Ik heb een ouwe SABA 640? televisie.
Vorige week keek ik ernaar en werd het beeld plotsklaps erg onscherp en het leek alsof de tv het steeds probeerde te corrigeren maar elke keer als het ook maar een beetje scherp was werd alles weerd super vaag, aan en uit schakelen had geen zin.
Toen ik de tgv 30 mins aan had laten staan werd alles opeens superscherp maar kwam daar ook een zaagtand patroon door me beeld bij. de lijnen zijn oranje van kleur en lopen van boven naar beneden schuin door het beeld.
nu ben ik niet direct op zoek om hem te gaan repareren want ik heb al een andere tv gekocht maar ik ben wel erg nieuwsgierig wat er mis mee is.
mijn nieuwe tv is een proline g2805 en ik vroeg me af of er een site is waar ik dit merk kan opzoeken en zo codes kan ontdekken die mij toegang geven tot geheime menus of meer opties in mijn tv.
bedankt
Ik vermoed dat er in de buis een lekstroom loopt tussen de focus en de G1, waardoor beide spanningen niet kloppen.
het potmeterblok op je lijntrafo maakt geen goed kontakt meer met de massa, vermoedelijk een slecht soldeerkontakt.
de focusseerspanning gaat omhoog als het massakontakt wegvalt, daardoor wordt het beeld onscherp.
de UG2 gaat ook omhoog als de massa van het potmeterblok wegvalt, daardoor ontstaan terugslaglijnen (die zie jij oranje, maar meestal zijn ze wit.)
Wat je nieuwe TV betreft, als die daartoe mogelijkheden heeft, dan vindt je die in de servicedocumentatie, die is meestal niet zo op internet te vinden, maar proberen kan altijd.
Pas wel op met die 'geheime menu's' want die zijn niet voor niets van de gebruiker afgeschermd, je kunt je TV er mee slopen als je onvoorzichtig bent.
aha veel dank, ik had misschien moeten vermelden dat ik niks van tv's afweet 
Is zoiets nog te repareren? door iets beter te solderen?
TheRipkip
Spreken is zilver, zwijgen is fout!
Zeker, als het probleem inderdaad zo is als boven beschreven moet je de lijntrafo doorsolderen. Dit is de grote trafo met de kabel naar de beeldbuis. Komt wel vaker voor dat hier losse contacten ontstaan. wees wel voorzichtig, in een tv kunnen nog spanningen aanwezig zijn ook als deze al een tijdje uit staat.