Ik lees hier vaak over voedingen van het merk "Meanwell".
Er is veel over te lezen over "bromgeluiden" en andere topics, maar ik heb een andere vraag.

Hoe betrouwbaar zijn die?
Is het Chinese rommel of staat dat toch al een trapje hoger?

Ik wil een ledstrip inbouwen in een kast (hout dus) en het laatste wat ik wil is dat er oververhitting zou optreden, of erger nog een brand van komt.

Nu gaat dat maar sporadisch gebruikt worden, maar ik wil daar gerust in kunnen zijn.

Is dat merk iets waaraan ik dan mag denken? Of is het de zoveelste Chinese rommel?

Meanwel maakt duizenden verschillende type voedingen.
Van spotgoedkoop tot high end industriele voedingen.
Ze hebben wel een naam op te houden dus in alle gevallen zullen ze moeten doen waarvoor ze gespecificeerd zijn.

Wil je een super veilige voeding, dan zul je daar een prijs voor moeten betalen.
Of je bouwt hem in een brandwerende behuizing.

Ik gebruik al jaren Meanwell voedingen, en nooit problemen. Het is zeker geen Chinese rommel.

Op 20 juni 2018 07:42:54 schreef Brainbox: Wil je een super veilige voeding, dan zul je daar een prijs voor moeten betalen.

De prijs alleen zegt niks. De meanwell voedingen die je voor 50 euro koopt worden door andere, Europese, merken aangeboden voor 450 euro. En dan zit er alleen een ander plakkertje op.
Meanwell is een van de grootste voedingenbouwers ter wereld, misschien zelfs wel de grootste. Dat word je niet zomaar natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (13%)]

Meanwell is goed, maar de modules moeten aanraakveilig en met voldoende warmteafvoer ingebouwd worden. Brand lijkt onwaarschijnlijk, kapot door langdurige overtemperatuur gaat iedere smps.

Is een adapter-vormige klasse-2 voeding buiten de kast niet handiger ?

Mean Well is een grote Taiwanese voedingenfabrikant, nummer 5 op de wereldranglijst. Die voedingen worden voornamelijk in China gefabriceerd. Ze hebben een breed scala voedingen van goedkoop tot duur. Als jij die voedingen gaat inbouwen in een houten behuizing houdt rekenschap met eventuele warmte afvoer en kies een voeding die voorzien is van 'fire enclosure' m.a.w. een dichte behuizing van materiaal met een V0 brandbaarheidsklassificatie.

Van Emerson/Artesyn, Eltek en GE had ik nog nooit gehoord als voedingsfabrikanten. Verder vraag ik me af of bedrijven die aan andere bedrijven gelieerd zijn en veel intern leveren zoals Samsung Electromechanics ook zijn meegenomen in de survey. Verder valt het op hoe laag de marktaandelen in de staart van de top 10 al zijn. Fabrikanten als FSP zullen er wel ergens tegenaan schurken denk ik, die kom je bijna net zo veel tegen als Delta in TV's en computers.

Voor mij is onze Delta elektronika de grootste :). En heb dan ook een kleine bescheiden verzameling van 8 voedingen. Dat is op ruim 100 voedingen niet veel.

vandaag nog een meanwell onder ogen gehad die stuk was, hij drupte nog na. het was een IP68 7 voeding, dus t mag iets hebben..

en idd, een delta is de betrouwbaarste voeding, niet die uit t verre oosten maar uit zierikzee. die voedingen kunnen vollast 24/7 draaien, dat houdt een meanwell niet vol, dan kom je achter het probleem met warmte in zo'n ding. als je ze overberekent zoals normaal met een smps dan is een meanwell ook bruikbaar.

edit een IP67 voeding, 1 uit de LP reeks. dat zijn niet de beste. het water droop er niet uit, maar vanaf..

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

Op 20 juni 2018 17:53:07 schreef testman:
vandaag nog een meanwell onder ogen gehad die stuk was, hij drupte nog na. het was een IP68 voeding, dus t mag iets hebben..

Een IP68 voeding die drupt?? Da's wel heel sterk. Ik heb trouwens nooit een IP68 voeding gezien.

Effe googlen en ik kom op deze pagina. Of daar wat staat kan ik niet zien want hij doet het niet (*). Maar goed. Dat zegt niets over de betrouwbaarheid van de voedingen.
http://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=774

Het gaat in ieder geval over de mean well HEP serie, "IP68 option avaiable".

Edit: (*) Ah! Na het typen van dit bericht heb ik ondertussen beeld.

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

Op 20 juni 2018 16:49:18 schreef benleentje:
Voor mij is onze Delta elektronika de grootste :). En heb dan ook een kleine bescheiden verzameling van 8 voedingen. Dat is op ruim 100 voedingen niet veel.

Prachtige voedingen totdat je ze een keer uit elkaar moet halen.. :-)

Hee Deltasupport: ik heb toch een klacht hoor... Mijn 30V10A schakelvoeding had een kapotte voedingselco. En dat al na ~25 jaar...

Op 3 november 2018 15:21:08 schreef r-p:
Hee Deltasupport: ik heb toch een klacht hoor... Mijn 30V10A schakelvoeding had een kapotte voedingselco. En dat al na ~25 jaar...

Ja ze maken ze niet meer zoals vroeger :P