Hallo
Voor mijn eindwerk heb ik besloten om een ondergrondse parking te maken met slagbomen en een display waarop de vrije en bezette plaatsen zullen op komen aan de hand van sensoren.
Mijn vraag is welke stappenmotoren ik best zou gebruiken voor mijn slagbomen (2 voor in en uitgang) want als ik op zoek ga naar stappenmotoren verdwaal ik erin. IK heb een stappenmotor nodig die niet al te veel kracht zal nodig hebben, de slagboom die hij omhoog moet doen weeg zo goed als niets dus veel kracht zal hij ook niet nodig hebben. Aan de hand van sensoren en drukknoppen zal ik de slagboom aansturen.
Alvast bedankt om te reageren.
Grts
Louis
Ik neem aan dat het een schaalmodel betreft ?
In geval van een stappenmotor liggen een goedkoop standaard NEMA17 motortje uit de 3D printer hoek + een moderne driver voor de hand.
Voor een slagboom zou ik echter liever gaan voor een gewone (DC-) motor met vertraging, slipkoppeling en eindschakelaars. Dat lijkt me leuker en realistischer.
Ik denk ook dat een modelbouw servo hier meer op zijn plek is. Maar het kan alle twee, alleen nemen stappenmotoren iets meer plek in en de besturing is wat complexer. Een servo kun je zo op een controller aansluiten.
Lees dit eens door, het ene artikel gaat over stappenmotoren en het andere over servo's.
Nou, net toevallig bezig met wat actuator research gedoe en ik zou bij een (nog aan te kopen) lineaire actuator de NEMA17 of NEMA23 (daar ben ikzelf nog niet uit)stappenmotor willen vervangen door een "gewone" motor die werkt op gelijkspanning en die ik gewoon kan aansturen met de polariteit om te draaien zodanig dat de actuator zijn volledige strook benut dit om hem te gebruiken als een z.g.n. monitor lift. Op het einde zou ik dan wel een stopschakelaar dienen te voorzien.
Iemand een idee welk type motor compatibel is met deze stappenmotoren berteffende de montagegaten en aandrijfas en hoe ik deze as kan koppelen aan de actuator ?