vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 15 juni 2026 00:24:40 schreef Bobosje:
[...]De onderdruk in de buis zal ook een rol spelen in dit verhaal volgens (P*V)/T=C.
Hoe hard de lucht ook door die buis stroomt, de temperatuur veranderd daardoor niet. Thermometers zijn niet luchtstroom gevoelig, mensen wel dat heet dan de "gevoelstemperatuur".
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 15 juni 2026 00:27:01 schreef Bobosje:
Een doorsnee of gemiddelde seriemotor heeft een rendement van 80%.
Bij een 500W seriemotor is dat dan 400W as-vermogen en 100W wat in de vorm van warmte ontwikkeling in de motor verloren gaat.
Correct?
Ja. Maar wat FET terecht opmerkt, die 400W asvermogen wordt binnen het "stofzuiger" systeem ook in warmte omgezet. Dat is niet allemaal "zonde" want je kan er mee stofzuigen, maar die 400W wordt gewoon her en der via luchtwrijving omgezet in warmte. Er is een heel klein deel (ruim uitgerekend: 5.6W) dat buiten de stofzuiger van kinetische energie pas in warmte wordt omgezet.
Als je de stofzuiger 1000 seconden aanzet op 500W, dan is er 500kJ aan energie ingegaan. Een zeer beperkt deel heeft de stofzuiger kunnen opwarmen: De "ruimte" om daar energie in kwijt te raken is beperkt. Na een paar minuten is een "steady state bereikt. Alle overige energie is als warmte in de ruimte terecht gekomen waar je hebt staan stofzuigen, voornamelijk via de warme uitlaat-lucht.
Op maandag 15 juni 2026 01:13:36 schreef vergeten:
[...]Hoe hard de lucht ook door die buis stroomt, de temperatuur veranderd daardoor niet.
Als je de druk verlaagt, dan gaat ook de temperatuur omlaag.
Dit effect kan je buiten waarnemen. Op dit moment (in Nederland) loopt er een zooi warmere lucht het land binnen, terwijl er koudere lucht was. Die koudere lucht is zwaarder, de warmere lucht gaat er dus bovenop liggen en wordt door de warme achterban naar boven geduwd. Luchtdruk gaat omlaag, de boel wordt kouder, waterdamp kan niet meer opgelost zijn in de lucht en condenseert en komt naar beneden.
Je ziet het soms ook bij vliegtuigen als de lucht /haast/ verzadigd is. De drukverlaging, temperatuurverlaging zorgt dan ook onmiddelijk voor condensatie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 14 juni 2026 22:15:12 schreef ohm pi:
[...]Hier gaat het mis.
Een 500W stofzuiger neemt niet onder alle omstandigheden 500W uit het lichtnet op. Een stofzuigermotor is een seriemotor, dus onbelast is het theoretische toerental oneindig en er loopt geen stroom. Het opgenomen vermogen is dan nul Watt.
Dat scenario noemde ik al, en Philips ook. Door het weliswaar hogere rendement maar alsnog genoeg verliezen, duurt het dan 7 minuten voordat hij door-en-door opgewaarmd is en de beveiliging wordt geactiveerd. Met een bijna afgesloten luchtstroom zal hij wat sneller opwarmen, lijkt me, maar dat is voor een service-technicus geen makkelijk reproduceerbare meting.
Maar het punt is, die motoren worden heet. Het lijkt me voor de hand te liggen dat de clixon niet onder de 80 graden activeert, anders sta je meer duimen te draaien dan dat je stofzuigt. Bij moderne stofuizgers van 1 a 2 kW gaat het nog een stuk harder en heter. Een eventuele lijm zal dat dus moeten kunnen verdragen.
Die 400W wordt niet omgezet in 400W warmte of in totaal 500W aan warmte met de 100W warmte van de motorverliezen erbij.
Als 500W puur aan warmte opgaat dan heb je geen zuigkracht en heb je een verwarmingselement van 500W dat alleen maar warmte staat te produceren.
Als de T van de lucht in de buis (en ook in het filterhuis) zakt door de onderdruk en weer toeneemt achter de fan door de bovendruk dan is per saldo de lucht er niet warmer op geworden (los van de luchtwrijving in het systeem).
Mijn inziens wordt de warme luchtuitstroom hoofdzakelijk bepaald door de 100W warmte opgewekt door de motorverliezen en de grote warmte-capaciteit die het metalen motorblok heeft.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sanity check: Een 500W stofzuiger heeft geen 400W zuigkracht. Er zijn dus wel degelijk meer verliezen.
Maar even terug naar de kern: beweer je dat een moderne stofzuiger intern geen 80 graden kan worden? Dat was de stelling waar het mee begon.
Ik heb de indruk dat bij de stofzuiger die ik hier gebruik (een met seriemotor, en een volledig metalen fan in een metalen behuizing) de motor T met de geforceerde luchtkoeling lager dan 80°C is omdat de uitstromende lucht niet heet aanvoeld.
Wanneer de stofzuiger na lang binnenshuis zuigen wat koelere buitenlucht inzuigt dan wordt de uitstromende lucht lauw.
De motor wordt natuurlijk heet zonder koeling maar of de motor 80°C bereikt met de koeling?
Op maandag 15 juni 2026 12:20:41 schreef maartenbakker:
Sanity check: Een 500W stofzuiger heeft geen 400W zuigkracht.
Zelfs al hád hij 400 W zuigkracht: wat denken we dat er uiteindelijk, een seconde of wat later, met die 400 W gebeurt? (Afgezien van een paar watt in luchtsnelheid en zo)
Vrijwel alle opgenomen energie komt in de verpompte lucht te zitten en wordt daar in warmte omgezet. Er is weinig uitstraling of convectiekoeling van de stofzuigermotor zelf. De behuizing van een moderne stofzuiger is van kunststof. Bij normaal gebruik wordt die niet meer dan handwarm. Dit zegt natuurlijk niks hoe heet de motor of delen van de motor wordt. Bijvoorbeeld delen van de collector en koolborstels vonken. De vonken hebben een hogere temperatuur dan een paar honderd graden.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik ben van mening dat waar de ontstoorcondensator zit het zeker geen 80 graden zal overschrijden. De motor zelf zal bij de lamellen wel heter zijn ja dat klopt. Maar meer dan 80 in de behuizing, dan zal het toch beginnen verbrand ruiken denk ik.
Ik heb hier een stofzuiger die 1800W doet, die kan ook water zuigen. Die wordt echt geen 80 graden heet. We hebben ook een paar kleinere stofzuigers staan natuurlijk. Die worden aardig heet ja, maar meer dan 80 graden? Zeker niet.
Ik heb hier ook zo een Bosch bladblazer die met een accu flink wat lucht verplaatst, en ja de luchtstroom voelt na een aantal seconden warm aan terwijl de motor zelf koel blijft.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
Of algemeen, een seriemotor met een electrisch vermogen van 500W die dienst doet als een ventilator blaast die 500W aan hete lucht uit?
CrossFireX
ja dan heb je verwarmingtoestel staan thuis, mocht dat zo zijn en geen stofzuiger.
Nee maar serieus even meer dan 80 graden in de behuizing, dan zal het toch aardig beginnen ruiken denk ik. Er zit toch ook een koeling met de luchtstroom die er passeert en nog een aparte koeling voor de motor, hoezo 80 graden?
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (24%)]
maartenbakker
Golden Member
@bobosje: Je weet dat een ventilator en een compressor een heel ander thermisch patroon vertonen? Een groot verschil in de hoeveelheid energie die direct de open lucht in verdwijnt?
Als het een beetje meezit ben ik morgen zowel in de buurt van een goede thermometer als een Bosch stofzuiger in de 1000-2000W klasse. Ik kan niet beloven dat ik ook in de buurt ben van een schroevedraaier, maar wat basismetingen verrichten, zal wel lukken.
Overigens zie ik van meerdere mensen langskomen dat een optimale luchtstroom geen 80 graden wordt. Dat wil ik opzich nog wel aannemen, maar zo'n clixon zit er natuurlijk niet op om bij normaal functioneren elke 10 minuten uit te schakelen...
500W die dienst doet als een ventilator
Dat zijn al serieuzere blazers.
Deze ventilator van 500 W is bijna een meter hoog en verplaatst 382 kuub per minuut, dat is 6370 liter lucht per seconde.
Dat is ruim 530 maal zoveel als de 12 liter per minuut seconde van hierboven. De temperatuurstijging, die daar bij normale werking op 35 graden was geschat, zal dus ruwweg 530 maal zo klein blijven - dat is ca. 0,07 graad opwarming van de uitstromende lucht.(Dat is als we het bewegingsvermogen in de lucht verwaarlozen. Anders wordt het nog minder.) zie volgende post

https://www.torros.nl/nl-nl/industriele-mobiele-ventilator-o900mm-500w…
CrossFireX
Jammer dat ik zo geen meter heb, leek me wel interessant om te zien over welke hitte we spreken. Maar bij 80 graden zou je je vingers al aardig branden en naar ziekenhuis moeten gaan denk ik.
Ja zoals mijn bladblazer wordt de luchtstroom echt warm, wel raar eigenlijk. Mijn Bosch Biturbo doet tot 198Km per uur aan luchtstroom of volumestroom van 780 m³/h staat er op de doos. E na een paar seconden voel je die lucht warm worden, merkwaardig wel.
maartenbakker
Golden Member
Ik kan mijn hand best op enige afstand in de luchtstroom van een heteluchtbout houden zonder me te branden.
Schatting van de bewegingsenergie voor de 500W-ventilator verraste me.
De grote ventilator hierboven verstouwt 382 kuub per minuut, dus 6,366 m3 per seconde; dat is ca. 11,5 kg lucht per seconde.
Als we voor de eenvoud even uitgaan van een cirkel met een diameter van 1 m (de ventilator trekt meer lucht uit de omgeving mee dan alleen zijn eigen doorsnede), dan is de snelheid van die lucht ca. 8,1 m/s. Per seconde zou dat een energie zijn van ½ × 11,5 × 8,12 = krap 400 J, overeenkomend met een vermogen van krap 400 W, dus bijna het aansluitvermogen.
De schatting hangt hier erg af van wat je aanneemt als 'apertuur' van de uitstromende lucht, maar duidelijk is wel dat hier bijna al het vermogen juist in de bewéging gaat zitten. Zoiets had ik nog nooit over nagedacht; leuk.
De geschatte luchtopwarming voor deze 'echte' ventilator wás al zowat niks, maar is daarmee nog iets minder. 
Dan zal een stofzuiger toch ook heel wat meer dan 12l per minuut seconde verplaatsen en het 400W vermogen in de luchtverplaatsing hebben zitten.
Tja, dáár ga ik niet over. @maartenbakker gaf zijn praktijkvoorbeeld - met die waarde van 12 l/min sec -, en ik heb daarmee wat gespeeld zonder de waarden te veranderen.
Op vrijdag 12 juni 2026 22:50:54 schreef maartenbakker:
.. en niet uitschakelen als de luchtverplaatsing groter is dan 12l/sec".
Waar die minuut vandaan komt is mij een raadsel.
Seconde natuurlijk. Op die twee plaatsen hierboven verbeterd.
De sommetjes kloppen gelukkig wel; ik schrok helemaal van je...!
Reken eens uit hoe snel 12 liter lucht per seconde uit de stofzuigeruitlaat zou moeten stromen om 400 W bewegingsvermogen te vertegenwoordigen: dat wordt ongeveer Mach 0,7.
Zo'n snelheid zou je met slechts 12 l/s alleen kunnen bereiken met een enorm nauwe uitlaat: 1/7 cm2 ongeveer.
maartenbakker
Golden Member
Op maandag 15 juni 2026 20:38:15 schreef Bobosje:
Dan zal een stofzuiger toch ook heel wat meer dan 12l perminuutseconde verplaatsen en het 400W vermogen in de luchtverplaatsing hebben zitten.
Ik vermoed dat dat misschien niet volgas is, maar de minimale luchtverplaatsing is waarbij de motor niet oververhit mag raken als alles in orde is. Kan best dat de stofzak dan al bijna vol is ofzo.
Onderschat niet dat zelfs een redelijk recht-toe-recht-aan stofzuiger zoals het VSF koffertje uit mijn voorbeeld, intern al de nodige luchtweerstand heeft. Zelfs met een lege zak.
P.S. Houd er ook rekening mee dat een stofzuiger een ander compromis tussen druk en verplaatsing heeft dan een ventilator. Bij computerfans kun je hetzelfde model zelfs krijgen met naar keuze optimalisaties voor druk of verplaatsing.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
Om het wat beter in perspectief te plaatsen, na wat rondzoeken heb ik wat gegevens over een Miele C3 stofzuiger kunnen vinden (niet mijn stofzuiger).
Electrisch opgenomen vermogen (volgens opgave Miele) : 890Watt
Luchtverplaatsing aan handgreep uiteinde : ca. 100 ft^3/min = 2,7317 m^3/min = 47,2 l/s
De 47,2 l/s zal realistisch zijn voor een gemiddelde stofzuiger. Er zijn stofzuigers te koop die een grotere luchtverplaatsing hebben (en ook met minder).
De ventilator van FET doet nog (maar) ca. 135 keer meer lucht verplaatsen (weliswaar bij maar 500Watt)
maartenbakker
Golden Member
Dat bevestigt vermoedelijk dat die 12l/s een ondergrens is waarop de beveiliging van die Philips niet mag aanspreken. Dus met volle zak ofzo.
De Bosch die ik hier heb is een Siemens Synchropower parquet 2000W, de thermometer een UTi260B. Na 2 minuten aanstaan meet de uitblaasopening 49 graden.
Na een kwartier stabiel op 54,5 graden.
Na ruim 5 minuten met "volle zak" 67 graden, toen had ik even geen zin meer om voor zak te spelen.
Loopt na uitzetten op naar 69, maar daar zit dus stiltstaande lucht en plastic tussen.