Wanneer ik tijdens het rijden de telefoon oplaadt via de sigarettenaansteker / 12v plug komt het voor dat de tel.accu eerder leegloopt dan dat hij vollaadt.
Het gaat om een samsung met als enige app Google maps en daarbij aan mijn 4g + GPS.
Nu vraag ik mij af of b.v. meerder apparaten gekoppeld aan die 12v plug invloed hebben op het opladen.
Er zit b.v. een koelboxje en een zaklamplader op hetzelfde plugje.
Dit zou theoretisch toch geen invloed mogen hebben?
En de snelheid waarmee je rijdt lijkt me ook niet echt van belang?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik schat, dat de spanning daardoor aardig inkakt !
nee, probleem zit het in de handshake. ook al staat er op de lader 2A (dat al de 1e vereiste) dat wil niet zeggen dat de telefoon hem ook als 2A versie ziet. hooguit laad die dan met 500mA. Die hand shake gaat vaak met weerstanden op de data lijnen, en ondanks dat daar afspraken over zijn , houd niet iedereen zich daaraan. dat is gelijk ook het grootste probleem
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Koelboxje op 500mA zal niet veel doen denk ik...
Is er een oplossing in dit geval?
De spanning lijkt mij niet in te kakken.
Alles gaat parallel over de plug.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een koelboxje met peltiers doet al gauw 5 tot 10A...
Gadget_inc
Dat koelboxje, is dat zon peltier element geval, met een ventilator ?
Zo'n sigaretten aansteker is goed voor 10Amp dacht ik.
Dat alles parallel staat, maakt niet veel uit.
Ik gebruik de Galaxy charging app oid om te kijken hoe mijn kabel is aangesloten.
Dan geeft de app aan hoeveel je maximaal kunt laden (500mA, 1000mA* of 1900mA) en hoeveel hij aan het laden is. Soms is even met de kabel friemelen genoeg om hem van de 500mA in de 1900mA stand te veranderen. 500mA is bij lange na niet genoeg voor navigatie+scherm.
Mijn Galaxy S4 wordt steeds selectiever qua laadkabels en ik heb net mijn 10 jaar oude HTC laadkabel afgeknipt omdat de massa stuk was... en die deed het altijd. Maar andere kabels laden vaak maar <500mA als de kabel niet goed zit/is en er dus geen 'handshake' plaats kan vinden.
Wat ook nog kan werken is een USB powermonitor of een goedkope versie die alleen spanning en stroom toont. Dan weet je wat er gebeurt en of de kabel goed werkt icm je telefoon.
10euro bij Conrad, 1 in China. De Chinese gaan na een jaar stuk.
Daarnaast is mijn S4 ook gevoelig voor de laadspanning: de officiële lader verhoogt zijn spanning als hij meer stroom levert. Mijn autolader heb ik daarom op 5,3V afgeregeld want op 4,95V zal de telefoon nooit meer dan 500mA of 1A laden.
*1000mA vandaag voor het eerst gezien volgens mij.
Het gaat toch niet om de koelbox , maar de telefoon die niet voldoende laad?
Gadget_inc
En wat als door die koelbox, de spanning inkakt ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou denken dat ts een 3 weg splitter heeft gestoken in de sigaretten aansteker, en daar de diverse verbruikers op heeft zitten. dat is sowiso niks, sigaretten aanstekers zijn waardeloze pluggen voor vermogens als een koelbox, laat staan nog zo'n gammele splitter ertussen..
Op 16 mei 2018 23:01:39 schreef Gadget_inc:
En wat als door die koelbox, de spanning inkakt ?
Dan moet het al HEEL dramatisch zijn als zo'n DCDC plug geen 5V meer kan maken.
Ik heb hetzelfde, kwestie van juiste combi tussen ladertje en kabel vinden die jou telefoon wel accepteert en dus goed laad.
RAAF12
Golden Member
3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams
Op 16 mei 2018 22:12:20 schreef sph:
Wanneer ik tijdens het rijden de telefoon oplaadt via de sigarettenaansteker / 12v plug komt het voor dat de tel.accu eerder leegloopt dan dat hij vollaadt.Het gaat om een samsung met als enige app Google maps en daarbij aan mijn 4g + GPS.
Had ik ook met een Galaxy S6 maar met een adaptive fast charging adapter werkte het wel goed. Die laad op met 9V.
Ik zou persoonlijk eerst een andere USB sigerettenplug lader proberen en geen model van de Action of Ali Express.
Als ik een flinke tablet vol gebruik om te navigeren laadt ie ook niet meer op.
Ik kan me indenken dat met het scherm volgas, GPS, Bluetooth, wireless, en een dikke navigatie app het werkelijk laden moeilijker word.
heeft inderdaad niks te maken met de koelbox enzo.
Tegen de tijd dat de spanning zo ver inkakt dat de usb voeding er niks meer mee kan klapt (hopelijk) al lang de zekering eruit. Of is er ergens wat aan het roken.
De telefoon wordt gewoon met lage stroom opgeladen, dan kan de navigatie wel eens meer verbruiken dan de lader levert.
Wat voor usb lader is het?
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 17 mei 2018 09:19:22 schreef timberleek:
heeft inderdaad niks te maken met de koelbox enzo.Tegen de tijd dat de spanning zo ver inkakt dat de usb voeding er niks meer mee kan klapt (hopelijk) al lang de zekering eruit. Of is er ergens wat aan het roken.
De telefoon wordt gewoon met lage stroom opgeladen, dan kan de navigatie wel eens meer verbruiken dan de lader levert.
Wat voor usb lader is het?
helemaal mee eens , heb hetzelfde probleem gehad wat bij mij de oorzaak was waren de kabels van usb lader naar navigatie .
testman
een galaxy wil idd 9V hebben om snel te laden, dat levert het prul van de action niet. ik doelde overigens niet op spanningsval over de kabels, maar rotte contacten met de vele stekkers en ijzeren contacten die dergelijke sigarettenaansteker stekkers bevatten.
goedkope laders hebben ook ijzerdraad als kabeltje, dat geeft ook hoge spanningsval, aan de 5V zijde werkt dat niet..
joopv
Golden Member
Een Samsung S5, een A5 en een S6 kunnen allemaal snel laden op het 5V/2A 12V sigarettenaanstekerusbadaptertje wat ik ooit van mijn werkgever gekregen heb.
Dat ding doet geen 9V, maar wel 5V/2A. En bij die stroom is een goede kwaliteit USB kabel echt belangrijk. De aluminium flutkabel die ik ooit van Ali haalde zorgde er voor dat de telefoon niet op fast charge overschakelde.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zit inderdaad veel verschil in laadprocedures van verschillende telefoons en de kwaliteit van USB kabels.
Zo heb ik een goedkope USB kabel, waarmee mijn telefoon helemaal niet wil opladen, terwijl een andere telefoon het prima doet daarmee...
testman
hetzelfde bij usb hdd's zonder extra voeding, het opstarten wil niet met een lange usb kabel, een 20cm kabeltje werkt dan wel.
die laadkabels worden allemaal heet, vandaar de 9V met snelladen, scheelt bijna de helft aan stroom..
Bedankt voor de info, ik ga op zoek naar een goede lader + kabel!
RAAF12
Golden Member
3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams
Het gaat om een samsung met als enige app Google maps en daarbij aan mijn 4g + GPS.
Heb je zo'n grote 230V lader, links op het plaatje, die bij oa. de Galaxy S6 en later wordt geleverd? Anders heeft het geen zin een 12V auto snellader te kopen. Goede kabel natuurlijk sowieso wel. Maar als tijdens navigeren je accu sneller leegloopt dan die wordt opgeladen helpt het ook de helderheid lager te zetten.
Met een snellader is er geen probleem om uren lang te navigeren in de auto. De accu blijft vol. Been there, done that..
Jammer dat op die foto niet ook het verschil staat tussen een 1 en 2A lader .
Mijn 2A Samsung lader is ~1,5mm hoger dan de 1A lader van mijn vrouw. Dat zie je pas als ze naast elkaar liggen...