Ik lees her en der dat bij plaatsing van een opbouw wandcontactdoos of schakelaar op een brandbare ondergrond een montageplaatje moet worden geplaatst. Vaak wordt er dan bij gezegd: Vroeger zo geleerd.
Bij de bouw van mijn woning is dat destijds ook toegepast door de installateur op de multiplex aftimmering in mijn garage en meterkast. Bij mijn weten is dat brandvertragend behandelde multiplex, brandklasse B.
Ik ben nieuwsgiering wat de NEN 1010 hierover zegt. Is er een definitie van een brandbare ondergrond in de vorm van een gespecificeerde brandklasse en welke eisen worden er dan aan het montageplaatje gesteld? Ik denk dan aan het Attema TME plaatje met gat. Dat is een montageplaatje...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
VD draad mag niet tegen de bouwconstructie zitten, dus moet er een montageplaat achter. de installatie dient geisoleerd te zijn van de bouw zelf. of dat nu hout is met brandvertraging maakt geen moer uit, het kan vochtig worden en dan tript de aardlek met beschadigde draad isolatie. die draad beweegt ook als je een stekker in het wcd steekt, de strips van de wcd zitten nooit helemaal vast. vaak zat gezien dat een draad loskomt na jaren van stekkers insteken, fijn als je dat wcd dan op een metalen kozijn hebt zitten zonder grondplaat, en de fase tikt tegen de schroef waar het wcd mee in t kozijn zit..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Met montageplaat doen, het staat "netter" en je hebt een stelmogelijkheid.
Andere redenen zijn al genoemd.
mvdk
Golden Member
Om te zeggen dat het "netter" staat: dat lijkt mij een persoonlijke mening. Ik vind 't mooier staan als zo'n opbouwding direct op de wand zit.
Waar ik nou mee zit, is de uitleg van testman. Want ik kan me herinneren dat die montageplaatjes vroeger van staalplaat waren. En dan snap ik 't even niet meer...
Normaal word een installatie in de muur ingefreest.
Daar komt een einddoos op, en daar weer een wcd op.
Bij opbouw materiaal, moet er een brandschotje onder zitten.
Een montageplaat is een brandschot.
En een wcd zonder montageplaat vind ik er ook niet uitzien.
testman
Op 17 juli 2018 12:44:39 schreef mvdk:
Om te zeggen dat het "netter" staat: dat lijkt mij een persoonlijke mening. Ik vind 't mooier staan als zo'n opbouwding direct op de wand zit.
Waar ik nou mee zit, is de uitleg van testman. Want ik kan me herinneren dat die montageplaatjes vroeger van staalplaat waren. En dan snap ik 't even niet meer...
met de nadruk op vroeger idd, niko had dat in de jaren 60 nog. daarna was het al niet meer.
een wcd op een gestuukte muur zonder grondplaat welke vaak wordt gebruikt krijgt een gat rondom in de stuuk. de kap beweegt immers, zeker bij een wcd voor stofzuigen.
de hare grondplaten universeel met messing bus erin gestampt voor de m4 zijn rommel, de plaat breekt door in lijn met die bussen. de versie zonder bussen is ook rommel, de schroefdraad komt los in de plastic plaat. het beste is de wcd vastzetten met dezelfde schroef die ook door de grondplaat gaat. de moderne met klips waar de wcd gewoon opklikt zijn best goed, vaak kun je het wcd gewoon vervangen en plaat is nog heel.
Op 17 juli 2018 12:50:00 schreef mel:
.....
Bij opbouw materiaal, moet er een brandschotje onder zitten.
Een montageplaat is een brandschot.
.....
Als ik de uitleg van testman volg, zou een opbouw wcd altijd op een montageplaatje moeten zitten en dan zou dit in principe moeten voldoen: https://www.attema.com/nl_NL/products/installatie/montage-en-sierafdek…
Maar dat kun je toch geen brandschot noemen?
Vandaar mijn vraag naar wat de norm er van vindt, los van of het mooi is, of makkelijk, of niet.
testman
die attema dingen staan er op t werk ook, let wel dat je de goede pakt, er zijn er ook die achter 8mm uitsteken voor op een centraaldoos te schroeven. op de muur heb je een vlakke nodig.
brandschot of isolatie, immers mag bedrading niet koud over muren lopen, is maar enkel geisoleerd dan. VD plus pvc buis is dubbel geisoleerd, ook vds plus vinyl mantel is dubbel geisoleerd. VD direct tegen de muur is maar enkel geisoleerd. vergeet niet dat veel opbouw wcd's de draden onderdoor hebben lopen, en dat die nog weleens klem zitten..
Als je van de toegepaste multiplex een certificaat hebt mag het. Net als branddeuren in een bedrijf > geen certificaat is afkeur.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Vroeger moest er op brandbare ondergrond (houten kozijn of behang) een mica plaatje geplaatst worden, toen was het allemaal opbouw.
Het meeste zat op het kozijn omdat dit het gemakkelijkste was omdat er nog geen elektrische boormachines waren en klopboor al helemaal niet.
Het moest dan met rauplugbeitel en moker gebeuren.
Met de komst van inbouwleidingen en einddoos op +1,5 meter zijn de montage plaatjes gekomen.
testman
ook dat is al erg lang geleden, jaren 40 nog. toen had je die kleine stalen doosjes net als de ronde lasdozen waar niks inpast, daar werd dan een wcd opgezet. die dingen zaten zo ondiep in de muur gesmeerd dat die dingen met doos en al los kwamen doorgaans. ook was de keuze voor 1,5 meter apart, gezien de mensen toen kleiner waren. tegenwoordig zitten schakelaars op 105cm en wcd's op 35cm, afgezien van een stofzuig wcd..
Een ronde lasdoos, oftewel een normaaldoos, hoeft ook niks in te passen.
Daar word gewoon een opbouw wcd op gemonteerd, tegenwoordig met m4 boutjes, vroeger met 5/32 bouten.Alleen lasdoppen mochten er in.
Tegenwoordig zijn het inbouwdozen, met m3 boutjes.
Op 17 juli 2018 19:03:44 schreef testman:
ook was de keuze voor 1,5 meter apart, gezien de mensen toen kleiner waren. tegenwoordig zitten schakelaars op 105cm en wcd's op 35cm, afgezien van een stofzuig wcd..
Waarom vroeger de hoogte 1,50m was weet ik niet zeker. Het is juist voor kleine mensen ongeveer ooghoogte. In mijn woning (1968) zitten de schakelaars op 1,50. Wonderlijk genoeg zitten de wcd's lager, ongeveer 1 m.
De logica achter de tegenwoordige hoogte van 1,05 m is dat het dezelfde hoogte is als de deurkrukken. Wcd's op 35 cm vind ik onhandig laag, ik heb ze liever ook op 1,05 m.
Vroeger was het standaard om schakelaars op 1.50 te zetten,en wcd's op 1 meter.
En waarom dat tegenwoordig de schakelaar 1 meter en een beetje is, is denk ik, als je een tegelwandje hebt, dat de schakelaar niet half in de tegel komt, en half in het stucwerk.(lijkt me logisch).
Verder vind ik wcd's die laag zitten, niet praktisch, bij toestellen die je vaak gebruikt.
Voor schemerlampen enzo is het wel makkelijk.
Op 18 juli 2018 08:25:34 schreef mel:
En waarom dat tegenwoordig de schakelaar 1 meter en een beetje is, is denk ik, als je een tegelwandje hebt, dat de schakelaar niet half in de tegel komt, en half in het stucwerk.(lijkt me logisch
Dat lijkt me nou juist niet logisch. Het hangt er dan maar net van af hoe hoog de tegels doorlopen. Ik houd het bij de verklaring dat het dezelfde hoogte is als deurkrukken. Dat vind ik logisch.
[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]
Op 18 juli 2018 10:34:38 schreef Sine:
Doet men dat nog? Half tegel half stuck?
Ik ben er genoeg tegen gekomen.
Jahoor, bij nieuwbouw is tegelen tot plafond vaak meerwerk.
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (53%)]
testman
klopt, dat is allemaal meerwerk. wcd's in de meterkast zijn doorgaans een gele lasdoos met wcd deksel, die grijze 3640 dozen zijn er te duur voor in de woningbouw, deksel alleen doet al een ~20€ ( heb er ook 1 in de meterkast )
tis niks in de woningen nu, t moet veel te snel en je zit tegen anderen aan te werken waardoor je steeds niet verder kunt. geen volk genoeg is overal een probleem, je bent soms nog laatste dingen aan t afmonteren als de kopers de sleutel al hebben gehad..
testman
wcd voor op een dinrail heb je ook, echter heb ik liever geen wcd in de kast zelf. snoeren hangen dan voor de kast of je trekt de wcd van de dinrail af..
holec had ook van die schotjes, kon je in de zijkant schuiven, heel klein ongeaard wcd was dat. die kom je niet meer tegen, immers mogen ongeaarde wcd's in nieuwbouw niet meer.
Dank voor de reacties, maar het is mij nog niet duidelijk of er iets in de norm staat over de combinatie van opbouw schakelmateriaal, brandbare ondergrond en montageplaatjes. Dat bij nieuwbouw wandtegels tot aan het plafond meestal meerwerk is, was mij al bekend.