Luidsprekers koppelen

Ik heb het binnenwerk verwijderd uit een oude, niet meer functionerende radio. Ik ben bezig er een Bluetooth toestel van te maken, met de onderdelen van een gesloopte Bluetooth speaker. Op de sturing van de Bluetooth zitten twee aansluitklemmen, elk naar een luidspreker van 4 OHM. De originele radio heeft één luidspreker van 8 OHM.
Moet ik terug de beide Bluetooth aansluitingen gebruiken ? En die 4 draden dan koppelen op de twee van de oude luidspreker ?
Of zou het systeem ook werken met slechts één aansluitklem ? Die dan weliswaar slechts voor een lichtere weerstand geschikt is...

rob040

Golden Member

Beide uitgangen van het bluetooth versterkertje naar één speaker gaat niet. Maar je kunt zonder gevaar de 8 ohm luidspreker op één uitgang hangen.
Het uitgangsvermogen neemt dan wel af ten opzichte van het origineel.
Probeer eens hoeveel geluid dat geeft. De rendementen van de speakers kunnen ook afwijken, maar stuk gaan zal het niet.

Disclaimer: Ik ben er van uitgegaan dat het een stereo versterker is wat er in zit, maar ik zou ook niet van m'n stoel vallen als het mono is en beide luidsprekertjes staan in serie. In dat geval even kijken welke pennekes je moet hebben.

vergeten

Golden Member

Plaats eens een goede foto van de bovenzijde van de print?
(Liefst ook een duidelijke van de onderkant)
Zodat we kunnen zien welke onderdelen erop zitten.
Dan kan er beter beoordeeld worden of het een stereo, of mono versterkertje is.

Er zijn namelijk meer mogelijkheden:

1. Hij is stereo maar staat in brug geschakeld.(mono met meer vermogen)
2. Hij is stereo met gescheiden in en uitgangen.(echt stereo)
3. Hij is mono met de (2)speakers in serie of parallel.(nep stereo)

Er zijn er nog meer maar dat gaat nu even te ver :)

Er staan wat "exotische" signaal aanduidingen
op de print dus het kan ingewikkelder worden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.
maartenbakker

Special Member

Het handigste is bij zulke dingen meestal om de versterker uit het oude apparaat te gebruiken, dan kun je de kanalen makkelijker naar mono mixen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In dit geval denk ik niet: mogelijk is de oude radio nog (bijna) een buizenbak ;) (Ik neem aan het 'oude apparaat' de radio is waarvan de TS de luidspreker wil gebruiken).

Maar ik neem aan dat de TS een draagbaar geval wil houden.

Over het algemeen is een luidspreker met een hogere weerstand (of impedantie) geen probleem: de versterker hoeft minder stroom te leveren, dus dat kan hij altijd wel. Een luidspreker met een lagere weerstand vraagt méér stroom van een versterker (en de voeding van de versterker), dus dit leidt veel sneller tot problemen.

Een uitzondering is een klasse D versterker (of bv. een buizenverterker) waar de uitgang geoptimaliseerd is voor een bepaalde impedantie (bij klasse D met een uitgangsfilter die de blokgolf van de versterker weer in een sinus omzet en hiervoor een bepaalde impedantie van de luidspreker nodig heeft, bij een buizenversterker vaak met een uitgangstrafo met aparte uitgangen voor bv 4 en 8 ohm).

Maar zelfs als dit een klasse D versterker is (grote kans op aangezien het batterij gevoed zal zijn dit stroomverbruik heel belangrijk is), dan zal 4 of 8 ohm allebei wel goed gaan.

Je kan toch ook gewoon de speakers die bij de Bluetooth set zitten gebruiken, ruimte zat in die radio kast, oude speaker eruit, en op die plek dat zwart stuk plastic met speakers monteren :)!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@ vergeten : bij deze een paar foto’s

@shiptronic : dat idee had ik ook al gehad. Maar ik wou toch proberen de originele luidspreker te behouden ; ik vind dat gewoonweg charmanter. Anders kun je net zo goed een complete Bluetooth in de kast van de radio neerzetten.?
De radio is niet meer met buizen. Was dit wel zo geweest, dan zou ik hem niet verbouwen hoor... Hoe herken je eigenlijk de versterker van een radio ?

dit is de eind trap : www.ltkchip.com/doc/LTK5129.pdf

kan klasse D of AB zijn. mischien kan je ze bruggen ? L+R in, speakerout L en R .

zoiets :

Jawadde ! ? Als beginner moet ik daar toch even op studeren hoor.
Toch bedankt iedereen. Ik post nog wel als dit projectje wat gevorderd is.

Zo, dit projectje is afgerond !?
Ik heb de originele luidspreker aan één klem gesoldeerd, de tweede klem heb ik gewoon weggelaten en alles werkt perfect.
De manier waarop de knoppen van de Bluetooth in de achterwand zijn weggewerkt is zeker geen schoonheidsprijs waardig, maar ik ben toch tevreden omtrent het technische aspect.

heb ik met een buizenradio ook gedaan hoor. heb alleen het hele binnenwerk laten zitten en een los versterkertje erin gestoken op de speakers en met kabels (voeding en audio) die er achteraan gewoon uitkomen.
zo blijft die toch origineel.

1 der originele knoppen heb ik ook losgemaakt van zijn asje (zaten verlengstukken op de as) en een potmetertje achter gestoken zodat ik het volume ook kon regelen.
ook 2 ledjes op de originele glasplaat (met de naald en de zenderlijst op) gericht en aangesloten op de 12V voeding van de versterker. zo ziet de radio er ook 'werkende' uit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De radio op de foto is geen buizenradio geweest maar een replica

Op 24 november 2018 20:44:19 schreef fcapri:
heb ik met een buizenradio ook gedaan hoor. heb alleen het hele binnenwerk laten zitten en een los versterkertje erin gestoken op de speakers en met kabels (voeding en audio) die er achteraan gewoon uitkomen.
zo blijft die toch origineel.

1 der originele knoppen heb ik ook losgemaakt van zijn asje (zaten verlengstukken op de as) en een potmetertje achter gestoken zodat ik het volume ook kon regelen.
ook 2 ledjes op de originele glasplaat (met de naald en de zenderlijst op) gericht en aangesloten op de 12V voeding van de versterker. zo ziet de radio er ook 'werkende' uit

Heb je daar een foto van ? Ik ben nieuwsgierig om dat eens te zien.