Op zaterdag 7 februari 2026 18:53:28 schreef nonius:
[...]Ik zou koperloze GVK-printplaat nemen. Desnoods van een stukje printplaat eerst het koper wegetsen en daarna in elkaar lijmen.
Koperloos, want je wilt zo weinig mogelijk geleidend materiaal bij zo'n hoogspanningscascade. Dat kan alleen maar problemen opleveren zonder verder enig voordeel te hebben.
Andere mogelijkheid (die ik zou kiezen) is ergens een doorzichtig plastic bakje van ongeveer de juiste afmetingen zoeken. Heb in het verleden een leeg punaise-doosje gebruikt, een relais-behuizing, en nog wat andere zaken om electronica-projecten in te gieten met epoxy.
Even in huis rondkijken wat er aan lege plastic bakjes te vinden is, en anders door de Action lopen en bij de 'crea-bea'-afdeling rondneuzen kan mogelijk ook een geschikte behuizing opleveren. De inhoud gewoon weggooien
Ik zag zo'n HF zender kastje voor me, maar inderdaad dat wil je juist niet.
Als het werkt met het Ali printje denk ik inderdaad dat ik iets ga zoeken om hem in te gieten met epoxy.
Weet nu ook nog niet precies hoe groot het moet zijn, maar mooiste natuurlijk als het op de originele bevesteging past. Daarom wil ik hem eigenlijk nog niet verder slopen.
Mooi gemaakt dat 3D geprint kastje van Harry maar zover ben ik nog niet, en ik heb nu een printje besteld.
Met de cascade van m'n Dynatek 8040 had ik ook nog geen 3D printer. Daar heb ik toen een enkellaags PCB behuizing voor gefabriekt. Koper aan de binnenkant in de hoeken aan elkaar gesoldeerd. Da's een 6x cascade. 1.7KV in 10KV uit. In het huisje een luchtbouwsel. Geen vulling. Wel overal voldoende afstand houden en koper aan massa om te voorkomen dat de cascade naar onderdelen in de buurt kan doorslaan. Deze is weer wel met 1nF C's... aarrrgghhh! 
Op vrijdag 20 februari 2026 20:07:06 schreef harry64:
Mooi. Nu de cascade nog met voldoende isolatie er weer in frutten.
Leuk hé, heel erg bedankt voor al je hulp!
Het loont nu ook wel om de elko's te vervangen.
Best veel van geleerd. Zo heb ik nog nooit met simulatie software gewerkt, is toch erg interessant en handig hiervoor.
Nog een vraagje, wat kan er nou eigenlijk gebeuren als ik hem niet ingiet? Eigenlijk terugplaats met wat extra isolatie tussen massa en het printplaatje?
nonius
set SCE to AUX.
Nu is de cascade nog mooi schoon, maar die hoogspanning gaat stof aantrekken. Stof, wat vocht erbij, .... denk niet dat ik er een tekeningetje hoef bij te maken 
Er is een reden voor dat hoogspanningscascades in KTV's ook altijd netjes ingegoten waren. Dat zou men niet doen als het niet nodig was.
Mooie scope trouwens: dual beam, en met deze twee Y-versterkers is het een 4-kanaals scope geworden. En een geheugenbuis! Doet die geheugenfunctie het nog? Het enige wat ik mis is een graticule-verlichting.
Ik had zelf ooit ook een Telequipment scope, de D31, een dual-beam (buizen-)scope, uit '67 of '68. Veel plezier van gehad destijds.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Toch wordt zo'n ding niet altijd ingegoten. In mijn Philips 3410 zitten ze niet ingegoten. Het kan ook problemen geven, denk maar aan de HV trafo's in de Tek 545 en aanverwant, daar neemt de epoxy over tijd vocht op en veroorzaakt problemen (na +50 jaar
) Maar ik eigenlijk nog nooit een kapotte cascade gezien anders dan in een Philips, (en die was ingegoten) maar ik weet het model niet meer.
Ik bedenk me nu dat die in de 3410 wel slecht was, gelukkig was die niet gepot dus ik kon gewoon de condensators vervangen. Wat best een uitdagend klusje was (het testen van de C's op lekkage. https://www.pa4tim.nl/meetapparatuur/scopen/pm3410-sampling-scope/
[Bericht gewijzigd door fred101 op (25%)]
Op vrijdag 20 februari 2026 22:03:29 schreef nonius:
Nu is de cascade nog mooi schoon, maar die hoogspanning gaat stof aantrekken. Stof, wat vocht erbij, .... denk niet dat ik er een tekeningetje hoef bij te makenEr is een reden voor dat hoogspanningscascades in KTV's ook altijd netjes ingegoten waren. Dat zou men niet doen als het niet nodig was.
Mooie scope trouwens: dual beam, en met deze twee Y-versterkers is het een 4-kanaals scope geworden. En een geheugenbuis! Doet die geheugenfunctie het nog? Het enige wat ik miss is graticule-verlichting.
Ik had zelf ooit ook een Telequipment dual-beam (buizen-)scope, uit '67 of '68. Veel plezier van gehad destijds.
Op vrijdag 20 februari 2026 20:07:06 schreef harry64:
Mooi. Nu de cascade nog met voldoende isolatie er weer in frutten.
Daar zit zeker wat in, ik heb een aardig doosje gevonden. Mischien nog wat epoxy van Ali om het af te maken.
Ik heb vanmiddag nog even getest en storage doet het ook nog. Eigenlijk was hij al best op leeftijd toen ik hem kocht en achteraf dacht ik mschien toch beter een wat compacter hobby apparaat had kunnen kopen.
Je pakt hem niet even, het is best een flinke bak. Maar wel mooie en degelijke techniek.
Geen idee of epoxy hydrostatisch is op de langere termijn. PLA is dat wel i.i.g. en dan is 'langere termijn' iets van een halfjaar. PETG dan weer niet, da's hetzelfde spul waar ze ook flessen van maken.
Ik dacht dat daar in m'n PM3264 draadje e.e.a. over gezegd is.
Edit: Grok kwam met een gefundeerde uitleg dat epoxy beter is dan PETG.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (12%)]
Een epoxy is niet dampdoorlatend en de meest hoogwaardige kunsthars. Veel beter dan bijvoorbeeld een polyester hars, maar dit is mijn kennis uit de scheepsbouw.
Er is wel (een aanmerkelijk) verschil qua prijs in epoxy voor i.d.d. schepenbouw, vloeren, lamineren en elektronica ingieten. Die voor HS elektronica ingieten zijn het duurst lijkt het zo.
Dus het lijkt er voor mij op dat de ene epoxy de andere niet is.
RAAF12
Golden Member
Op zaterdag 21 februari 2026 15:20:29 schreef FrituurFrequentie:
[...]
[...]Daar zit zeker wat in, ik heb een aardig doosje gevonden. Mischien nog wat epoxy van Ali om het af te maken.
De Hema heeft het ook, prima spul.
Ik weet zeker dat epoxies waterbestendig zijn, ook op zeer lange termijn.
IMO is het beter een 2 componenten Addition Curing Silicon rubber te nemen, zoals die van Wacker, Dow Corning of General Electric.
Nb dit is GEEN condensation curing Silicone Rubber van de bouwmarkt.
Deze 2 componenten rubber is verkrijgbaar bij hobby zaken zoals Pipo,s, maar vrij duur.
Perfect spul , Philips gebruikte deze ook in de de PM3264 scoop, 1kv circuit, maar helaas niet in de EHT cascade, zie ervaring van Harry64.
RAAF12
Golden Member
Je moet het wel heel goed mengen minstens 5 minuten, als het plakkerig aanvoelt na het uitharden in het te kort gemengd.
Als je hars wilt hebben wat geschikt is voor elektrische dingen dan is het kopen van een giet 'mof' een optie.
https://www.hornbach.nl/p/q-link-kabelgietmof-met-3-wartels-ip68/10304…
Die gebruiken overigens polyurethaan giethars.
Zelf heb ik ook al dingen ingegoten in epoxy, dat moet prima tegen hoge spanningen kunnen. FR4 printmateriaal is immers glasvezel en epoxy
In snelhardende epoxy heeft veel minder kwaliteit, ik gebruik het wel eens bizon snel maar die blijft een beetje taai. Ik ken die van de Hema trouwens niet maar lijkt me een prima hars, maar per gewicht waarschijnlijk helemaal niet zo voordelig als een setje giethars voor sierraden ed.
Printplaatje straks goed reinigen met alcohol, goede verhouding (allerbelangrijkste) langzaamhardende hars even voorreageeren voor minder belletjes en dan gieten.
Bij de oude cascade waren het de C's die ontploften, de hars hoeft ook niet langer mee te gaan dan de C's...
Zit nu ongeveer €6 aan materiaal in, de epoxy gaat meer kosten.
Ik denk eigenlijk dat elke (smeltbare) kunstof voor de 3D printer mindere eigenschappen heeft dan een epoxy.
Op zaterdag 21 februari 2026 18:25:04 schreef Sine:
Als je hars wilt hebben wat geschikt is voor elektrische dingen dan is het kopen van een giet 'mof' een optie.https://www.hornbach.nl/p/q-link-kabelgietmof-met-3-wartels-ip68/10304…
Die gebruiken overigens polyurethaan giethars.Zelf heb ik ook al dingen ingegoten in epoxy, dat moet prima tegen hoge spanningen kunnen. FR4 printmateriaal is immers glasvezel en epoxy
Basis epoxy is beter dan PU en niet geleidend. PU hecht wel weer beter op veel andere kunstoffen en blijft wat flexibel maar is niet dampdicht.
Andere epoxy producten zijn basishars met toevoegingen. In de scheepsbouw maak je basishars en meng je het met een toevoeging om het beter te kunnen verwerken, bijvoorbeeld glasvezel voor versterking,maar ook gemalen steen of glas, katoen vezeltjes om een beetje te vullen bij hout.
nonius
set SCE to AUX.
Ik zou zelf niet aarzelen om het in te gieten in een epoxy. Bij voorkeur met gebruik van een trage harder. Vroeger gebruikte ik heel veel injecteer-epoxy (eigenlijk bedoeld voor vacuüm-injectie), ook voor deze toepassing.
Sowieso zou ik post-curen bij verhoogde temperatuur (ca. 55-60 graden, tenzij u het datablad van de betreffende epoxy heeft en daar een hogere temperatuur wordt aanbevolen) dat zal ook helpen bij het volledig laten doorharden/uitreageren van de epoxy.
De adhesie van epoxy is zeer goed, MITS men de ondergrond op de correcte manier heeft voorbehandeld. Hier schort het nog wel eens aan. Ontvetten, opruwen, en opnieuw ontvetten bijv.; sommige kunststoffen hebben baat bij 'flame treating'. Maar dat lijkt me hier allemaal zwaar overkill.
Bij de cascade zou ik het houden bij zeer goed ontvetten....
Op zaterdag 21 februari 2026 18:58:05 schreef FrituurFrequentie:
Andere epoxy producten zijn basishars met toevoegingen. In de scheepsbouw maak je basishars en meng je het met een toevoeging om het beter te kunnen verwerken, bijvoorbeeld glasvezel voor versterking,maar ook gemalen steen of glas, katoen vezeltjes om een beetje te vullen bij hout.
In mijn stagetijd waren er op mijn stageplaats electronici, die maakten zelf een transformator met een isolatiespanning van 150kV (DC) tussen primaire en secundaire. Daarbij werd bij de gebruikte epoxy fijn kwarts gemengd.
Voorbeeld van een 2 componenten, addition curing RTV ("Room Temperature Vulcanizing") Silicone Gel of rubber:
Goei spul: zie de geclaimde voordelen , die allen waar gemaakt kunnen worden.
https://www.amazon.nl/AllisWay-Elektrische-Twee-Component-Verwijderbaa…
Ik ken zoiets van printplaten van Samsung wasmachines, het is mogelijk om te verwijderen maar eigenlijk niet te doen.
Ik ga voor een heldere hars, kan ik tenminste zien als er iets ontploft is.
Harry64,
Colloide demontage = een onzinnige vertaling.
Je kunt deze RTV siliconenrubber rubber gemakkelijk lossnijden met een scherp mes (en verder de losse stukken lospeuteren).
(Ik ken het spul al van de jaren 1960's : Mijn vader bracht defekte printplaten mee van de Staatsmijnen, waar ik als jochie dan nog goede componenten (OC23, OC76 en waterdichte relais) kon afhalen.
Transistoren waren toen errug duur ( 1 X AF116 was Fl. 4,25 in een speciaal doosje).
Het siliconenrubber was melkwit en zat als een dun laagje op de gehele printplaat gegoten).
Maar de eis dat het weer verwijderd moet worden, vind ik niet zinnig in deze toepassing.
Als de cascade ooit weer stuk zou gaan , koop je simpelweg weer een nieuwe van ALI.