Als eindwerk heb ik besloten om dit jaar een bluetooth speaker te maken, dit is de eerste keer dat ik zelf een speaker maak dus kan ik wel wat hulp gebruiken
. Ik zit nu namelijk vast, ik weet niet juist hoe ik mijn crossover moet berekenen en of ie wel goed is. In mijn box ga ik 2 woofers gebruiken van 4 ohm 40 watt en een frequentie bereik van 54 tot 8000Hz in parallel met 2 tweeters ook beide 4 ohm 20 watt en een frequentie van 3000 tot 20000Hz. zou iemand kunnen uitleggen hoe ik deze juist moet berekenen en moet ik ook rekening houden met fasedraaiingen? De versterker ga ik ook helemaal zelf bouwen dus als jullie tips hebben zijn die altijd zeker welkom!
bedankt voor uw tijd!
Ik zou wat proberen te meten aan zowel de losse units als aan het resultaat.
Dat kan vandaag de dag met de juiste software met eenvoudige, vaak al aanwezige middelen.
Een paar weerstanden opnieuw berekenen en aanpassen is zo gebeurd, al helemaal als je er rekening mee houd en ze (tijdelijk) in sockets plaatst.
Als het op een accu moet draaien ligt een schakelende eindtrap met hoog rendement voor de hand. Afhankelijk van de diepgang van de opleiding is de Ucd opzet of een datasheet van een of andere geïntegreerde oplossing een goed uitgangspunt.
Moderner zou het zijn de hele audio processing ook in software te doen. Dan ben je flexibel en kun je de extra compressie truckjes doen die de commerciële herriedoosjes ook doen. Het zal anders in verhouding wat braaf blijven.
Ook zit je bij zoiets vaak met een niet-optimale kast voor het laag, hetgeen compensatie vereist.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Bedankt voor het antwoord
maar het probleem is dat ik nog niks van de componenten heb ik ben momenteel nog maar bezig met mijn schema voor de crossover en aan het zoeken naar een amplifier ic. Het uitmeten kan ik nog helemaal niet doen en ik mag mijn componenten pas bestellen als het schema toch al degelijk in orde is.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Zoek en gij zult vinden.
Google op luidsprekerfilters dan krijg je schema's en formules meer dan genoeg.
En hoort dit niet in schoolvragen?
Ik heb al wat crossover calculators gevonden maar ik moet een frequentie opgeven en ik weet niet juist welke ik moet gebruiken. ik heb al eens 6000Hz genomen en ik kwam wel op degelijke waardes uit maar is die frequentie wel goed voor mijn doeleinde?
ps. mijn excuses als deze post in de foute topic staat.
Download winisd, zoek mogelijke geschikte speakers, simuleer je case en stem daar je filters op af.
Mobiel gebruik? Class D versterker, speakers met een hoog rendement en een bijpassend ontwerp.