HF signaal generator Altai TE-20D

Beste mensen,
Onlangs kwam ik in het bezit van een Altai TE-20D signal generator. Leuk uitziend apparaatje van Taiwanese oorsprong. Het is natuurlijk geen HP of Marconi maar Mickey Mouse, maar toch kan zo'n simpel kastje wel eens handig zijn vooral als je er een teller aan hangt. Probleem is: Er komt niets uit!
Indicatie ledje brandt maar daar houdt het op.
Heeft iemand enige kennis van dit ding of kan iemand mij helpen aan een schema?
Het kastje heeft wat electronica, mooi afstemcondensator blok en een aantal spoelen. Geen buizen. Hoor het graag als iemand mij ergens mee kan helpen
qua schema of ervaring.
Met vriendelijke groet,
Rob.

RJB
flash2b

Special Member

Volgens mij is dit een Leader LSG-16 of daar een kloon van.

https://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08687_cleaned.jpg

Het schema voor de LSG-16 : https://elektrotanya.com/leader_lsg16_signal_generator_1976_sch.pdf/do…

Thevel

Golden Member

LSG-16 is een HF generator (heb ik zelf)
Lijkt meer op een Leader LAG-27. (heb ik ook)
https://www.radiomuseum.org/r/leader2_audio_generator_lag_27lag.html

evdweele

Overleden

Als ik het goed zie op de bereikschakelaar gaat de Altai van 100kHz tot 150MHz.
Dat lijkt me toch HF :-)

Waar ik me altijd over heb verbaasd is het gebruik van banaanbussen op zo'n Leader HF-generator.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Wel, dat is een fantastisch snelle hulp, waarvoor reuze veel dank!!! Meteen uitgeprint, het ding even opengeschroefd en alles duidt er op dat-ie identiek is met het model LSG-16. Nu nog uitpluizen waar e.e.a. fout gaat. Jammer dat er geen spanningen bij staan, maar je kan niet alles hebben.
Iets anders is dat ik hier ietwat met een rood hoofd me zit te generen want ik dacht dat ik een simpel RF generatortje (á la Heathkit meetzendertje) te pakken had, bruikbaar om simpele RF circuits in buizenradio's op te pieken.... Lijkt niet zo te zijn dus.
Of zie ik iets over het hoofd?

RJB
Hubie

Special Member

Op 20 juni 2018 18:06:45 schreef evdweele:
Als ik het goed zie op de bereikschakelaar gaat de Altai van 100kHz tot 150MHz.
Dat lijkt me toch HF :-)

Waar ik me altijd over heb verbaasd is het gebruik van banaanbussen op zo'n HF-generator.

Er kan altijd dit nog op:

Ik heb ook zo'n ding gehad maar dan met een led display i.p.v. een analoge schaal.
Het ding was zo stabiel als een dronken zeeman bij windkracht 8,zeker boven de 100 MHz.Weer snel doorverkocht.

evdweele

Overleden

Op 20 juni 2018 18:27:55 schreef Hubie:
Er kan altijd dit nog op:

Daar wordt de afscherming niet beter van.

Ik heb vroeger ook eens een soortgelijke "meetzender" gehad.
De verzwakker werkte een beetje vreemd. Met de verzwakker helemaal op nul gedraaid bleef de te testen ontvanger gewoon het signaal doorgeven.
Was die ontvanger dan zó gevoelig?
De ontvangst bleef, hoewel iets zwakker, zelfs als het meetsnoer er helemaal af was. Die "meetzender" straalde het signaal aan alle kanten uit.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evdweele

Overleden

Op 20 juni 2018 18:19:42 schreef soundondisc:
Iets anders is dat ik hier ietwat met een rood hoofd me zit te generen want ik dacht dat ik een simpel RF generatortje (á la Heathkit meetzendertje) te pakken had, bruikbaar om simpele RF circuits in buizenradio's op te pieken.... Lijkt niet zo te zijn dus.

Waarom denk je dat?
Het is een eenvoudige hoogfrequentgenerator voor hobbygebruik.
De verzwakker is niet voorzien van enige aanduiding, waardoor je niet weet of er nu 1µV of 1V uitkomt, maar ter indicatie is het apparaat zeker bruikbaar.

Als je er meer mee hebt gewerkt aan verschillende ontvangers weet je ongeveer welke stand van de verzwakker een gevoelige ontvanger of een ongevoelige aanduidt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Op 20 juni 2018 18:06:45 schreef evdweele:
Als ik het goed zie op de bereikschakelaar gaat de Altai van 100kHz tot 150MHz.
Dat lijkt me toch HF :-)

Waar ik me altijd over heb verbaasd is het gebruik van banaanbussen op zo'n HF-generator.

Goedkoop spul en de doelgroep beschikte niet over coax meetsnoeren. Deze heeft wel shielded outputs maar die heb ik vervangen door BNC. Werkte goed, zonder straling buiten de kast.

Inmiddels verkocht....

evdweele

Overleden

Op 20 juni 2018 18:54:20 schreef RAAF12:
Goedkoop spul en de doelgroep beschikte niet over coax meetsnoeren.

Eerder vergat ik erbij te schrijven dat de Leader LSG-16 banaanbussen heeft.
De Altai TE-200 heeft wel een BNC-bus.

Dat de doelgroep niet over coaxmeetsnoeren beschikte lijkt me een vreemd argument. Dan kopen ze die maar.
Ik zie net dat bij Conrad zo'n voorgebakken BNC-kabeltje € 4,- kost.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Als je op de foto klikt en 'm vergroot kan je zien dat er, als ik het goed interpreteer, een mogelijkheid is om er een externe LF
generator aan te hangen. Dan zou wellicht de gekozen frequentie op de Altai gemoduleerd worden met de LF van de externe LF generator.
Ook staat er een aanduiding "internal" : Zou dat dan betekenen dat er intern een 1000 Hz signaal gemoduleerd wordt? Zo ja, waar zit dat dan? Er is een dergelijk kastje wat er bijna als een tweeling op lijkt en daar zit modulatie ingebouwd en er zit dan ook een knopje op om de modulatiediepte in te stellen. Werd verkocht door RS. Dit lijkt op een iets oudere en meer simpele versie. Blijft toch een beetje onduidelijk of mijn vermoedens juist zijn....

RJB
evdweele

Overleden

In de Leader LSG-16 wordt 1 transistor gebruikt als modulatieversterker bij gebruik van een externe AF-oscillator in de stand 'extern' en in de stand 'intern' is diezelfde transistor een laagfrequent RC-oscillator die de HF-oscillator moduleert.

In de stand 'intern' wordt het opgewekte LF-signaal ook via de banaanbussen naar buiten uitgevoerd. Je kan er dus ook een LF-versterker mee testen.

Of het 1000Hz is of 800Hz, wat ook wel wordt toegepast, maakt niet uit.
De modulatiediepte is niet instelbaar.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Op 20 juni 2018 18:06:45 schreef evdweele:
Als ik het goed zie op de bereikschakelaar gaat de Altai van 100kHz tot 150MHz.
Dat lijkt me toch HF :-)

Je hebt gelijk.
Ik keek alleen op het kleine plaatje en vond hem met zijn kunststof behuizing veel op de LAG-27 lijken, niet op de schaal gelet...

RAAF12

Golden Member

Op 20 juni 2018 19:35:46 schreef evdweele:
[...]Eerder vergat ik erbij te schrijven dat de Leader LSG-16 banaanbussen heeft.
De Altai TE-200 heeft wel een BNC-bus.

Dat de doelgroep niet over coaxmeetsnoeren beschikte lijkt me een vreemd argument. Dan kopen ze die maar.
Ik zie net dat bij Conrad zo'n voorgebakken BNC-kabeltje € 4,- kost.

Ik bedoelde de doelgroep ten tijde van het ontwikkelen van het Leader kastje, de Aurora/Kontakt gids uit 1971 heeft geen losse BNC connectors te koop. BNC was toen duur en luxe, de dump had gebruikte exemplaren.

evdweele

Overleden

Op 20 juni 2018 20:39:21 schreef RAAF12:
de Aurora/Kontakt gids uit 1971 heeft geen losse BNC connectors te koop. BNC was toen duur en luxe, de dump had gebruikte exemplaren.

Dat is mijn gebrek aan kennis van het radiohobbyisme van toen.
In 1971 hobbyde ik wat met fotografie in mijn doka en op mijn werk lagen de BNC-connectors met honderden in het magazijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Die zaak bestaat al 100 jaar.
http://www.aurora-kontakt.nl/

Geen wonder dat ze ook rolstoelen,rollators,looprekken en krukken verkopen. ;-)
Kunnen die ouwe klanten ook nog steeds langs komen. Wat een service. ;-)

Edit\Hieronder\ Nou,dat moet een flinke krantenwijk geweest zijn!

evdweele

Overleden

Precies 55 jaar geleden kocht ik bij Aurora in de Vijzelstraat in Amsterdam mijn eerste multimeter.
Een half uur geleden heb ik hem nog gebruikt :-)

Hij kostte voor een jochie van 16 toen een godsvermogen, 79 gulden. (Dat zou nu € 216 zijn)
Ik ging op de fiets van Haarlem naar Amsterdam, dat spaarde weer reisgeld voor de trein en de tram uit.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Na een en ander gedemonteerd te hebben bleek er een volledige sluiting te zitten tussen de lamellen van de afstem condensator.
Na deze opnieuw axiaal te hebben ingesteld en hem weer te hebben ingebouwd bleek de HF generator weer perfect te werken.
De schaalaanduiding is natuurlijk voor radiowerk, in casu het precies afregelen van de AM middenfrequentie, veel te onnauwkeurig.
Dit is echter perfect op te lossen:
Trof een aardig artikeltje op YouTube waarin deze beperking met een klein beetje werk en ongeveer 12,00 Euro aan investering (!)volledig, en super elegant wordt opgelost. Gaan we dus doen!
Voor geïnteresseerden: https://www.youtube.com/watch?v=3Mgg8wvyDHw
Dank aan allen voor hun bijdragen.
Rob.

RJB
flash2b

Special Member

Bedankt voor de terugkoppeling dat hij weer werkt. Leuk dat je hem gefixed hebt.

@Thevel en anderen
Leader heeft ook een LSG-17 gemaakt, in de kleurstelling als deze Altai. Echter is het 17 model iets anders kwa layout. De model reeks LSG (=Leader Signal Generator) begon met model 10 en model 17 is het laatste model dat ze hebben uitgebracht. Analoog voor de LAG (=Leader Audio Generator) begon het met model 20 t/m 27.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een half uur geleden heb ik hem nog gebruikt

Dan ben je voor 0,4 cent per dag (omgerekend nu 1 eurocent per dag) toch niet te duur uit geweest al die tijd. :)

Ook toen deze dingen nieuw waren, kenden de gebruikers natuurlijk de beperkingen wel. De frequentie werd vaak op een ontvanger gecheckt, eventueel door op een harmonische te luisteren. Tweemaal de MF viel dan net op de BBC Home Service, dat soort dingen. Ervan uitgaande dat het omroepstation goed zat, had je dan toch de juiste frequentie te pakken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org