Hallo,

Ik ben een oldtimer aan het opknappen.
Alles van het oude electrisch systeem is er uit gehaal omdat bedrading groen en slecht verbonden was.

We beginnen dus helemaal opnieuw.
Hierbij willen we ook alles goed afzekeren.
Maar hierbij lopen we tegen een vraag aan: Het chassis van de auto is plus.
Waar in het systeem kunnen we dan het beste de zekeringen zetten om het allemaal goed te laten werken?

We hebben zelf ook al geprobeerd om onderdelen 2 draads aan te sluiten zodat we geen problemen dachten te hebben met de plus op het chassis. Deze manier is niet goed genoeg zijn we achter gekomen en kan ook niet op alle onderdelen.

Heeft iemand hiervoor een idee?

Plus aan chassis is helemaal geen issue. In dat geval doe je de zekeringen in de minleidingen.
Je doet het precies hetzelfde als in iedere andere auto waar de - aan het chassis ligt, met het verschil dat bij de accu de - en + omgewisseld zijn.

Je moet bij + aan chassis wel rekening houden met het gebruik van moderne elektronica waarbij de metalen delen soms met de min zijn verbonden. Denk aan een ontstekingsmodule of sigarettenaansteker-stopcontact voor een telefoonlader.
In het laatste geval zul je het stopcontact geisoleerd moeten monteren om de correcte polariteit van het stopcontact te kunnen bereiken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (28%)]

Als je toch helemaal opnieuw begint waarom dan niet gelijk "goed", en de min aan massa? En eventueel van 6 naar 12V als je toch bezig bent.

Is het geen optie om de auto om te bouwen naar MIN aan massa? Dan zijn er zeker geen problemen met moderne elektronica als radio's en laadapparaten van telefoons en dergelijke.

Ik las hierover een artikel op deze website:
http://track-techniek.blogspot.com/2012/04/conversie-van-positief-naar…

Op een andere website las ik dat het iemand was overkomen dat in zijn Peugeot 404 ongewild de accu met de PLUS aan massa was gelegd.
Het artikel heet "Bizar" en dat is ook. Als eigenaar weet je toch wanneer er aan de accu is gewerkt.
Maar alles scheen gewoon te werken, behalve de radio.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=49&t=26138

Jammer dat 'oldtimers' geen merk en type hebben. Hadden ze dat vroeger nog niet?

Op 19 september 2018 19:23:07 schreef GJ_:
Als je toch helemaal opnieuw begint waarom dan niet gelijk "goed", en de min aan massa? En eventueel van 6 naar 12V als je toch bezig bent.

het gaat waarschijnlijk mis met de dynamo en startmotor tenzij je die gaat vervangen voor een exemplaar waarbij de chassis massa is
een startmotor en dynamo vinden van een oldtimer die naast de omwisseling van polariteit ook nog in plaats van 6 naar 12 .
dat kan een leuke zoek tocht en misschien wel kostbare zaak worden .

[Bericht gewijzigd door klaasy op (21%)]

Op 19 september 2018 20:31:01 schreef klaasy:
waarbij de chassis massa is

Je bedoelt waarschijnlijk /waarbij het chassis van de startmotor/dynamo MIN is/.
Volgens het verhaal "Bizar" dat ik hierboven postte scheen het ompolen gewoon te goed te gaan.
Maar met een titel als "Bizar" weet je het natuurlijk nooit zeker :?

Nou heb ik goed nieuws voor wat betreft de startmotor: de gemiddelde startmotor maakt het geen zak uit waar plus en waar min zit. Anker wordt omgepoold. Veld is electrisch en dat dus ook. Per saldo draait het ding nog steeds dezelfde kant op. Startrelais gaat doorgaans ook goed.

Dynamo is een ander paar mouwen. Als je mazzel hebt, is het nog een 'oude' waarbij zowel plus als min naar buiten komen. Anders, tsja, wat anders zoeken. Is vaak ook beter voor de opbrengst :)

Maar GJ_ heeft wel een punt. Tenzij er een reden is om het origineel te houden, is ombouw naar 12V / min aan massa anno 2018 wel 'handiger'. Als je dan toch alles opnieuw moet opbouwen...

Een groot deel van de auto maakt het gewoon geen zier uit of + of - aan het chassis hangt. Lampjes en dergelijke gaan gewoon werken. De snelheidsmeter is dikwijls met een snaar aangesloten op de versnellingsbak. Ook daar is dus geen probleem te verwachten. Blijft over benzinemeter??? Een radio.

Ik zou hem origineel 6V houden. Een eventuele radio kan achter een booster. Heb dat nog gebruikt in mijn NSU 1000 uit 1970. Als de + aan het chassis blijft, opletten dat er dan geen sluiting komt via de antenne. Het toestel zelf geïsoleerd inbouwen lijkt me niet het grote probleem. Ombouwen naar 12V lijkt mij een grotere uitdaging dan + en - omdraaien.

Op 19 september 2018 20:57:12 schreef EricP:
Dynamo is een ander paar mouwen. Als je mazzel hebt, is het nog een 'oude' waarbij zowel plus als min naar buiten komen. Anders, tsja, wat anders zoeken. Is vaak ook beter voor de opbrengst :)

Het gaat waarschijnlijk om een dynamo met vaste veldspoel en een losse mechanische regelaar/automaat. Voor wisseling van polariteit hoef je alleen even de veldwikkeling te bekrachtigen in de nieuwe situatie.
Verwisselen van de aansluitingen van de veldwikkeling dan wel die van de koolborstels is alleen nodig als je de draairichting van de dynamo wilt veranderen.