Invloed van statorspanning op karakteristieken inductiemotor

Hi,

Ik heb binnen het labo aandrijftechnieken 3 karakteristieken opgenomen van een asynchrone motor:

- koppel-toerentalkarakteristiek
- statorstroom-toerentalkarakteristiek
- arbeidsfactor-toerentalkarakteristiek

Ik heb voor de verschillende karakteristieken meerdere metingen gedaan, waarbij de synchrone snelheid steeds hetzelfde bleef (f1 blijft hetzelfde), maar waarbij de statorspanning verlaagd werd (U1 varieert).

Voor de koppel-toerentalkarakteristiek kwam ik het volgende uit:

Dit is makkelijk te verklaren door volgende formule:

Het koppel daalt kwadratisch met de statorspanning.

Voor de statorstroom-toerentalkarakteristiek en de arbeidsfactor-toerentalkarakteristiek kwam ik volgende grafiek uit:

Voor de daling van deze grafieken heb ik echter geen verklaring. Kan iemand me hier bij helpen om een verklaring te vinden (liefst adhv formules of equivalent schema van de asynchrone motor)? Alvast bedankt!

bij de laatste grafiek daalt de powerfactor als het toerental het synchrone toerental nadert.

die constatering zou ik verder uitwerken.

ik weet niet precies hoe je testopstelling eruit ziet maar om een constant toerental te realiseren bij varierende spanning zal je iets aan de belasting moeten aanpassen. (verminderen) de belastbaarheid van een asynchrone motor met s = 0 is beroerd.
succes
A

[Bericht gewijzigd door anne2 op vrijdag 4 mei 2018 12:03:53 (46%)

Op 4 mei 2018 12:01:53 schreef anne2:
bij de laatste grafiek daalt de powerfactor als het toerental het synchrone toerental nadert.

die constatering zou ik verder uitwerken.

ik weet niet precies hoe je testopstelling eruit ziet maar om een constant toerental te realiseren bij varierende spanning zal je iets aan de belasting moeten aanpassen. (verminderen) de belastbaarheid van een asynchrone motor met s = 0 is beroerd.
succes
A

Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik ben echter niet bezig met uit te zoeken waarom de arbeidsfactor daalt nabij de synchrone snelheid, ik zoek uit waarom de karakteristiek van de arbeidsfactor bij 380 V hoger ligt dan de karakteristiek van de arbeidsfactor bij 240 V en 150 V.

Kan u mij hiervoor op weg zetten? Alvast bedankt!

Welke motor 1F of 3f ?
Hoe verlaag je de spanning?
Hoe verlaag je de snelheid?
Motor belast of onbelast en hoe regel je dat?

Wij hebben meer vragen dan u!

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 4 mei 2018 13:11:46 (11%)

LDmicro user.

teken eens het MPS (MotorPijlSysteem) van een asynchrone motor en doe dat voor de varierende spanningen

als het koppel daalt bij hetzelfde toerental dan verandert het vermogen ook. teken dat eens uit en je krijgt een andere hoek voor de stroom.

zoiets dus

https://www.tes.com/lessons/jBUgJ1Z0cF43Rg/equivalent-circuit-and-phas…

[Bericht gewijzigd door anne2 op vrijdag 4 mei 2018 13:15:35 (20%)

Op 4 mei 2018 13:11:03 schreef MGP:
Welke motor 1F of 3f ?
Hoe verlaag je de spanning?
Hoe verlaag je de snelheid?
Motor belast of onbelast en hoe regel je dat?

Wij hebben meer vragen dan u!

3-fasige, asynchrone motor,

spanning wordt niet echt 'verlaagd', ik stel enkel de parameter van de 'rated motor voltage' lager in, zodat de constante U/F-karakteristiek waarmee de motorsnelheid geregeld wordt lager ligt, bij eenzelfde motorfrequentie kan zo een verschillende statorspanning bekomen worden

snelheid regelen gebeurt door een analoog signaal naar een frequentieregelaar te sturen, afhankelijk van dit signaal (0-10V) zal hiermee een frequentie (0-50Hz) overeenkomen

motor wordt belast door hier een AC servomotor aan te hangen en deze ook te regelen door een drive

Frequentieregeling...had het gedacht, moeilijk om daar wat over te zeggen, alles wordt in die FR gecompenseerd en vector geregeld.
Normaal wordt in de handleiding daar meer uitleg over gegeven, bijna elke door de gebruiker instelbare parameter wordt uitgelegd en wat de eventuele gevolgen zijn.

LDmicro user.

Op 4 mei 2018 13:14:19 schreef anne2:
teken eens het MPS (MotorPijlSysteem) van een asynchrone motor en doe dat voor de varierende spanningen

als het koppel daalt bij hetzelfde toerental dan verandert het vermogen ook. teken dat eens uit en je krijgt een andere hoek voor de stroom.

zoiets dus

https://www.tes.com/lessons/jBUgJ1Z0cF43Rg/equivalent-circuit-and-phas…

wat bedoelt u met "als het koppel daalt bij hetzelfde toerental dan verandert het vermogen ook. teken dat eens uit en je krijgt een andere hoek voor de stroom."

als het koppel daalt, zal het vermogen ook dalen, maar wat bedoelt u dan dat ik dit opnieuw moet tekenen? hoezo zal de hoek van de stroom veranderen?

LDmicro user.