Op woensdag 4 februari 2026 21:25:18 schreef harry64:
[...]
Ik twijfel of die 1nF C's nog goed werken op 50Hz. Ik gooi het ff in de sim.
[Bericht gewijzigd door FrituurFrequentie op (22%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Daar kun je geen 50Mohm HV probe aanhangen. Die staat parallel aan die 1Gohm, dat is een veel te zware belasting.
Op woensdag 4 februari 2026 19:58:59 schreef ohm pi:
Die cascade kan je toch gewoon op 230V ac zetten via een stroombegrenzende weerstand of gloeilamp?
Dan meet je als het goed is ca 1000Vdc op de uitgang in onbelaste toestand.
Geeft de lamp licht of komt er rook uit de cascade, dan is het mooie ervan af.
Op woensdag 4 februari 2026 21:25:18 schreef harry64:
[...]
Ik twijfel of die 1nF C's nog goed werken op 50Hz. Ik gooi het ff in de sim.Edit:
Werkt niet i.d.d.
Op woensdag 4 februari 2026 22:08:06 schreef harry64:
Nope.
[bijlage]
Ik zie het. Dat was een slecht idee van mij
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (17%)]
Ik keek net ff terug in m'n PM3264 draadje over die cascade. Da's een 9x 1.2KV in 15KV uit en de C's in die cascade zijn 220pF@3KV geen 1nF. De 1nF versie gaf in de aanloop een vrij hoge inrush stromen het duurde veel langer voordat de 8KV opbouwde. Dus een versie met 220pF gemaakt. Die is aanloopvriendelijker en daarmee is de kans kleiner dat de HV in protect gaat tijdens opstarten. Zo ook Rcrt Met de "Kathode" aan de -1.35KV gehangen i.p.v. massa. Ccrt, die met de aquadelaag aan de buitenkant en eventuele coating aan de binnenzijde buis een capaciteit vormt, nog wel aan massa omdat de aquadelaag meestal aan massa ligt bij CRT's.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (65%)]
Ja ik ben benieuwd, ik dacht eigenlijk dat dit al de juiste C's waren. Maar anders bestel ik er nog wat losse C's bij. Deze zit wel het meest in de buurt en kost niet veel.
Op donderdag 5 februari 2026 15:30:24 schreef harry64:
Het verschil is dus 600mA versus 60mA.
Zou een stroombegrenzingsweerstand bij de ingang geen oplossing kunnen zijn? Anders wordt het alle condensatoren, in ieder geval de eerste, vervangen door 220pF exemplaren.
Op donderdag 5 februari 2026 11:50:56 schreef FrituurFrequentie:
... en een stukje HV kabel, mischien een betere connector?
Kan je niet de oude originele HV-kabel met connector hergebruiken?
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (28%)]
Ik heb die 10MΩ weerstand eigenlijk ook nog nodig, als ik in de simulaties kijk valt er ca 1KV over.
Hoe moet die er eigenlijk uit zien, en wat mag een normale weerstand aan spanning hebben?
Bij de Philips is het een 1 watt, ik vermoed metaalfilm wegens de lichtblauwe kleur van het lichaam.
Op zaterdag 7 februari 2026 11:51:42 schreef harry64:
Bij de Philips is het een 1 watt, ik vermoed metaalfilm wegens de lichtblauwe kleur van het lichaam.
Dat klinkt niet heel bijzonder, misschien anders een serie schakkeling om de spanning per weerstand te verlagen? En, als ik hem straks binnen heb, gelijk die C's vervangen of eerst eens testen met de originele?
Ik zou de C's vervangen. Of eigenlijk nog eerder proberen de oude cascade open te peuteren om te kijken wat daar in zit en eventueel die weerstand te hergebruiken.
Nee, ik heb geen 3d printer, maar zou wel ergens kunnen laten printen. Maar een kastje van printmateriaal maken en volgieten lijkt me ook wel te doen. Doe je dan de koperzijde aan de binnenkant zodat je het kan solderen?
nonius
set SCE to AUX.
Doe je dan de koperzijde aan de binnenkant zodat je het kan solderen?
Ik zou koperloze GVK-printplaat nemen. Desnoods van een stukje printplaat eerst het koper wegetsen en daarna in elkaar lijmen.
Koperloos, want je wilt zo weinig mogelijk geleidend materiaal bij zo'n hoogspanningscascade. Dat kan alleen maar problemen opleveren zonder verder enig voordeel te hebben.
Andere mogelijkheid (die ik zou kiezen) is ergens een doorzichtig plastic bakje van ongeveer de juiste afmetingen zoeken. Heb in het verleden een leeg punaise-doosje gebruikt, een relais-behuizing, en nog wat andere zaken om electronica-projecten in te gieten met epoxy.
Even in huis rondkijken wat er aan lege plastic bakjes te vinden is, en anders door de Action lopen en bij de 'crea-bea'-afdeling rondneuzen kan mogelijk ook een geschikte behuizing opleveren. De inhoud gewoon weggooien 
Op zaterdag 7 februari 2026 18:38:51 schreef FrituurFrequentie:
Nee, ik heb geen 3d printer, maar zou wel ergens kunnen laten printen. Maar een kastje van printmateriaal maken en volgieten lijkt me ook wel te doen. Doe je dan de koperzijde aan de binnenkant zodat je het kan solderen?
Nee luchtbouwsel en de PETG (geen PLA, die is hydrostatisch) massief printen zonder luchtcellen die alsnog gaan ioniseren na enige tijd.
Na enige ervaringen hoe het niet moet rijker, werd het uiteindelijk dit:
Op zaterdag 7 februari 2026 18:53:28 schreef nonius:
[...]Ik zou koperloze GVK-printplaat nemen. Desnoods van een stukje printplaat eerst het koper wegetsen en daarna in elkaar lijmen.
Koperloos, want je wilt zo weinig mogelijk geleidend materiaal bij zo'n hoogspanningscascade. Dat kan alleen maar problemen opleveren zonder verder enig voordeel te hebben.
Andere mogelijkheid (die ik zou kiezen) is ergens een doorzichtig plastic bakje van ongeveer de juiste afmetingen zoeken. Heb in het verleden een leeg punaise-doosje gebruikt, een relais-behuizing, en nog wat andere zaken om electronica-projecten in te gieten met epoxy.
Even in huis rondkijken wat er aan lege plastic bakjes te vinden is, en anders door de Action lopen en bij de 'crea-bea'-afdeling rondneuzen kan mogelijk ook een geschikte behuizing opleveren. De inhoud gewoon weggooien
Ik zag zo'n HF zender kastje voor me, maar inderdaad dat wil je juist niet.
Als het werkt met het Ali printje denk ik inderdaad dat ik iets ga zoeken om hem in te gieten met epoxy.
Weet nu ook nog niet precies hoe groot het moet zijn, maar mooiste natuurlijk als het op de originele bevesteging past. Daarom wil ik hem eigenlijk nog niet verder slopen.
Mooi gemaakt dat 3D geprint kastje van Harry maar zover ben ik nog niet, en ik heb nu een printje besteld.