Spanningszoeker gaat af op ongeaarde apparatuur

Ik ben in het bezit van een Fluke VoltAlert 1AC-E II welke een gevoeligheid bereik zegt te hebben van 200-1000 VAC

Nu meet ik op alle ongeaarde behuizingen in huis met de VoltAlert en gaat hij af. Apparaten in de keuken die geaard zijn gaat hij niet af.

Kan er iets mis zijn met de spanningszoeker? Of erger nog is er iets mis met de bedrading in huis?

Ik heb de meeste grootverbruikers allemaal eens losgekoppeld en het probleem blijft.

Wanneer ik de stekker omdraai in het ongeaarde stopcontact gaat de spanningszoeker wat dichterbij het apparaat pas af.
Met een spanningzoeker schroevendraaier krijg ik geen oplichtend lampje als ik deze tegen de behuizingen aan hou van de ongeaarde apparaten

Die dingetjes reageren op het "E-bromveld" geproduceerd door alle draden/oppervlakken die op 130...230 en meer ac tov grond staan . (ongeacht of die al dan niet enige stroom van betekenis kunnen leveren)

niks abnormaals dus.

Wat ik uit de handleiding begrijp is dat het ding uiterst gevoelig is. Hij meet spanning zelfs door de isolatie heen, zonder fysiek contact met de geleiders. Je zou b.v. bij het snoer van een schemerlamp kunnen zeggen aan welke kant de fase ligt.
Ik zie overigens niet wat de toegevoegde waarde is van zo'n instrument.

Arco

Special Member

Klein gloeilampje tussen aarde en te testen object is dan zinvoller.
Met een 2W lampje loopt er bij 230v dan bijna 9mA...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is inderdaad de moderne versie van het spanningszoekertje die de meeste elektro technicussen in een baan om de aarde gooien, kan soms wel handig zijn als je weet wat je aan het meten bent. Fluke lijkt me niet de eerste de beste, ik geef ze het voordeel van de twijfel en zou er graag eens wat proefjes mee doen.

Mvg

Robbe

Arco

Special Member

Dit soort contactloze spanningszoekers blijft altijd onbetrouwbaar, omdat de 'meting' van (heel) veel verschillende factoren afhangt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus dan zou de E-brom in het 200-1000 VAC bereik moeten zitten?

Op 22 augustus 2018 10:27:24 schreef spruce:
Kan er iets mis zijn met de spanningszoeker?

Nee, die doet gewoon z'n werk: Hij geeft aan dat er een spanning is.

Of erger nog is er iets mis met de bedrading in huis?

Ja. Apparaten met een aanraakbare geleidende buitenkant dienen geaard te zijn.

Mijn grootouders waren altijd "bang" voor elektriciteit: Je ziet het niet en je gaat er van dood. Tegenwoordig gaan er zo weinig mensen aan de elektra dood dat je niet meer "bang" bent. Dit komt omdat toen mijn grootouders klein waren, men enkelvoudige beveiligingen had. De draad is geisoleerd zodat je de spanningsvoerende geleider niet kan aanraken.

In de praktijk gaat dat, zeker als je dat bij 5 miljoen huishoudens in NL probeert, gegarandeerd een keer mis.

De moderne filosofie is dat alles minstens dubbel beveiligd moet zijn. En liefst nog zo dat als de eerste barriere faalt, dat je dan een seintje krijgt en het probleem gaat (laat) oplossen ipv dat je gaat zitten wachten totdat die tweede barriere ook faalt.

DUS: ALS je de buitenkant kan aanraken, dan MOET die geaard zijn. Mocht een isolatie binnen het apparaat falen en de buitenkant komt onder stroom te staan.. Tja dan vliegt de stop er uit. "jaren 50-60" filosofie.

Tegenwoordig zit er nog "de aardlek" bij. Zodra de lek naar de aarde ontstaat (al is het maar een beetje) dan floept die uit en laat je er wat aan doen. (jaren 80-90 toegevoegd, met verscherping van de regels nog deze eeuw).

Jou apparaten waarbij je dit meet, die hebben een kleine lek van de spanningsvoerende geleiders naar de buitenkant van je apparaat. Omdat het apparaat niet geaard is, komt er een spanning op te staan die te meten is met je spanningszoeker. Omdat je niet klaagt over tintelend gevoel en zo is die lekstroom erg weinig en zelf niet gevaarlijk. Ook te weinig om een aardlek te triggeren.

Maar de situatie is ongewenst. ALS er nu een kortsluiting in het apparaat ontstaat waardoor de buitenkant WEL op een gevaarlijke spanning komt te staan en met een gevaarlijke stroom die mogelijk is.... dan gebeurt er NIETS.... Het is nu wachten totdat een slachtoffer het apparaat aanraakt en een schok krijgt. En dat "wachten" is alleen maar "wachten" niet "afwachten OF het gebeurt". Je hebt zo'n apparaat niet om het NOOIT aan te raken.

In Nederland zijn we een beetje bang voor regels die ineens iedereen op kosten jagen. Dus als je huis bijvoorbeeld in de jaren 80 gebouwd is volgens de toen geldende regels, dan is dat nu nog steeds toegestaan. De verscherping van de regels HOEF je je dan niet aan te houden. Maar als je er toch mee bezig bent, is het verstandig om er toch even naar te kijken of je de situatie niet kan verbeteren.... Om eerlijk te zijn: In mijn huis heb ik ook hoeken waar dus geen aarde draad is getrokken, toen 60 jaar (gokje) geleden de elektra hier aangelegd werd. Maar buitenkanten waar je een spanning op kan meten, dat toch echt liever niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Het grootste probleem is dat mensen , uit gemakszucht, of onwetendheid, er "even "een kabeltje tussen gaan maken.. dit is dan meestal een tweelingsnoer, waar dus geen enige vorm van beveiliging, laat staan aarde bij zit...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ja. Apparaten met een aanraakbare geleidende buitenkant dienen geaard te zijn.

Niet bij dubbel geisoleerde toestellen... ;)
Die dienen alleen een zodanige constructie en behuizing te hebben dat er geen spanning kan komen te staan op aanraakbare, geleidende delen. (bijv. boormachine)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 augustus 2018 11:22:17 schreef rew:
Apparaten met een aanraakbare geleidende buitenkant dienen geaard te zijn.

Is niet altijd waar. Er bestaan apparaten met een metalen buitenkant die desondanks dubbel geïsoleerd zijn. Bekendste voorbeeld: handboormachines. En er zijn ook TL armaturen met een metalen draagframe en toch dubbel geïsoleerd.
(Arco was iets sneller)

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 22 augustus 2018 11:41:22 (14%)

Op 22 augustus 2018 11:19:29 schreef spruce:
Dus dan zou de E-brom in het 200-1000 VAC bereik moeten zitten?

Het zoekertje reageert vanaf +- 60V AC. hangt van afstand etc af.

Ook plastiek behuizingen kunnen het doen afgaan (vanwege een antistatische behandeling aan de binnenzijde). Bij ongeaarde toestellen met netfilter heb je meestal 110 V op alles. daarop reageert de zoeker. als je het toestel aanraakt dooft de indicator meestal. (dan is het goed)

Arco

Special Member

als je het toestel aanraakt dooft de indicator meestal. (dan is het goed)

Dan heeft de spanningszoeker weinig nut meer. Kun je net zo goed meteen het voorwerp in kwestie beetpakken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2018 10:27:24 schreef spruce:
Ik ben in het bezit van een Fluke VoltAlert 1AC-E II welke een gevoeligheid bereik zegt te hebben van 200-1000 VAC

Leuke dingen, maar voor het doel waar jij het nu voor gebruikt heb je er niets aan. Het is leuk om even te kijken of er spanning op bijv. een kabel staat, maar meer ook niet. En dan nog, altijd meten met of een multimeter of een duspol. :)

Het is te vergelijken met de aloude spanningszoeker schroevendraaier, zover mogelijk weggooien die dingen. De welbekende baan om de aarde. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Op 22 augustus 2018 11:47:55 schreef kris van damme:
[...]

Het zoekertje reageert vanaf +- 60V AC. hangt van afstand etc af.

Ook plastiek behuizingen kunnen het doen afgaan (vanwege een antistatische behandeling aan de binnenzijde). Bij ongeaarde toestellen met netfilter heb je meestal 110 V op alles. daarop reageert de zoeker. als je het toestel aanraakt dooft de indicator meestal. (dan is het goed)

En bij asymmetrische filtering zie je soms verschil als je de steker omdraait.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb ook zo'n dinges van Fluke. Ze zijn zeer handig rond de kerstdagen om bij de kerstverlichting uit te zoeken welk lampje er voor zorgt dat de hele keten niet meer brandt. Voor de breuk is er netspanning en licht de zoeker op als je de zoeker tegen de draad houdt, na de breuk/ defecte lamp ligt de draad aan de nul en blijft de zoeker uit.
Zal met de ledlampjes waarschijnlijk niet meer zo werken.
Bij de ketens met 100 lampjes er in , haal je de onderbreking er vlot uit. Verder heb ik weinig vertrouwen in het dinges, om te bepalen of er ergens "stroom" op staat

Wellicht is dat het verschil tussen een spanningzoeker vs spanningtester
Ik ga voorlopig dit ding lekker links laten liggen.
Al zoveel false positives mee gehad

Iemand tips voor een goede duspol meter?

[Bericht gewijzigd door spruce op woensdag 22 augustus 2018 13:23:08 (12%)

Lambiek

Special Member

Benning heeft wel mooie duspols, Fluke trouwens ook.

https://www.benning.de/products-en/testing-measuring-and-safety-equipm…

Zelf heb ik er een van Benning, prima ding. De gene die op het filmpje staat.

https://www.conrad.nl/p/benning-duspol-digital-tweepolige-spanningstes…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb de Fluke T15, die bevalt goed.

Top dankjewel
Die ga ik van het weekend eens vergelijken en bestellen.

Hoe meet ik overigens of een geaard stopcontact wel echt geaard is?
Bij 1 stopcontact heb ik toch het vermoeden dat deze een losse aarde heeft ergens in de muur.

maartenbakker

Golden Member

Even flauwe opmerking: dat het lampje gaat branden of dat je een indicatie krijgt, is geen false positive. Het is gewoon kloppend voor wat je aan het meten bent, maar dan moet je wel weten wat je meet. In de praktijk heb je dus (ook) een ander instrument ter beschikking als je aan het net moet meten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2018 13:47:27 schreef spruce:
Hoe meet ik overigens of een geaard stopcontact wel echt geaard is?

Tussen fase en aarde meten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja. En als de capaciteive koppeling met de NUL draad iets beter is dan die met de fase draad, dan meet je ineens 230V en dan vind je het best? En als de capacitieve koppeling met de fasedraad beter is dan die met de nul, dan staat de aarde op 230 mee te dansen. Meet je dan naar de twee "stroomvoerende draden", dan meet je nul en 230 en dat is weer een "OK".

En als er een 100k tussen NUL en aarde zit (nattigheid ergens?) dan meet je op 1% na ook gewoon 230V tussen fase en aarde.

Die meting zegt echt HEEL weinig.

Koop je een duspool en meet je tussen de behuizing en aarde, dan krijg je nu een geruststellende "0V" te zien. Prachtig. En toch is er een apparaat wat geaard moet zijn en niet geaard is.

Even voor de goede orde: Ik gok dat het apparaat een geaarde stekker heeft. Dan MOET ie in een geaard stopcontact. Het apparaat heeft ook een netfilter en zet ruwweg 110V op de buitenkant via de ontkoppelcondensatoren. Kennelijk is 1 daarvan behoorlijk versleten als het uitmaakt hoe om je de stekker zet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ja, is ook niet goed te meten op deze manier. Heb je speciale meters voor. :) Maar je hebt wel een indicatie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 augustus 2018 14:02:54 schreef Lambiek:
[...]
Tussen fase en aarde meten.

Leuk hoor, de ALS zal meteen aanspreken!