Goedeavond allen
Ik heb een probleem met een tijdinstelknop van een oude Bosch combimagnetron, (HME 8451NL/03) het schijnt een bitgenerator te zijn, kan deze gerepareerd of vervangen worden? Het onderdeel zelf kan niet meer geleverd worden helaas, het betreft onderdeelnummer 00151347 te zijn.
Het lijkt mij zo sterk dat ik het hele apparaat weggegooid kan worden hierdoor
Iemand een idee of oplossing?
Mvg
Rob Faber
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Welkom op het leerzame CO forum.
Lijkt wel op een potmeter, het kan ook nog een rotary encoder zijn.
Staat er wat op dat zwarte deel met die as eraan?
Heb je er al aan gemeten?
Eerst van de print lossolderen en kijken of hij zodanig open te maken is (en weer dicht) dat je hem kan inspecteren en eventueel reinigen?
Als je zeker weet dat dit het probleem is heb je niets te verliezen.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (41%)]
Het klopt wellicht ook wel, als dat ding een rotary encoder is genereert hij bits. Maar dat doen zoveel dingen dat een ietwat duidelijkere aanduiding best wel gewenst is.
Evengoed is 67,- euro een belachelijk bedrag, 10% daarvan lijkt me redelijk.
Op 9 mei 2018 22:47:43 schreef Droopy34:
Maar is ie repareerbaar? Er zit nu iets op van het merk Dietz...
rotary encoders in ovens hebben veel last van warmte en vet. daardoor werken de contacten eerst slecht (aanduiding gaat de verkeerde kant uit) en daarna helemaal niet meer.
Ik ken deze versie niet,maar meestal zijn ze te repareren : openmaken en intern goed proper maken . Als de contacten zwart geworden zijn, voorzichtig het oxide verwijderen. Beetje contactolie achterlaten tegen nieuwe oxidatie en de boel weer dicht.
Op 9 mei 2018 22:46:12 schreef BVZ:
Evengoed is 67,- euro een belachelijk bedrag, 10% daarvan lijkt me redelijk.
Dat hangt natuurlijk wel van de specs af. Een "bitgenerator" van 6,70 euro lijkt me een prulding. Encoders heb je van 2 tot 2000 euro, het bedrag op zich is nooit belachelijk.
jerome
Golden Member
Denk eerder aan een muis-scrolwiel systeem. Een schema van het toestel zou alles kunnen verduidelijken. Ts heeft niets te verliezen, dus wordt het voorzichtig zagen of slijpen om te kijken wat er in steekt.
Dit https://www.conrad.nl/p/bourns-ecw1j-b24-bc0024l-encoder-schakelpositi… niet toevallig passend ?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Waar woont Droopy34 ongeveer wie weet is er in zijn buurt een CO member die er een blik op wil werpen. 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het lijkt me inderdaad een rotary encoder. Bitgenerator is de naam die BSH zelf aan deze samenstelling (rotary encoder op print) geeft.
Let op dat hij niet voor 67 euro te koop is, hij is voor 67 euro niet meer leverbaar. Toch net iets anders.
Een losse encoder van redelijke kwaliteit zal inderdaad een fractie kosten, maar op een printje solderen en op voorraad houden is bij BSH niet heel goedkoop.
Zagen lijkt me extreem onverstandig! Van het printje lossolderen en voorzichtig openwerken om schoon te maken is denk ik het beste. Alternatief is om Kontakt WL langs de as en/of langs de onderkant naar binnen te spuiten en flink te draaien. Daarna zijn de contacten wel niet meer gesmeerd. Je zou op dezelfde manier kunnen proberen te smeren met Kontakt 61, maar dat komt vast minder goed op zijn plek dan de WL.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de keren dat ik rotaryencoders heb open gemaakt, was het reinigen echt niet afdoende. het contact een beetje buigen wat over de lager en hoger contacten loopt werkte wel. zeker als zo'n ding speling heeft en een grote knop wil het duwen en zijdelings bewegen van de knop de encoder mechanica vervormen, dan krijg je dat gedrag dat volume ipv lager juist harder gaat enz..
Op 10 mei 2018 11:46:16 schreef testman:...dan krijg je dat gedrag dat volume ipv lager juist harder gaat enz..
Dat heb ik in een oude autoradio. Het is ook nog afhankelijk van de temperatuur. Iedere keer weer spannend wat ie gaat doen 
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
los solderen en hem in een plastic zakje met contact cleaner-390 doen.
Zorgen dat hij geheel in de vloeistof zit en laat hem er 48 uur in zitten.
Grote kans dat hij daarna weer prima werkt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
taai vet komt ook voor bij die dingen, zeker versterkers met een ab, waar de volumeknop op het toestel nooit wordt gebruikt. echter reinigen heeft minder vaak nut, het is een langs elkaar bewegend contact wat zichzelf schoonveegt, zwarte oxidatie is ook niet erg, zilver oxidatie geleid immers..
de werking is simpel, 1 draaiend moedercontact en 2 aparte ringen met los van elkaar staande contacten. het contact wat het eerst wordt aangetikt laat de processor zien welke kant je opdraait. als de rotary encoder vuil is, en het eerste contact is juist een contact van de andere richting gaat de processor dus ook andersom regelen. soms helpt het indrukken van de knop wat, en dat geeft al zeker een slecht moedercontact aan. dat taaie vet is daar vaak een veroorzaker van, het moedercontact heeft te weinig kracht om dat vet weg te duwen. contactspray lost dat vet ook op..
Deze encoders vaak genoeg gedemonteerd en gereinigd. Vertaaid vet is IDD de probleem in dit geval en reinigen en een beetje vette contactspray en loopt weer OK. Nokjes lossmelten met soldeerbout.
Op 10 mei 2018 08:43:41 schreef GJ_:
[...]Dat hangt natuurlijk wel van de specs af. Een "bitgenerator" van 6,70 euro lijkt me een prulding. Encoders heb je van 2 tot 2000 euro, het bedrag op zich is nooit belachelijk.
Dat is ook waar. En iedereen begrijpt dat er in je combimagnetron een encoder van minimaal 67,- euro wordt toegepast.
Dat gezegd hebbende: Nee. Normaliter zit er gewoon een lowcost encoder in van 1 knaak 50.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 12 mei 2018 22:18:36 schreef BVZ:
[...]
Dat is ook waar. En iedereen begrijpt dat er in je combimagnetron een encoder van minimaal 67,- euro wordt toegepast.Dat gezegd hebbende: Nee. Normaliter zit er gewoon een lowcost encoder in van 1 knaak 50.
Deze ziet er eerder uit als 6,70 euro. Zie mijn uitleg hierboven waarom hij 67 euro zou kosten als hij nog leverbaar was.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Droopy,
Het fysiek laten maken van een printje is tegenwoordig zo goedkoop dat dat de kosten niet meer zijn. Dit printje is zo eenvoudig dat het tekenen daarvan ook niet veel hoeft te kosten.
Als je bereid bent om de 67 euro die gevraagd werd te betalen kan ik met de juiste gegevens een vervangend printje tekenen en meebestellen als ik toch wat bestel. Dan heb ik wel de preciese maten nodig. Dus: Kan je een foto maken waarbij het fototoestel precies haaks op de print de foto neemt? En kan je een paar maten met een schuifmaat opnemen? Diameter van de as? Diameter van het platte stuk (dus van plat naar rond). breedte van de print lengte van de print...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Moet je natuurlijk ook nog het gedrag van die encoder weten, dwz welk van de 3 contacten common is en hoe de draairichting overeenstemt met de contactvolgorde. Ik hoop ook dat je een encoder kan vinden die qua hoogte van de as ongeveer overeenkomt.
Verder een grappige gedachtengang dat het voor die 67 euro bijna kostendekkend (beetje hobby/gun-factor toegevoegd) te ontwerpen en fabriceren is, zelfs bij 1 stuks. Zodra het niet first-time-right is ga je natuurlijk de boot in met je uren, en garantie kan er eveneens niet gegeven worden.
maartenbakker
Golden Member
Overigens lijkt het printje nog goed. Van de encoder die erop gesoldeerd zit, kunnen de contacten sleets zijn. Of alleen maar vervuild.
Als het om een standaardtype encoder gaat (even van het printje halen en kijken of er een merk en type op staat) dan is die misschien los te vervangen.
Goedenavond allen
Ik vind het fantastisch dat iedereen meedenkt, maar een andere printplaat maken, vind ik een mooi idee en scheelt een hoop geld, maar ook een losse nieuwe decoder erop zetten vind ik gaaf, maar ik kan zo niets vinden van een type, alleen het merk is Dietz
Mvg
Rob
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 14 mei 2018 19:06:33 schreef Jochem:
Moet je natuurlijk ook nog het gedrag van die encoder weten, dwz welk van de 3 contacten common is ...
Ik maak 6 contact vlakjes. alsof er een 6 pins 2x3 DIL connector op moet. Als we ze ook even nummeren zoals een 6-pins-dil, dan verbind ik 1-3-5 met de connector, 2-4-6 met de encoder. Vervolgens trek ik dunne draadjes 1-2, 3-4 en 5-6. Als mijn eerste gok niet goed is, dan moet ik die doorkrassen en verbindingen gaan maken. Nog maar 5 mogelijkheden te proberen....
't zal echt wel niet kostendekkend zijn als je m'n uren meerekent. Maar inderdaad de directe kosten van het laten maken van het printje kan ik van 67 euro makkelijk betalen.