Ik heb een wasmachine die weliswaar niet piepjong meer is, maar erg weinig draaiuren heeft. Hij is van buiten en van binnen als nieuw. In de warme zomerperiode staat ie vaak minstens anderhalve maand stil, en ik vermoed dat daarom twee jaar geleden de pomp vast stond. Die kon ik eenvoudig fixen door 'm even open te halen, wat lichte vervuiling van de as te halen en 'm weer in elkaar te zetten.
Helaas dit jaar na terugkomst van vakantie een ander euvel: machine start met programma, neemt (met succes) water en blijft dan hangen.
Ik heb al een reeks van de standaard diagnostische tests uitgevoerd, maar heb het idee dat het steeds vager begint te worden (alien electrics?). Als ik bijv. test C9 ("Drain and spin") draai, eindigt deze soms met foutcode E58 ("Inverter is drawing too much current > 4.5A"), maar soms ook gewoon zonder fout (000).
De "Electric Test" die je krijgt als je de machine weer aanzet na diagnostische modus, geeft soms E58, soms ook niet.
Ik heb test C2 ("Water fill to wash compartment") een aantal keren achter elkaar gedraaid, en dan loopt de trommel goed vol maar eindigt soms met "E11" ("Water fill difficulty during washing"). Maar ik heb er net een nieuwe druksensor in gezet, omdat ik door verkeerde aannames dacht dat de oude stuk was (waarschijnlijk niet). Slang aan druksensor is helemaal vrij, kamer ook (ziet er ook als nieuw uit, kijk je zo doorheen).
Ik zie ook soms "E5A" langskomen ("Overheating on Inverter board heat dissipator"). De standaardcontroles heb ik allemaal al gedaan: trommel loopt soepel, vrij. Connectors voor motorbesturing aan besturingsprint en motor losgehad, alle fases op sluiting gecontroleerd. Niets ruikt of klinkt vreemd. Testprogramma C9 ("Drain and spin") loopt vaak als een zonnetje (haalt 1400 rpm met gemak).
Ik ben een beetje ten einde raad omdat er verschillende foutcodes in beeld komen. In de service manual kom je heel snel uit op "Replace the motor control board". Ja, dat noem ik dus geen reparatie, maar goed. Hoe nu verder?
Het gaat om een:
AEG Lavamat
Model: L98485FL
Prod no: 914531304 00
Type: FLI064HT3