Goeiedag,

Ik heb een schakeling met een 230/380 spanningsbron voor een motor van 380V nu moet ik hier een noodstop inzetten van 24v en ik heb een omzetter van 240v naar 24v hoe kan ik dit beste oplossen?

Met groet,

Luuk

Van wie moet je die noodstop er in zetten?

Op 1 mei 2018 11:55:19 schreef Luukjjee:...hoe kan ik dit beste oplossen?

Laten doen.
Niet het antwoord waar je op zat te wachten, maar als ik de vraag heeeel goed lees lijkt het mij de enige oplossing.

Dit is voor een stage opdracht bij een bedrijf waar ik een boor moet opknappen en veilig moet maken met een besturingskast waar ze een noodstop willen gebruiken

Okay, welke performance level wil je bereiken?

Op 1 mei 2018 12:25:13 schreef GJ_:
Okay, welke performance level wil je bereiken?

Wat bedoel je daarmee?

GJ_ bedoeld de gewenste mate van veiligheid.

Moet het veilig zijn of heel veilig of superveilig/fail safe/idiot proof!

afhankelijk van dat antwoord;
* Noodstop.
* overbelastings beveiliging.
* Motortemperatuur beveiliging.
* Contact op de V snaar klep (bij openen stopt de motor meteen)
* Spanningsbewakings-relais
(bij wegvallen en terugkomen van de spanning stil blijven staan)

etc.

Hij moet goed veilig zijn, belasting veiligheid en motor hoeft niet maar spanningsbewakings relais is wel handig denk ik met een noodstop?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (61%)]

Op 1 mei 2018 12:31:22 schreef Luukjjee: Wat bedoel je daarmee?

Ai, zomaar een noodstop op een machientje bastelen kan tegenwoordig niet meer. Als er dan iemand met z'n kop klem komt sluiten ze je gewoon 6 jaar op of zo :-)
Tijd om Google op te starten en je in te lezen.

zoeken op:
-machinerichtlijn
-performance level

Het bepalen van de uiteindelijk bereikte Pl is best een opgave. In jouw geval is de subsysteem methode de beste denk ik: als je een heel simpel systeem hebt is het een kwestie van subsystemen optellen, de laagste subsysteem Pl nemen en afhankelijk van het aantal hier van een Pl downgraden.

Er hoort ook nog wel het e.e.a. op papier te staan. Om te beginnen moet je een Risico inventarisatie en evaluatie maken.

Op 1 mei 2018 12:58:09 schreef Luukjjee: Hij moet goed veilig zijn,...

Juist, en hoe ga je dat berekenen? Iedereen heeft een ander idee over wat "goed veilig" betekend.

Als je een relais gebruikt om de boel te starten, dan hoeft een spanningsbewaking niet. Als de machine draait en de spanning valt weg, dan valt het relais ook af,MITS je drukknoppen gebruikt en een overneemkontakt van het relais.Dit gaat natuurlijk niet op als je een schakelaar gebruikt .

Schema in J&J formaat.
(Mist b.n.i. nog motorbeveiliging.)

[Bericht gewijzigd door sph op (30%)]

.

[Bericht gewijzigd door sph op (99%)]