Ik heb, vooral op SBS6 en op net5 en soms ook op andere zenders diagonale strepen door het beeld van mijn 4 jaar oude Phillips TV. Dit is al maanden zo en het is 's avonds zo erg dat je de tv wel uit MOET zetten...
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Op een andere TV heb ik er veel minder tot soms zelfs geen last van. Op dit moment heb ik daar waar de groene kabel binnenkomt het 2 gats doosje vervangen door een eengats WCD van 40!! euro, en heb daarop met een korte schotelkwaliteit coax een 4 wegs splitter aangesloten. De splitter heeft volgens het internet een ingang, een uitgang en 4 aftakkingen. Verder heb ik naar elk vertrek (2 slaapkamers en 2 woonkamers) een aparte coax aangelegd van satelliet kwaliteit (schotelkabel) dus in totaal vier kabels met aan elke uiteinde een einddoos. de coaxkabels zijn 2 van 10 meter, een van 15 meter en een van 1 meter. Ik zal vanavond even een link naar foto's van mijn beeldkwaliteit en van mijn gebruikte splitter plaatsen. Zou een antenneversteker werken? Het probleem is dat de groene kabel bij het deel vd woonkamer van mijn medebewoner binnenkomt en aangezien de kabelmodem van mijn internet niet achter een antenneversterker zal werken en ik geen modem bij mijn medebewoner mag plaatsen, is het een probleem dat de modem 10 meter verder in mijn deel vd woonkamer geplaatst moet worden. HELP, ik wil van die rot strepen af en wil een goed beeld hebben!!! (en hoe los ik dat van die modem op?)

Het probleem doet zich al MAANDEN voor en dat ben ik nu goed ZAT!!!

Het lijkt erop dat je juist een te hard signaal hebt.
Wordt het al eerder versterkt ergens??

En hoe is je beeld op je andere aansluitingen ??? Of is het beeld alleen slecht op je philips ?? Zo ja, dan de AGC wat terug regelen.

Je kunt eens proberen om de kabel die van je splitter gaat direct op de een gatsdoos aan te sluiten. Als het signaal dan wel goed is heb je te veel verzwakking in je antenne systeem. Dit kun je wel oplossen met een antenne versterker. Van het merk Hirschmann zijn er ook versterkers te krijgen die retour geschikt zijn. je bent met deze versterkers dan ook niet meer gebonden aan de plaats waar je jou modem zet.

niekmans 2000 zei: Het lijkt erop dat je juist een te hard signaal hebt.

Lijkt me juist niet met een 4 weg splitter en nog eens een splitter voor een modem (die heb ik verdorie nog wel nodig ook?!) of het zou buiten mijn huis ENORM verkt moeten worden...

TheRipKip: De 4-wegs splitter zit al direct op de eengats doos (met een kort stukje kabel van hooguit 1 meter)

Ik zit vandaag naar tv te kijken naar een film en heb nu erg hoofdpijn van die strepen. zie hier http://members.chello.nl/j.terlouw6/co/images/slecht_beeld_TV.jpg

Het kan ook zijn dat je ergens een slechte stekkerverbining hebt, waardoor er storingen van buitenaf opgevangen worden of het signaal te zwak wordt. Sluit je coax-stekkers eens opnieuw aan en/of vervang ze door geheel metalen stekkers (dus niet van die goedkope plastic dingen). Je kunt nog zo'n goeie kwaliteit kabels gebruiken, als je stekkers slecht zijn heb je er nog niets aan.

Ik vind het zo zonde en trouwens is het zo'n onzin om metalen plugjes te gebruiken, kosten verdorie 5 euro per stuk, en als ze stuk zijn.... het gaat er toch gewoon om dat er verbinding is? dat kleine kapje van plastic dat over de plug gaat, daar kan toch haast geen storing in, nee, dat is onzin, ik heb op internet gelezen dat van die dure HIFI audio kabels voor de meeste toepassingen onzin zijn, dus bewijs dan maar eens dat die pielige en O ZOOOO dure plugjes HF tegen kunnen houden. enne, ik heb dure goede kabels gebruikt (van 10,- !! per 25 meter bij de GAMMA)

mijn modem geeft aan: Power Level -18 dBmV, Signal to Noise Ratio 26 dB is dat goed? of is dat te sterk volgens niekmans 2000 of juist te zwak volgens TheRipKip?

niekmans 2000 zei: Het lijkt erop dat je juist een te hard signaal hebt.

En hoe is je beeld op je andere aansluitingen ??? Of is het beeld alleen slecht op je philips ?? Zo ja, dan de AGC wat terug regelen.

Op andere aansluitingen is het hetzelfde op de Phillips en op een andere TV heb ik al heel wat minder last van de strepen. enne, ik ga niet aan mn AGC knoeien, je weet het, als ik een aparaat openmaak en eraan bezig ben, dan is de kans 80% dat ik het apparaat verknoei... ik ben niet echt geweldig op het gebied van electronica, ik heb ooit eens een paar apparaten gerepareerd maar ja, een zekering vervangen is easy.

[Bericht gewijzigd door miter op ]

het gaat er toch gewoon om dat er verbinding is? dat kleine kapje van plastic dat over de plug gaat, daar kan toch haast geen storing in, nee, dat is onzin

Nou, dat is toch echt geen onzin kan ik je vertellen. Je hebt het hier wel over hele zwakke signalen met bovendien zeer hoge frequenties (tot ca. 860 MHz). Bij audio maakt het misschien inderdaad niet zo heel veel uit wat voor connectoren je gebruikt, omdat je daar grotere signaalniveaus hebt maar vooral veel lagere frequenties. Maar ik zou je toch willen adviseren om eens naar je connectoren te kijken, en ze opnieuw aan te sluiten.
En echt goede kwaliteit coaxkabel kost wel iets meer dan 10€/25m. Voor wat betreft de signaalniveaus van je modem, kijk hier eens :
http://www.ojvweb.nl/articles.php?id=10

Ja, mijn internet is inderdaad vrij langzaam geworden, als ik mijn modem direct op het eengats doos zet, geeft de modem -4 dbmv aan en gaat het internet een stuk sneller.
In dit huis is alles waardeloos: de ketel lekte vroeger, totdat er iemand een 1/2 jaar later en ong. 100 emmers vol later kwam kijken. en als ik mijn XBOX via de stereo beluister, valt het geluid telkens weg, en mijn TV is WAARDELOOS!!

is er nog iemand die goede tips kan geven???

Je kunt ook eens proberen tussen het aansluitpunt en de splitter een antenneversterker te plaatsen. Maar dan wel eentje die ook een retourkanaal heeft zoals ook TheRipkip als zei.

edit: Volgens mij bedoelde TheRipkip trouwens dat je de kabel die naar je TV gaat (die aan de uitgang van de splitter dus) eens op direct op je eengatsdoos moet aansluiten. En dan inderdaad eens kijken of het beter wordt. Probeer dit eens.

[Bericht gewijzigd door Erik_G2RP op ]

ik kan nu helaas niet bij de splitser komen, staat bij mn medebewoner en die is nu niet thuis, maar vorige week zette ik mijn tv stiekem bij mun medebewoner op de 2 gats doos die met een ong. 1 meter lange coax rechtstreeks op de eengatsdoos zat en het beeld was op mn andere TV mooi, op de Phillips heb ik hem nog niet getest. zie hier mijn opstelling http://members.chello.nl/j.terlouw6/co/images/opstelling_kabelnet.gif

het probleem met je kabelmodem is dat die niet achter een splitter gezet moet worden, doordat die dus weinig signaal krijgt gaat het niet goed, het kan zijn dat je kabelmodem zelfs je TV gaat storen, omdat die een keihard signaal terugzet (vanwege de demping van de splitter, kan best zijn dat die 12 dB doet.) Wat de metalen stekkers en plugjes betreft, dit is wel degelijk heel belangrijk, zeker als je in een gebied zit waar digitenne van start is gegaan, die signalen kunnen het TV-beeld ook echt flink storen als ze instralen op een antenne-aansluiting (1-2 cm 'vrije' kabel is genoeg!!) probeer eens zonder je kabelmodem aan te sluiten te kijken of de storing er nog is, indien ja, kun je uitsluiten dat het je kabelmodem is, dam moet je verder zoeken, indien de storing nu weg is, de splitter van de kabelmodem direkt op de 1 gats doos die binnenkomt en dan maar een 2e kabel trekken voor je kabelmodem.

Ik heb nu de kabelmodem ertussenuit gehaald, en heb de TV rechtstreeks zonder splittertje op mijn eigen TV/R WCD aangesloten. Het beeld werd ietsje beter, maar de strepen bleven... Ik heb hier nog een kabeltje met volledige metalen pluggen, die wil ik voor de splitter bij het inkomende signaal op de 1 gats WCD plaatsen, maar ik geloof nog niet helemaal dat zo'n pielige lekje zoals een plastic kapje zo'n storing veroorzaakt. Sorry, dit is iets wat ik me gewoon niet kan voorstellen, ik wou dat ik bij een aardige electronica-hobbyist thuis een bewijs kon zien. Bovendien heb ik niet voor electronica geleerd, en ken ik verder niemand die me soms zou willen helpen )-: :'(

je 1 gats doos is voor TV EN radio die zitten er dus tezamen op. die radiosignalen zijn dusdanig hard dat ze best wel eens interferenties kunnen veroorzaken. dus, neem een 2 gats doos, zet die in je kamer neer en sluit er je Tv en radio op aan. de kabelmodemsplitter zet je direkt op de 1 gats doos, de Tv-uitgang naar de verdeler en de kabelmodemuitgang met een extra kabel naar jouw kamer.

Het kan best zijn dat het kabelsignaal te hard is en er daardoor interferentiestrepen ontstaan, dan helpt een verzwakker of een flink eind kabel wel. Het beteknet ook dat je TV (misschien wel te) gevoelig is, en dat hoeft niet per se slecht te zijn.

DC2PCC je bedoeld dus zo: http://members.chello.nl/j.terlouw6/co/images/Voorstel_DC2PCC.gif of heeft iemand nog betere ideeën? Of tips, wetenswaardigheden enz...?

Goede pluggen zijn noodzakelijk (geworden) omdat er veel meer rf in de lucht 'hangt' dan vroeger. Een goede plug hoeft niet duur te zijn. Ik gebruik gewoonlijk F connectors met een tussenstukje voor coax.
Als je rechtstreeks op de hoofdaansluiting nog slecht beeld hebt, bel dan de kabeldistributie maar op.

idd, zo moet het. en neem voor de splitter eentje met F-connectors, zoals ervarist zegt. Aan de andere kant van de kabels zet je er dan en metalen coaxstekkertje op. (het doet maar 1x pijn in de portemonnee als je het meteen goed doet, anders doet het bij elke 'verbetering' weer pijn.)

Aangezien de situatie blijkt het toch beter te zijn dat je een tv van SONY koopt .

[Bericht gewijzigd door Vke op ]

ik denk dat hij gelijk heeft met die SONY tv

Zijn de aansluitdozen die in elke kaber zitten zijn dat einddozen ? of doorlus dozen ?
een doorlusdoos moet je als je niet meer naar een andere aansluitdoos gaat afsluiten met een weerstand doe je dit niet dan ontstaat er een stralings veld en gat geeft verlies aan signaal.
het kan ook zo zijn dat er teveel signaal het huis binnen komt ik geloof zo even uit mijn hoofd dat het aantal Db's wat het huis binnen mag komen iets van 6Db moet zijn.

je kan makkelijk erachter komen of je bij je aansluitdoos waar je pc staat teveel of te weinig signaal hebt.
zet je tv aan op ned1 (laagste in de band) en trek je coaxkabel uit de aansluiting op de muur. houd dit stekkertje bij de aansluiting en beweeg hem langzaam van de aansluiting af.

als jij tussen de 1 en 2 cm afstand alleen maar ruis ziet op je tv dan heb je een tezwak signaal maar als er nog steeds beld te zien valt tussen de ruis door dan is je signaal goed.
als er tueens 2 en 5 a 6 cm nog redelijk goed beeld is dan is je signaal tehard en moet je verzwakken.

het kan zelfs zo zijn dat er ergens anders in huis een kabel lek is of in sluiting zit (connector, spijkertje door de coax heen etc etc)

bij te weinig signaal versterker plaatsen en afregelen en bij teveel signaal verzwakkers plaatsen.

die 4weg splitter hoeveel db verzwakking heeft deze ? per utigang mag er maar iets van 3.5 db verzwakt worden.

Op 22 oktober 2004 10:33:49 schreef Remi:
Zijn de aansluitdozen die in elke kaber zitten zijn dat einddozen ? of doorlus dozen ?
een doorlusdoos moet je als je niet meer naar een andere aansluitdoos gaat afsluiten met een weerstand doe je dit niet dan ontstaat er een stralings veld en gat geeft verlies aan signaal.
het kan ook zo zijn dat er teveel signaal het huis binnen komt ik geloof zo even uit mijn hoofd dat het aantal Db's wat het huis binnen mag komen iets van 6Db moet zijn.

Een huisaansluiting heeft normaal gesproken een signaalnivo van ca. 60 dBuV (ofwel 1 millivolt) antennesignaal.

je kan makkelijk erachter komen of je bij je aansluitdoos waar je pc staat teveel of te weinig signaal hebt.
zet je tv aan op ned1 (laagste in de band) en trek je coaxkabel uit de aansluiting op de muur. houd dit stekkertje bij de aansluiting en beweeg hem langzaam van de aansluiting af.

als jij tussen de 1 en 2 cm afstand alleen maar ruis ziet op je tv dan heb je een tezwak signaal maar als er nog steeds beld te zien valt tussen de ruis door dan is je signaal goed.
als er tueens 2 en 5 a 6 cm nog redelijk goed beeld is dan is je signaal tehard en moet je verzwakken.

een onbetrouwbaardere manier om signaalsterkte vast te stellen ken ik niet, houdt er rekening mee dat niet elek TV-tuner even gevoelig is, dat coaxkabel in meer of mindere mate straalt, de Tv een AGC-regeling heeft die zwakke signalen (deels) compenseert

de enige methode om te zien of een kabelsignaal goed genoeg is is een signaalanalyser.

het kan zelfs zo zijn dat er ergens anders in huis een kabel lek is of in sluiting zit (connector, spijkertje door de coax heen etc etc)

bij te weinig signaal versterker plaatsen en afregelen en bij teveel signaal verzwakkers plaatsen.

die 4weg splitter hoeveel db verzwakking heeft deze ? per utigang mag er maar iets van 3.5 db verzwakt worden.

een GOEDE 2weg splitter zal 3,5dB demping veroorzaken, een 4 weg splitter automatisch al 7 dB (omdat dit niet meer is dan 2 2 weg splitters achter elkaar.)

Remi, je geeft heel goed aan in deze post dat jij ook wel eens met kabelTV speelt, geen punt, ga je gang, maar enige vakkennis ontbreekt. De TS wordt hierdoor niet geholpen (misschien zlefs wel op het verkeerde been gezet) en denk nog eens na over wat je allemaal gepost hebt.

VKe / verduyckt T : ook jouw Sonicht(zo wordt een sony in Dld genoemd) zal in dit geval problemen geven, daar zitten namelijk exact dezelfde tuners in als in de philips toestellen.

Ben met je eens kabelTV is niet mijn sterkste kant.
Alleen als je niet in bezit bent vanenig meet apparatuur dan is dit toch wel de manier om te kijken hoe je signaal verhouding is. ik las wel een spraak verwarring in mijn eigen post en dat is

hier hoort natuurlijk TV te staan.

vak kennis kabel tv nee idd heb ik niet
draadlose communicatie repareeren,installeren programeren ja dat wel

antenne techniek tja daar kom ik kennis te kort, mee eens. maar de 4 weg splitters zoals ik ze ken zijn geen 2x2 maar 1x4 en geven per aansluiting een demping van 3.5 Db

ik zie niet hoe ik hem met deze metode nu juist op het verkeerde been zet ik gebruik deze metode al jaren en heb hier 6 van de 10 keer succes mee.

en idd beste manier van meten is met een signaal meter

greets,

Remi

Op 22 oktober 2004 12:49:16 schreef Remi:
antenne techniek tja daar kom ik kennis te kort, mee eens. maar de 4 weg splitters zoals ik ze ken zijn geen 2x2 maar 1x4 en geven per aansluiting een demping van 3.5 Db

Remi

Dit is technisch niet mogelijk, ook wiskundig kan het niet.
een 1x4 splitter moet namelijk het vermogen over 4 aansluitingen verdelen, dwz. elke uitgang krijgt maximaal 1/4 van het ingangssignaal. 1/4 is jawel, 6 dB en niet 3,5 dB zoals jij beweert. De praktijk wijst echter dat breedbandige powersplitters altijd een beetje insertion loss hebben, vandaar de 7dB waar ik over praat.
( 20*log(0,25)=-6, nou jij weer)

de 'meetmethode' die jij beschrijft is hoogst onnauwkeurig en helpt de TS hier ook niet verder, het probleem is nl.dat er intermods ontstaan die niet per se door een te sterk kabelsignaal veroorzaakt worden, maar wel door een kabelmodem veroorzaakt kunnen worden. De TV kan die kabelmodemsiganlen niet eens weergeven, maar ze kunnen de werking van de TV wel beinvloeden.
een twee-tientjes-gammel versterker is natuurlijk ook slecht in dit geval en kan zelfs bij zwakke TV signalen door het kabelmodem over de nek gaan. Ik heb dit vaak genoeg gezien in den Haag/scheveningen, alwaar ik een tijd in een Radio/TV zaak heb gewerkt.