Lijmvraag

Hoi allen,
even een threadje hier bij schoolvragen.
Wat gebruiken jullie om componenten (indien nodig) vast te lijmen op de print?

GJ_

Moderator

Bison montagelijm, super spul. Vult ook grote gaten.
Loctite, cyanoacrylaatlijm dus, is absoluut ongeschikt!

Ja, ik was eigenlijk niet volledig in mijn openingsvraag, het is voor het lijmpistool, liefst zuurvrij, ik heb er hier van wolfcraft transparant, maar twijfel of dat echt wel zuurvrij is, ik heb hier geregeld te maken met oude (zure) lijmen die al eens kortsluiting durven geven, vandaar mijn vraag :)

Tidak Ada

Golden Member

Zuurvrije siliconenlijm misschien? Wordt ook voor medische toepassingen gebruikt (o.a. vastzetten van leads aan een pacemaker).
Zelf heb ik tijdens mijn werkzame jaren drains gemaakt van medical-grade siliconen voor experimentele peritoneale dialyse (Vergelijk met een kunstnier).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Loktiete (zijn dat lichaamsdelen van een sirene?) maakt misschien ook wel pamelakit (jargon van een ander forum). Moet je inderdaad wel zuurvrije gebruiken want in de gewone zit azijnzuur dat bij het uitharden uitwasemt.

Je ziet bij sommige apparaten uit het verre oosten wel dat er een soort bisonkit gebruikt is. Dat wordt op den duur donkerbruin en zorgt voor corrosie. Heel vaak onderbroken weerstandjes vlak naast die kit. Die moet je dus niet gebruiken.

Verder hangt het er heel erg vanaf wat voor componenten je vast wilt zetten. Voor SMD heb je ook specifieke lijmsoorten.

Als je het hebt over een lijmpistool, bedoel je dan een mechanische kitspuit of zo'n thermisch ding? Thermisch spul is gewoon een polymeer met een vrij laag smeltpunt en ik denk altijd zuurvrij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 juni 2018 17:10:38 schreef maartenbakker:
Loktiete (zijn dat lichaamsdelen van een sirene?) maakt misschien ook wel pamelakit (jargon van een ander forum). Moet je inderdaad wel zuurvrije gebruiken want in de gewone zit azijnzuur dat bij het uitharden uitwasemt.

Je ziet bij sommige apparaten uit het verre oosten wel dat er een soort bisonkit gebruikt is. Dat wordt op den duur donkerbruin en zorgt voor corrosie. Heel vaak onderbroken weerstandjes vlak naast die kit. Die moet je dus niet gebruiken.

Verder hangt het er heel erg vanaf wat voor componenten je vast wilt zetten. Voor SMD heb je ook specifieke lijmsoorten.

Als je het hebt over een lijmpistool, bedoel je dan een mechanische kitspuit of zo'n thermisch ding? Thermisch spul is gewoon een polymeer met een vrij laag smeltpunt en ik denk altijd zuurvrij.

Inderdaad een thermisch lijmpistool, hmm dan lijkt me dat vrij veilig, meestal is dat om elco's wat vaster te zetten in pro eindversterkers oa.

Ook bij lijmpistolen is er veel variatie aan lijm. Ik ben niet zo'n fan van de standaard patronen, die hechten slecht aan gladde componenten. Ook niet echt bestand tegen hoge temperaturen. Maar je kan speciale vullingen kopen daarvoor. Vraag de professionele lijmleveranciers eens. Stel een eisenlijstje op en stuur ze een mailtje.
EDIT:
En vraag dan naar een detailhandel die aan particulieren levert, of vraag of ze bereid zijn kleine hoeveelheden aan de school te leveren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 7 juni 2018 17:34:33 schreef Ledlover:
Ook bij lijmpistolen is er veel variatie aan lijm. Ik ben niet zo'n fan van de standaard patronen, die hechten slecht aan gladde componenten. Ook niet echt bestand tegen hoge temperaturen. Maar je kan speciale vullingen kopen daarvoor. Vraag de professionele lijmleveranciers eens. Stel een eisenlijstje op en stuur ze een mailtje.

Goed idee, bedankt

maartenbakker

Golden Member

Lijmpistoollijm is per definitie niet bestand tegen hoge temperaturen; het pistool smelt de lijm om het aan te brengen dus het maximale smeltpunt ligt gewoon vast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Om onderdelen te bevestigen op een print, neem dan gewoon siliconenkit.
Dan krijg je het ook nog los als het kapot is..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Op 7 juni 2018 15:56:29 schreef GJ_:
componentenlijm? :-)

Das maar voor 2 componenten, wat nu als je er meer wil vast zetten ? >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik soldeer ze er altijd op. Heb je gelijk een elektrisch geleidend contact.

Maar dat bedoelde je vast niet. Over wat voor componenten gaat het? Elcos?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Componenten vastzetten doe je met een deugdelijke bevestiging. Elco's bijvoorbeeld met een beugeltje of desnoods een kabelbindertje.

Beschermen tegen trillen en mechanische schokken gebeurt vaak met siliconenrubber ("Silastic").

Ik gebruik vaak Polymax hightack bison. Werkt perfect. Is schimmelwerend ;)

Shiptronic

Overleden

Op 7 juni 2018 15:59:37 schreef GM Tech:
Loctite?

Das, een merk en die maken van alles om iets vast te zetten, geschikt en ongeschikte produkten.

http://www.loctite.nl/structurele-verlijming-polyurethaan-8186.htm

Maar ik zou ook de polymax pakken, hechting van die lijm pistolen is matig, en idd als het warm word heeft het geen zin, het maakt zichzelf weer los.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 22 oktober 2018 19:22:05 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 juni 2018 19:30:39 schreef mel:
Om onderdelen te bevestigen op een print, neem dan gewoon siliconenkit.
Dan krijg je het ook nog los als het kapot is..

Siliconenkit produceert azijnzuur bij het uitharden, lijkt me niet lekker voor bedrading sporen en componenten :(

@Franssel:
Niet goed gelezen.....!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Er bestaat zuurvrije pamelakit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 juni 2018 20:39:36 schreef 6502:
Componenten vastzetten doe je met een deugdelijke bevestiging. Elco's bijvoorbeeld met een beugeltje of desnoods een kabelbindertje.

Lijmen is een prima methode om grotere componenten zoals elco's en supercaps mee te fixeren en trillingen te dempen, dat wordt in de automotive en zelfs in de luchtvaart geaccepteerd.

Ik weet eigenlijk niet wat onze huidige leverancier precies gebruikt. Toen ik nog in de grote automotive zat (elektrische stadsbussen en vrachtwagens) gebruikte we zwarte Sikaflex, maar ook dat is een merknaam, en ik weet niet precies welke variant dat was.

Je wilt iets dat flexibel blijft, waardoor het trillingen dempt en niet gaat scheuren, maar het moet wel dusdanig stijf zijn dat het de meeste kracht opneemt; als het te flexibel is gaan de pootjes alsnog het werk doen, en dan breken ze vroeg of laat af.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Op 22 oktober 2018 22:30:52 schreef Tidak Ada:
[...] Siliconenkit produceert azijnzuur bij het uitharden, lijkt me niet lekker voor bedrading sporen en componenten :(

@Franssel:
Niet goed gelezen.....!

We gebruikten bij Sperry altijd siliconenkit.. werd zelfs voorgeschreven..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

je hebt toch al jaren zuurvrije siliconenkit? wordt in de installatie ook vaak gebruikt, en de polymax lijmkit in witte uitvoering. de heldere is een ramp met oa alu ledstrips plakken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
dijkmane

Golden Member

zuurvrije kit wordt ook gebruikt bij aquariums, de dierenspeciaalzaak verkoopt t in handige tubes.
werkt prima

In no Sense, Nonsense