Stage algoritme QAM modem

Ik ben een studente informatica aan een hogeschool en ga beginnen aan mijn stage bij een bedrijf dat consultancy doet. Dit is een stage van vier maanden gedurende de zomer.

Het is de bedoeling dat ik eerst twee maanden ga werken aan een project voor een klant van het bedrijf. Ik ben vrijdag met die klant gaan praten om meer informatie te krijgen over wat de bedoeling is.

Ze hebben een communicatie subsysteem voor unmanned ground vehicles waar een feature ingebouwd moet worden. Dit platform is intern ontwikkeld. Ik heb een hele uitleg gekregen over de werking maar ik begreep er maar weinig van. Het systeem bestaat uit vier delen: 'QAM modem digital core', 'modem baseband interface', 'band specific upconverter with PA/LNA' en 'antenna with positioner and radome'.

Het feature dat ze willen bevindt zich in de software voor een Xilinx LX75 chip in de 'QAM modem digital core'. Deze chip zou de gegevens die uit de sensoren van het platform komen omzetten in een digitale datastroom die dan draadloos verzonden wordt naar een vliegtuig of drone tot op 40km afstand.

Concreet is het de bedoeling om een correctie algoritme toe te voegen in de ‘QAM modem digital core’ waardoor de te overbruggen afstand groter wordt met dezelfde zendsterkte. Dit zou het dan mogelijk moeten maken om een minder krachtige en dus moeilijker te detecteren zender te gebruiken. Hun voorkeur ging naar het Turbo Code+BCH algoritme, maar een andere methode die hun eisen haalt is ook goed. Ze hebben hier nog bijgezegd dat het Hamming algoritme dit niet kan.

Ik heb per mail een PDF gekregen met een tiental pagina’s berekeningen die zouden moeten uitleggen hoe goed het systeem moet zijn. Ik snap er niets van en weet niet hoe die te interpreteren. Er is nog een apart documentje bij waarin zo goed als alle tekst is zwart gemaakt behalve deze tabel:

Target end-user rates: 6mbps, 12mbps, 24mbps or 36mbps (for future expansion)
Minimum transport efficiency: > 1.95b per s Hz