Draaddikte bedieningselementen

bprosman

Golden Member

(Ervarings)vraagje. Als je apparatuur maakt/bouwt (laagspanning) in een kast waar ook nog wel eens de deur open gaat, of de deksel er af gaat. Welke draaddikte zou je dan gebruiken voor signaal, bedieningselementen ?

Zelf zit ik te denken aan 0.5mm2 (voor leds, schakelaars, potmeters etc). 0.75mm word me te dik en 0.22m2 iets te kriebelig misschien (ivm afbreken).
Luister graag naar ervaringen.

Het is niet voor een kast die nooit (meer) open gaat, dan zou ik denk ik sowieso voor 0.22mm2 kiezen

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 6 september 2018 12:31:44 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

0.5mm soepel wordt veel gebruikt. Bij bedieningselementen in deur slagje erin laten zodat de boel niet strak komt te staan bij open deur.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Vroeger was 1 of 1,5 gebruikelijk (30 jaar geleden). Later ging men over op 0,75 en door de introductie van de S7 PLC's is men meer en meer 0,5 gaan gebruiken. Dat is gelijk het dunste dat is aan te raden.

bprosman

Golden Member

Dat is gelijk het dunste dat is aan te raden.

Dank !!

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

0,5 draad en een spiraalslang erom doen zodat de boel mooi met de deur meegaat, en niet steeds tussen de deur komt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Ik gebruik daar standaard 0.75mm2 voor. En als het naar een deur of ander bewegend deel gaat, dan gebruik ik daar van die geribbelde slang voor. Met aan het eind van die mooie steunen voor de montage op de deur en in de kast. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik heb zowel 0,75 al 0,5 liggen. Heel erg veel maakt het allemaal niet uit, alleen als er een CPU300 in zit gebruik ik 0,5.

Arco

Special Member

Alleen als er een centrale voedingsader of min bij zit voor de bedieningselementen neem ik daar een wat dikkere voor meestal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voedingsaders + en - gebruik ik meestal 1mm voor, bediening (mits het niet 20 meter verderop zit) 0,5mm.

GJ_

Moderator

De voeding leg ik normaal sowieso "rond" en in meerdere lussen. Ik vertrek dus vanaf de voedingsaansluiting, ga wat componenten langs en eindig weer bij de voeding.
En met "voeding" bedoel ik hier eigenlijk niet de voeding zelf, maar meer in het algemeen. Meestal een Murr MICO of zo.

mel

Golden Member

0,75, en als voedingslijnen 1 mm.meestal zat. dunner word al snel te gevoelig voor mechanische beschadigingen.(deur open en dicht)..
0.5 vind ik zelf al een beetje ielig...

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 6 september 2018 14:44:21 (14%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 6 september 2018 14:43:21 schreef mel:
0.5 vind ik zelf al een beetje ielig...

Dat geeft niet, dat is je leeftijd. ;-)
Als je 30 jaar geleden met 0,5 aankwam kon je een pak slaag krijgen. Ik heb er ook even aan moeten wennen, maar uiteindelijk ga je wel overstag als je die 0,75 niet meer fatsoenlijk op je PLC aangesloten krijgt.

gevlochten plastic mantelslang kom je ook wel tegen in regelkasten van CV ed. die gaat wat makkelijker mee met de kabels, die spiraalslang wil een eigen weg bepalen als deze goed vol zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Die Flexa Steinheimer gevlochten slang is het mooiste ja. Als je hem samenduwt word de diameter groter en kun je er later gemakkelijk nog een draad bij stoppen.

Voor TS: voorbeeld TU 8692356

Arco

Special Member

Die 0.5mm is voor telefoon al meer als 60 jaar standaard (en over vele kilometers gaat dat toch prima... ;) )
Daarvoor was het 0.8mm, en daar weer voor soms 1mm. Maar dat vond men toch zonde van het koper...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Bij telefoon spreekt men normaal over de diameter, niet over doorsnede. Bedoel je nu 0,5mm of 0,5mm2 :-)

zie voorbeeld, nergens de doorsnede:

DB1591050EN.pdf

Arco

Special Member

Diameter, is gebruikelijk bij dun(ner) draad...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

In de telecom gebruikt men diameter. Maar als jij het over standaard telefoonkabel hebt van 0,5mm moet dat de doorsnede zijn zie ik nu: dat is de standaardkabel met een diameter van 0,8mm.

Lekker verwarrend maken die telecommers het weer. :-)

Arco

Special Member

Nee, is wel degelijk de diameter. Voor wikkeldraad wordt ook meestal de diameter gebruikt.
Bij dik draad heeft de oppervlakte meer nut, om de max. stroom erdoor te berekenen, bij dun draad is de diameter meestal handiger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Ow, OK. Omdat die 0,5mm2 zo mooi overeenkwam met de standaard van 0,8mm nam ik het even aan.
En wikkeldraad was ik even vergeten ja. Inderdaad ook altijd diameter.

bprosman

Golden Member

Die Flexa Steinheimer gevlochten slang is het mooiste ja. Als je hem samenduwt word de diameter groter en kun je er later gemakkelijk nog een draad bij stoppen.
Voor TS: voorbeeld TU 8692356

Die ken ik wel van Rick Donkers, maar zit wel altijd met de afwerking om te voorkomen dat het gaat rafelen , of doet dit spul dat niet ? Ik werk het dan meestal af met waterdichte krimpkous (met lijm er in).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.