Beste,
Is het volgende toegestaan voor de elektrische keuring.
Ik heb één inbouwdoosje van Helia met daarin een dubbele wisselschakelaar (Dus 2 halve schakelknoppen). De linker helft van de wisselschakelaar is bedraad met 1.5mm en de rechter helft is bedraad met 2.5mm. Beide kringen zijn van elkaar gescheiden en hebben elke hun eigen zekering namelijk 16 A. Enkel wat ze gemeen hebben is dat ze in één en dezelfde inbouwpot van Helia zitten. Is deze situatie toegestaan? (in de inbouwpot zitten namelijk 2 verschillende draadsecties).
Thevel
Golden Member
2 verschillende groepen in één doos was vroeger zeker niet toegestaan.
Hoe de regels nu zijn weet ik niet maar het lijkt me dat het nog steeds niet toegestaan is.
Omdat je het over een keuring hebt vermoed ik even dat het over een Belgische installatie gaat.
Ik vermoed zomaar eens dat net zoals in Nederland het hebben van twee verschillende kringen in 1 doos niet toegestaan is, ongeacht de doorsnede van de geleiders.
-edit-
1 topic RUIM voldoende beste gmmm.
Op 16 mei 2018 22:20:51 schreef gmmm: Is het volgende toegestaan voor de elektrische keuring.
Dit mag. Of dit goed vakmanschap is, daar kan je over debatteren.
AREI-eisen in dit geval;
1) Draaddoorsnede van minimum 1,5mm2.
2) Afzekering van 2,5mm2 kring maximum 16A vanwege 10A schakelaars.
3) Isolatiespanning van de bedrading moet voor alle kringen minstens geschikt zijn voor de hoogste in die buis of kabel. Neem aan dat dit 230V is voor beide kringen, dus ook geen probleem.
4) Het eendraadschema moet die situatie correct weergeven.
Doet niet terzake maar misschien is de reden dat die kring in 2,5mm2 is uitgevoerd dat deze stopcontacten bevat. Anders kan je beide kringen gewoon samenvoegen op dezelfde automaat.
Dag New Beetle,
De twee kringen zijn een zuivere lichtkring (geen stopcontacten). De reden van de 2.5mm is dat ik mijn draden 1.5mm op waren en het enkel kon afwerken met een sectie van 2.5 mm.
Dus een tweede optie is dat ik de twee kringen onder een automaat breng van 16A ....is het dan toegelaten dat op één automaat een sectie van 1.5mm en een sectie van 2.5mm toekomt.
met vriendelijke groeten,
Het AREI verbiedt nergens het mengen van draad met verschillende doorsnedes zolang de afzekering maar aangepast is aan de laagste doorsnede in de desbetreffende kring, in jouw geval dus 1,5mm2 of 16A. Velen beschouwen dit echter als slecht vakmanschap, puur technisch geen enkel probleem.
Anoniem
Dan moet je het AREI maar eens nalezen.
Wanneer je gemengde kringen toepast moet ook de verlichting met 2.5mm2 bedraad worden. Dus dezelfde doorsnede in de ganse kring.
Verder stelt het AREI duidelijk dat telkens de draadoorsnede vermindert, er een zekering moet geplaatst worden. Gemengde draadoorsnedes zijn dus binnen dezelfde kring niet toegelaten, ook al pas je aan het begin een zekering toe die aangepast is aan de dunste doorsnede.
Er zijn discussies mogelijk zoals het aansluiten van een rolluikmotor, maar hier lijkt het duidelijk dat het niet mag.
Wat bijvoorbeeld wel mag is een kabel van 2.5mm2 naar je tuinhuisje voor stopcontacten, en daar aftakken met 1.5mm2 voor de verlichting,mits er een zekering tussen staat.
Een elektrische installatie leg je aan voor minstens een kwarteeuw en is later niet zo makkelijk nog aan te passen, dit kun je dan ook maar beter meteen goed doen.. Het is dus erg dom om een dubieuze situatie te scheppen gewoon omdat je rolletje draad op was.
Een herkeuring kost je algauw méér dan enkele meters draad.
En volgens mij mogen er in Belgie ook geen 2 groepen in 1 doos zitten..En een Dubbele wisselschakelaar met gescheiden aansluitingen , zit wel in 1 doos.
Op 17 mei 2018 09:13:56 schreef grotedikken:
Dan moet je het AREI maar eens nalezen.
Wanneer je gemengde kringen toepast moet ook de verlichting met 2.5mm2 bedraad worden.
Hoe was dat weer van de pot en de ketel
De TS zegt net dat het geen gemengde kring is.
Op 17 mei 2018 09:13:56 schreef grotedikken:
Dus dezelfde doorsnede in de ganse kring.
Verder stelt het AREI duidelijk dat telkens de draadoorsnede vermindert, er een zekering moet geplaatst worden. Gemengde draadoorsnedes zijn dus binnen dezelfde kring niet toegelaten, ook al pas je aan het begin een zekering toe die aangepast is aan de dunste doorsnede.
Dat jij dat niet graag ziet kan ik best begrijpen, ik ook niet, in het AREI staat dit echter nergens.
Wat daar wel staat is als je bv van 2,5mm2 afgezekerd met 20A naar 1,5mm2 gaat je dat moet afzekeren met maximum16A, wat de logica zelve is. D.i. echter niet wat de TS doet. Moest je daar aan twijfelen stuur een mailtje naar een keurder, weinig keurders die je geen antwoord geven, die zijn natuurlijk maar al te happig om bij jou 150€ te komen aanrekenen.
Anoniem
Ik weet wel dat de TS zegt dat het geen gemengde kring is, ik wilde enkel volledig zijn en aantonen dat het niet toegestaan is om verschillende draadsecties dooreen te gebruiken, zelf als er correct afgezekerd wordt op de dunste doosnede.
Overigens: Bij het Kruidvat liggen de leesbrilletjes momenteel aan 2Eu99.
Kun je niet voor laten.
Ik citeer:
11.2. Keuze van de beveiliging.
Wat de keuze van de beveiliging betreft moet men voldoen aan artikel 251-08 en 251-09.
Er dient aan het begin van elke stroombaan, of telkens als de sectie van de geleider
vermindert een beveiliging (1 per fase!) te worden voorzien.
Op 17 mei 2018 12:39:52 schreef grotedikken:
Overigens: Bij het Kruidvat liggen de leesbrilletjes momenteel aan 2Eu99.
Kun je niet voor lateN[/b]
Zal er eentje voor je meebrengen, die je dan meteen kan gebruiken om art. 122.1, 2 en 3 aandachtig te lezen 
Anoniem
De tekst uit het AREI is toch duidelijk genoeg dacht ik?
Er dient aan het begin van elke stroombaan, of telkens als de sectie van de geleider vermindert een beveiliging (1 per fase!) te worden voorzien.
Als je denkt dat dit niet zo is, motiveer het dan door aan te tonen dat dit niet klopt. Zo staat het nochtans letterlijk in het AREI. Waarom zou ik er aan twijfelen?
Onderstaande tekst heb ik verzonden naar 2 keurders,
Ik heb één inbouwdoosje van Helia met daarin een dubbele wisselschakelaar (Dus 2 halve schakelknoppen). De linker helft van de wisselschakelaar is bedraad met 1.5mm en de rechter helft is bedraad met 2.5mm. Beide kringen zijn van elkaar gescheiden en hebben elke hun eigen zekering namelijk 16 A. beide kringen zijn zuivere lichtkringen. Enkel wat ze gemeen hebben is dat ze in één en dezelfde inbouwpot van Helia zitten. Is deze situatie toegestaan? (in de inbouwpot zitten namelijk 2 verschillende draadsecties).
Hun repliek op de tekst is:
keurder 1:Vanuit Arei geen probleem.
keurder 2:Als beide kringen enkel gebruikt worden voor lichtkringen, dan is dit geen enkel probleem.
Vreemd, en ook zeker niet wat ik verwacht dat volgens het arei mag.
Twee kringen in 1 doos is volgens mij per definitie verboden. Volgens de nen1010 is het zeker niet toegestaan.
Mensen met meer kennis van het arei dan ik kunnen daar wellicht antwoord op geven.
[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]
Op 17 mei 2018 14:52:33 schreef grotedikken:
De tekst uit het AREI is toch duidelijk genoeg dacht ik?
Zonder twijfel
je denkt dat dit niet zo is, motiveer het dan door aan te tonen dat dit niet klopt. Zo staat het nochtans letterlijk in het AREI. Waarom zou ik er aan twijfelen?
Art. 122.2 Een beschermingsinrichting moet geplaatst worden aan het begin van van elke stroombaan samengesteld uit geleiders met dezelfde karakteristieken.
Er wordt echter toegestaan geen bescherming tegen kortsluiting te voorzien bij het begin van een stroombaan op voorwaarde dat de stroomopwaarts geplaatste bescherming ook de bescherming van deze stroombaan kan garanderen.
In mensentaal betekent dit dat je geen afzekering moet plaatsen omdat een 16A auomaat ook garandeert dat die 2,5mm2 correct is afgezekerd is.
In het AREI staan veel vreemde dingen, art. 122 is echter de logica zelve.
Dat mag, toch moet je ook hier oppassen, sommige keurders zoals je nu reeds weet via de antwoorden doen moeilijk in sommige gevallen.
Art. 203 zegt dat in principe alle geleiders in een buis of kabel bij dezelfde kring moeten horen. Hierop bestaan weer duidelijke en minder duidelijke uitzonderingen die dit toelaten en net niet toelaten, waaronder een subjectief criterium geen goed vakmanschap", verschillende spanning, 2 verschillende fasen bv (400V), doorsnede gemeenschappelijke aardingsgeleider, blabla.......
Een inbouwdoos is allereerst geen buis, toch als een keurder vindt dat een stopcontactenkring in 2,5mm2 en een lichtkring in 1,5mm2 niet in dezelfde buis/doos samenhoren, kan je daar weinig argumenten aanhalen precies vanwege dit goed vakmanschap. Als dit enkel lichtkringen in 230V zijn is de kans quasi nul dat dit tot afkeuring zou leiden.
Anoniem
newbeetle, Wat je argumenteerd is, dat er niet noodzakelijk aan het begin van een stroombaan een zekering moet staan als die stroomopwaarts correct afgezekerd is bij geleiders met dezelfde karakteristieken.
Dat ontslaat je niet van de verplichting om een zekering te plaatsen waar je overgaat naar een dunnere sectie.
Op 17 mei 2018 19:22:11 schreef grotedikken:
newbeetle, Wat je argumenteerd is, dat er niet noodzakelijk aan het begin van een stroombaan een zekering moet staan als die stroomopwaarts correct afgezekerd is bij geleiders met dezelfde karakteristieken.Dat ontslaat je niet van de verplichting om een zekering te plaatsen waar je overgaat naar een dunnere sectie.
Als je artikel 122.1 leest kan je vaststellen wat de definitie van een stroombaan is. Een verandering van doorsnede is dus een nieuwe stroombaan.
TS heeft overigens bevestiging van 2 keurders, wat onze discussie hier meteen onder de noemer bezigheidstherapie plaatst 
Anoniem
Als het voor de keurders ok is, dan moet het maar.
Zelf vind ik het knoeiwerk als je een andere draaddiameter neemt met als enige argument dat je rolletje op was.
Maar mijn discussie met jouw ging over deze post:
Op 17 mei 2018 06:42:06 schreef New Beetle:
Het AREI verbiedt nergens het mengen van draad met verschillende doorsnedes zolang de afzekering maar aangepast is aan de laagste doorsnede in de desbetreffende kring, in jouw geval dus 1,5mm2 of 16A. Velen beschouwen dit echter als slecht vakmanschap, puur technisch geen enkel probleem.
Wat jij daar beweert klopt van geen kanten.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (90%)]
Blijkbaar wordt het AREI toch op verschillende manieren geïnterpreteerd.
In bijlage een vraag aan AIB Vincotte
Hasselt, 23-04-2018
Beste,
Op 17-04-2018 stuurde wij onderstaande vraag door via uw website.
Kan U me een advies geven voor volgende 2 problemen :
1) Het betreft een nieuwe huishoudelijke installatie.
Het AREI vereist dat er aan het begin van de elektrische installatie een hoofddifferentieel schakelaar (max 300mA) geplaatst wordt en dat de vochtige ruimtes voorzien zijn van een bijkomende differentieel schakelaar van 30mA. Verder worden de stroom afwaarts geplaatste kringen voorzien van een automaat.
Is het ook toegelaten om voor de vochtige ruimtes de bijkomende differentieel schakelaar en de stroom afwaarts geplaatste automaat te vervangen door een differentieel automaat?
Praktisch gezien zou het erop neerkomen dat de differentieel schakelaar “Diff-o-Jump - type A - nominale stroom 40A - 2polig onderbrekend - kortsluitvermogen 10kA - I²t =22.5kA²s (GE Electric Vynckier ref nr 604302)”
en de stroom afwaarts geplaatste automaat “EPC 30 - uitschakelcurve C - nominale stroom 16A - 2 polig onderbrekend - kortsluitvermogen 3kA (GE Electric Vynckier ref nr 692504)”
vervangen worden door een compacte differentieel automaat “DPC60 - type A - nominale stroom 16A - 2 polig onderbrekend - kortsluitvermogen 6kA - uitschakelcurve C - (GE Electric Vynckier ref nr 606841)”
Is deze werkwijze conform de vereisten van het AREI ?
2) Het betreft een nieuwe huishoudelijke installatie, waarbij één van de kringen stroom levert aan een laadpaal voor elektrische auto’s. De voeding van de laadpaal is 3 fazig uitgevoerd en de vermogenskring van de acculader heeft een 3 fazig gestuurde gelijkrichter als ingang. Aan het begin van de installatie staat een 3 fazig hoofddifferentieel schakelaar type A.
Indien er een fout met lekstroom optreedt in de acculader, bestaat het risico dat er een (continue) gelijkstroom gaat lopen, deze kan de sensorspoel van de hoofddifferentieel schakelaar magnetisch verzadigen zodat het differentieel “blind” wordt voor een gelijktijdig optredende tweede fout in een andere kring.
Daarom wordt in de kring van de laadpaal een differentieel schakelaar type B voorzien. Deze differentieel schakelaar gaat uitschakelen in geval van een fout in de kring van de laadpaal en zorgt er dus ook voor dat de hoofddifferentieel schakelaar niet “blind” kan worden.
Vermits een type B differentieel schakelaar een hogere beveiliging biedt als een type A differentieel schakelaar, mag de hoofddifferentieel schakelaar aan het begin van een huishoudelijke installatie dan ook niet vervangen worden door een type B? Uiteraard moeten de nominale stroom (40A) en het afschakelvermogen (10kA) en het aantal geschakelde polen (4 polig) gelijke zijn.
Is deze werkwijze te verzoenen met art 85.02 van het AREI?
Met vriendelijke groeten,
L. R.
en het antwoord dat na 14 dagen kwam
Beste,
Hierbij kort een antwoord op uw vragen.
Is het ook toegelaten om voor de vochtige ruimtes de bijkomende differentieel schakelaar en de stroom afwaarts geplaatste automaat te vervangen door een differentieel automaat?
Ja
Mag de hoofddifferentieel schakelaar aan het begin van een huishoudelijke installatie dan ook niet vervangen worden door een type B?
Ja, dit moet zelfs. Iedere diff in een residentiële installatie stroomopwaarts van een type B moet ook type B zijn.
We hebben uw omstandig verslag met schema’s niet integraal doorgenomen. Indien gewenst kan er hiervoor wel een inspecteur langskomen.
Met vriendelijke groeten,
F.
Building Electricity Support
buildingelectricitysupport@vincotte.be
Jan Olieslagerslaan 35
1800 Vilvoorde Belgium
vincotte.be
Op 17 mei 2018 22:20:25 schreef grotedikken: Wat jij daar beweert klopt van geen kanten.
Nooit verstandig, dergelijke uitspraken, je geloofwaardigheid is al snel naar de haaien.
Zelf vind ik het knoeiwerk als je een andere draaddiameter neemt met......
Dat kan, maar er is een verschil tussen een opinie en wetgeving.
@Pamwikkeling
Sommige AREI artikels zijn inderdaad op zijn zachtst gezegd vatbaar voor interpretatie.Wat die aardlekschakelaar betreft staat er in Art. 85 echter letterlijk dat je een type A moet gebruiken, veel ruimte voor interpretatie is hier dus niet. Nu is het wel zo dat het AREI nu en dan kleine upgrades krijgt vanwege technologische evolutie, kan je op de website van de federale overheid checken. Ook krijgen keurders voor zover mij bekend regelmatig opleidingen. Misschien moet je dat in die context kaderen, molens van de overheid draaien tergend traag en is er misschien reeds een mondelinge overeenkomst over dit type B, precies vanwege die laadpaal en andere evoluties.
zolang die 1,5mm² ook direct uit de zekeringkast vertrekt, is er idd geen probleem.
je mag niet met 2,5mm² vertrekken op 10A en dan ergens halfweg naar 1,5mm² overgaan. dat is wat het arei ook aanhaalt.
in de toekomst zou iemand kunnen zeggen: we gaan die 10A zekering vervangen door 20A want t is toch 2,5mm² dat er vertrekt.
en dan kom je in de problemen met dat stukje 1,5mm² op het einde dat niet correct is gezekerd.
aangezien het 2 afzonderlijke groepen zijn, de ene vertrekkende met 2,5mm², de andere met 1,5mm², is het voor het arei idd geen probleem.
MAAAAR, je moet wel goed oppassen dat je in je potje ook geen draden kruist. dat bv de fase van de 2,5mm² ineens naar de lamp vloeit waar de 1,5mm² voor voorzien was. dan krijgt je namelijk een gemengde kring en dit is niet toegelaten.
vandaar dat ik toch goed zou uitzoeken of 2 groepen wel in 1 potje mogen aankomen. ik dacht ook dat het niet mag.
immers, als dit zou mogen, dan maf je ook een 3fasegroep naar een dubbel potje brengen, en daar 2 stopcontacten aanhangen met verschillende groepen
Het zal best werken.. maarrrr... stel je voor dat je aan die schakelaar gaat werken. Je zet een groep uit..
Prima, je gaat eraan werken , denkend dat er geen spanning opstaat.
Echter de andere groep staat niet uit...
Oeps..