Spanningszoeker gaat af op ongeaarde apparatuur

Toch niet met de duspol van mij hoor buzzy. Heb hier en daar al gelezen dat dit kan voorkomen, maar daar blijft het bij. In de praktijk ben ik persoonlijk zulke laag ohmige toestellen nog niet tegen gekomen. Misschien andere forumleden wel, het kan.

Ergens geeft een "meettoestel" altijd maar een indicatie en dient deze indicatie geïnterpreteerd te worden door de technische kennis van de gebruiker. Voorzichtigheid komt altijd op nummer één.

Een goed onderhouden meettoestel (liefst bij regelmaat gekalibreerd) heeft procentueel meer kans op een juiste aanduiding dan bv een ouderwetse gloeilamp.

Het is nu ook niet omdat je meettoestel 0V aangeeft dat je beide geleiders nog eens in je mond moet steken om aan te tonen dat je meettoestel gelijk heeft. Bij de gedachte alleen al krijg ik kippenvel.

Mvg

Robbe

Op 22 augustus 2018 14:20:01 schreef Lambiek:
Ja, is ook niet goed te meten op deze manier. Heb je speciale meters voor. :) Maar je hebt wel een indicatie.

Nee heb je (kan je meten) ja kan je krijgen (zou zo kunnen zijn als de meting 1 kant op gaat).

Op 22 augustus 2018 15:11:55 schreef Robbe de Smet:
(liefst bij regelmaat gekalibreerd) heeft procentueel meer kans op een juiste aanduiding dan bv een ouderwetse gloeilamp.

Er zijn mensen die JUIST het meten interessant vinden. En als je met je netbeheerder ruzie hebt: "we krijgen regelmatig maar 200V!" dan is het zaak dat je zo'n stelling onderbouwt met een juiste meting.

Maar STEL dat spruce hier een multimetertje van de ALDI heeft die 20% te veel aangeeft. (NIET gecalibreerd). Dan meet ie de twee pennen van het stopcontact: 275V. En tussen 1 en aarde 1V en tussen de andere en aarde 274. Dan weet ie toch wat ie moet weten? (of in dit geval KAN meten met deze meting. Het voegt niets toe dat de getallen 229 en 228 zijn. )

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 22 augustus 2018 15:29:05 (57%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2018 14:59:36 schreef buzzy:
Leuk hoor, de ALS zal meteen aanspreken!

Nou nee hoor, je kunt prima meten op deze manier als je een goede duspol hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Duspols hebben een gebruiksaanwijzing en zijn er in verschillende uitvoeringen :)

Een 'echte ouderwetse' duspol zal bij het meten van de spanning tussen aarde en fase, de aardlek uit laten slaan. Het elektromagnetische meetinstrument trekt enkele tientallen milliamperes.
Dezelfde duspol heeft echter ook een neonlampje ingebouwd, dat aangeeft dat er spanning op staat (maar niet hoeveel). Die laat de ALS niet uitschakelen.

Of een moderne 100% elektronische duspol ook tientallen mA trekt, weet ik niet. Maar daar hangt het van af of de ALS er uit gaat of niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 22 augustus 2018 15:23:40 schreef rew:
Maar STEL dat spruce hier een multimetertje van de ALDI heeft die 20% te veel aangeeft. (NIET gecalibreerd). Dan meet ie de twee pennen van het stopcontact: 275V. En tussen 1 en aarde 1V en tussen de andere en aarde 274. Dan weet ie toch wat ie moet weten? (of in dit geval KAN meten met deze meting. Het voegt niets toe dat de getallen 229 en 228 zijn. )

Idd klopt volledig in het geval dat jij beschrijft, doch als het om de juiste waarde gaat best met deftig gekalibreerd matriaal. Vandaar ook dat ik meegeef dat de waarde die een willekeurig meettoestel geeft nog moet geïnterpreteerd worden door de gebruiker zelf. Is mijn meettoestel nog betrouwbaar? Heeft het al last van slechte contacten door veelvuldig gebruik (misbruik)? Meet ik capacitieve koppeling? En al zeker als je wil aantonen dat er een fout bij de energie leverancier zit.

Kortom, pas je meettoestel aan naar de noden van gebruik, al dan niet hobby of professioneel. Ga bijvoorbeeld niet met een Aldi metertje gaan uitvogelen of de energie leverancier binnen de normen zit.

Zou wel eens wat proefjes willen doen met dat Fluke spanningszoekertje, enkel al uit interesse. Brengt fluke dit uit als een leuk gadget of is het onderbouwd?

Mvg

Robbe

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 augustus 2018 16:37:13 schreef Ledlover:
Of een moderne 100% elektronische duspol ook tientallen mA trekt, weet ik niet. Maar daar hangt het van af of de ALS er uit gaat of niet.

Ik heb er een. Er zit een aparte knop op om zoveel stroom te trekken dat het circuit voldoende belast wordt om van 'spookspanning' geen last te hebben, en (tussen fase en aarde) om de ALS te laten aanspreken.
Maar er zijn verschillende modellen.

Als rasechte elektronicus gebruik ik de duspol natuurlijk niet (groot, onhandig, als meter onnauwkeurig), maar naar het schijnt moest ik er nu eenmaal eentje hebben. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2018 18:01:34 schreef Frederick E. Terman:
Als rasechte elektronicus gebruik ik de duspol natuurlijk niet (groot, onhandig, als meter onnauwkeurig),.... :)

Daar is een duspol ook niet voor bedoeld. :)

Maar om aan een 230 of 400VAC te meten en te kijken of er wel of geen spanning op de installatie staat zijn het prima dingen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je hebt er ook die een PTC als stroombegrenzer hebben.
Dan is de weerstand aanvankelijk laag genoeg om ook bij <12V nog te werken.
Bij 230V trekt deze echter kortstondig tientallen mA tot de PTC genoeg is opgewarmd.

En de ouderwetse schroevendraaier met neon-lampje is er nu ook met een LED, darlington transistor en knoopcellen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 augustus 2018 18:05:56 schreef Lambiek:
[...]
Daar is een duspol ook niet voor bedoeld. :)

Nee 'tuurlijk niet, en er mankeert ook niks aan die dingen; ik bedoel ook alleen dat ik het verkeerde vak heb voor een duspol. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Ik deed beide, dus had ook een duspol nodig. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 augustus 2018 18:13:59 schreef jeroen79:
En de ouderwetse schroevendraaier met neon-lampje is er nu ook met een LED, darlington transistor en knoopcellen.

..en WiFi??

benleentje

Golden Member

Op 22 augustus 2018 14:59:36 schreef buzzy:
[...]Leuk hoor, de ALS zal meteen aanspreken!

Van enkel meten tussen fase en aarde zal de aardlek nooit mogen aanspreken. Alleen als je met een speciale duspel meet die ik heb van fluke dan kan ik ook gewoon tussen fase en aarde meten. Pas als ik beide knoppen van de duspol indruk gaat er ruim 30mA lopen en dan moet de aardlek wel aanspreken

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Ik heb ooit een aantal van deze spanningzoekers mogen testen voor mijn oude werkgever. Doel voor ons was om op een eenvoudige manier een defecte smeltveiligheid in een groepenkast te kunnen vinden. Dit omdat de verklikkers nog wel eens blijven hangen. O.a. de Fluke viel toen af omdat deze te gevoelig is. Ik ben uitgekomen op een Sagab Volt Stick. Deze is dermate ongevoelig dat hij zelfs in industriële verdelers nog exact bij iedere smeltveiligheid aangeeft of deze heel is of niet. Ik gebruikte hem ook om kabelbreuken in netsnoeren op te sporen. Verder kun je eigenlijk niets met een contactloze spanningzoeker.

Mooi, dus het vernieuwde spanningszoekertje van fluke is niet zomaar een gadget en wordt er op industrieel gebied wel een soort van onderzoek naar gedaan.

Ik geef bij deze fluke nog altijd het voordeel van de twijfel. Zou mij ook niks verbazen daar fluke en het gerenommeerde merk LeCroy ooit hebben samen gewerkt.

Dat spanningszoekertje van fluke blijft mij verbazen.

Mvg

Robbe

Voor iedere spanningzoeker geldt ,je moet deze eerst testen voordat je deze gaat gebruiken. Er zijn ook van die sticks waar je de gevoeligheid kan instellen met een duimwieltje. Dit om in een elektrokast de zekeringen te testen of om bij een snoerbreuk de breuk nauwkeuriger te kunnen bepalen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik gebruikte daarvoor een spanningzoeker (neonlampje in schroevendraaier), als ik op een behuizing bijvoorbeeld een pc zie dat de neon oplicht weet ik dat deze niet geaard is. Maar je kan ook met een AC voltmeter meten tussen behuizing en aardleiding, bij 110V AC is het apparaat niet geaard.

Maar inderdaad is een duspol helemaal makkelijk(alleen heb ik zo ding niet).

Telefunken Sender Systeme Berlin