaarde van een modified blokgolf beter is, maar als je koelkast een condensatordropper heeft, resulteert het testen dan niet nog steeds in achteruitreprareren?

De TS zal moeten aangeven welk type koelkast hij wil testen, en als dat allerlei types zijn dan is een sinusomvormer alsnog het veiligst.

dat zeker, koelkasten met een print erin kunnen een blokgolf al helemaal niet waarderen..

Brainfart: Je kan ook zelf iets "knutselen" met een 50Hz sinusgenerator, dikke auto subwoofer versterker en een grote (ringkern)transformator. (Maar of dat enigszins betrouwbaar kan zijn en of het betaalbaarder wordt, waarschijnlijk niet...)

tja, dan kan een 230V dynamo in de wagen leggen ook, inbouw generator op de v snaar. motor 1500rpm laten lopen en klaar ben je.

of op de autodynamo de drie fasen wisselspanning aftakken voor de diodebrug en met een 3 trafo's in ster naar 230V omzetten, ben je er ook :P

Op 17 april 2018 08:44:07 schreef Ex-fietser:
Ik had ooit (20 jaar geleden) zo’n klein goedkoop (toen 300 gulden) omvormertje waarbij ik me verbaasde over het feit dat de gevoede trafo zo heet werd. Ik heb dat ding toen even op de scoop gezet en er bleek er blokgolf uit te komen met toptop waarde van 220 volt.

Dat die trafo heet wordt heeft er mee te maken dat die voor 50Hz gemaakt is en hogere frequenties niet goed doorgeeft. Die stranden als warmte in het blikpakket en /daar/ had jij last van. Een blokgolf bevat naast de 50Hz ook nog harmonischen die hoger in frequentie zitten. (in dit geval geloof ik alleen de oneven veelvouden, dus 150, 250, 350Hz ... )

Eens een reactie van de topic starter??