Goedenmiddag,
Ik heb wat hulp nodig bij het volgende:
Heb een originele NS stationsklok, die op het perron hing in Zwolle.
Erg blij mee natuurlijk, maar hij werkt niet. Het licht wel, 1 uurwerk tikt wat, maar verder draait het uurwerk aan beide zijden niet.
Hoe kom ik aan meer info of een oplossing? Is er iets te vervangen, kan iemand me een richting op helpen?
Hoor graag, alvast bedankt
Harold
Die klokken zijn impulsklokken en hebben een puls nodig om vooruit te gaan.
Er zijn commerciele oplossingen voor of je kan zelf wat maken.
Mooi ding (hoe kom je aan zoiets...) maar je zegt al dat het een slave is, dus ik denk dat die een master nodig heeft. Zo uit mijn hoofd werkt dit met een soort stop seconden, dus de klok loopt zelfstandig en de master bepaalt wanneer de volgende minuut begint. Dat zag je je ook, de secondenwijzer bleef altijd even "hangen" op 12 uur. Helaas heb ik niet meer technische info maar het is een leuk project op zo'n master na te bouwen met een arduino o.i.d.
Bij die klokken loopt de secondewijzer in 59 seconden rond en wacht dan op een signaal van de moeder.
Op het station staan ze dus iedere minuut een seconde stil.
Op 5 oktober 2018 16:15:24 schreef DJSmiley:
Die klokken zijn impulsklokken en hebben een puls nodig om vooruit te gaan.Er zijn commerciele oplossingen voor of je kan zelf wat maken.
Kijk. maar ik ben geen electro-monteur, wel technisch.
Zoals ik het lees heb ik een DCF-77 nodig, die de tijd vanuit Duitsland ontvangt en doorstuurt naar mijn klok? Of denk ik te simpel?
Zijn er aansluitschema's te vinden ergens? Of waren deze klokken speciaal voor de NS gemaakt?
Hoor graag.
Ergens in die klok moet een aansluiting zitten voor 24V gelijkspanning. Die spanning moet je elke minuut ompolen, dus de ene minuut staat hij plus-min, de volgende minuut min-plus. Bij elke ompoling stapt de minutenwijzer 1 stap verder en wordt de secondenwijzer vrijgegeven voor een volgend rondje.
Op de foto's kan ik niet zien waar die aansluiting zit.
Deze klokken worden niet speciaal voor NS gemaakt, dit systeem is in Europa vrij algemeen.
[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (12%)]
Zoals ik het lees heb ik een DCF-77 nodig, die de tijd vanuit Duitsland ontvangt en doorstuurt naar mijn klok? Of denk ik te simpel?
Je hebt een bron van impulsen nodig die de klok aanstuurt met een voor jou aanvaardbare nauwkeurigheid. Welke graad van naukeurigheid voor jou aanvaardbaar is dat maak je zelf uit Maar sta me toe om, enigszins in de marge, op te merken dat ik niet begrijp wat iemand nog kan zien in dat DCF-gedoe, dat behoort tot de jaren 1970 of zo, compleet voorbijgestreefd vandaag. ntp is het nieuwe toverwoord. Beter beschikbaar, en minstens zo nauwkeurig. Onder de grond werken geen van beide, toegegeven, tenzij je ntp kunt importeren over een netwerk.
Zijn er aansluitschema's te vinden ergens? Of waren deze klokken speciaal voor de NS gemaakt?
De Belgische spoorwegen hebben, of hadden toch minstens, dezelfde of zeer gelijkaardige. Maar of dat je nu veel vooruit helpt..?
Op 5 oktober 2018 16:32:06 schreef KlaasZ:
Ergens in die klok moet een aansluiting zitten voor 24V gelijkspanning. Die spanning moet je elke minuut ompolen, dus de ene minuut staat hij plus-min, de volgende minuut min-plus. Bij elke ompoling stapt de minutenwijzer 1 stap verder en wordt de secondenwijzer vrijgegeven voor een volgend rondje.Op de foto's kan ik niet zien waar die aansluiting zit.
Deze klokken worden niet speciaal voor NS gemaakt, dit systeem is in Europa vrij algemeen.
Hij, meer als dit (foto in bijlage, high res) zit er niet. Er zit wel nog een starter voor de verlichting natuurlijk.
'licht', 'motor', 'NU' en 'NU' beschrijving.
Ik zie geen 24V, alleen 220-110v.
De dikkere bekabeling loopt, ogenschijnlijk serieel, van de ene uurwerk naar de andere uurwerk.
Blauw/bruin is plus-min vanuit de stekker.
Ik heb hem natuurlijk gekocht, geen idee of iemand er wat uitgehaald heeft.
Raar zijn die 2 blauwe draden in 1 kroonsteen, die nergens toe leiden.
Harold
[Bericht gewijzigd door haroldv op (11%)]
DCF werkt zeker, maar dan wel met een aanpassing aan het niveau.
Zoals reeds gezegd, moet je het signaal steeds ompolen.
En even voor BFM: DCF ontvangers zijn er volop. NTP moet je een computerachtig ding aan hangen..
[Bericht gewijzigd door mel op (29%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Misschien zijn er wel ergens schema's te vinden. (even zoeken op de maker: Telefonbau und Normalzeit, ook bekend als T&N en TeleNorma)
NTP moet je een computerachtig ding aan hangen
Ja, dat ding heet (bijvoorbeeld) Raspberry PI en het kost een habbekrats, nuja, alnaargelang hoe sterk je staat, twee habbekratsen misschien. Koop je voor die prijs een DCF-ontvanger?
Ok, er valt dan wat te programmeren, dat maakt het toch boeiend? En er is volop assistentie beschikbaar, niet in het minst alhier.
En ja, de soldeerbout zal er ook wel aan te pas komen, ja; bij die DCF-toestand toch evenzeer?
PS de cruciale info zit m.i. in het bericht van @KlaasZ - hulde!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Houdt er rekening mee dat er ook pulsversies bestaan. Die gaan continu bekrachtiging niet leuk vinden...
Op de uurwerk staat 12 en 24 in het plastic (zie foto's), die gekoppeld zijn aan 'NU' en 'NU', zo te zien.
Daar zitten ook de 2 blauwe draden aan, die nergens naar toe leiden. Ik vermoed dat ik daar dus de pulsgever moet aansluiten?
Op 5 oktober 2018 16:32:06 schreef KlaasZ:
Ergens in die klok moet een aansluiting zitten voor 24V gelijkspanning. Die spanning moet je elke minuut ompolen, dus de ene minuut staat hij plus-min, de volgende minuut min-plus. Bij elke ompoling stapt de minutenwijzer 1 stap verder en wordt de secondenwijzer vrijgegeven voor een volgend rondje.Op de foto's kan ik niet zien waar die aansluiting zit.
Die impulskokken waar jij het over hebt, die heb ik ook, met een zelfgemaakte moeder. Die op de stations werken zoals eerder in deze thread aangegeven. Een lokale klok laat ze in 59 sec rondlopen en dan wachten ze op een synchroonpuls. De gewone klokken werken zeer eenvoudig met een puls die iedere minuut een andere polariteit heeft en die hebben ook geen secondenwijzer. De stationsklokken zijn m.i. dus toch wel anders
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik heb er ooit een gemaakt. Was ook als moederklok.
Werking was zoasl hier al aangehaald wordt.
Secondewijzer loopt autonoom en doet 59 seconde over een minuut. Dat deden de oude stationsklokken allemaal, die stonden even stil op de 12.
Dan moest er een impuls komen van de moederklok, dan ging de minutenwijzer 1 min. verder en kon de secondewijzer weer een rondje maken tot de volgende minutenpuls.
De minutenpuls was (dacht ik) 24VDC waarbij bij elke puls de polariteit omgewisseld wordt.
De klok kan ook snel doorlopen, gewoon een polariteitwisselende impuls aansluiten.
Ik heb ooit een versie gemaakt met ouderwetse SN7400 ic tjes, later een keer een versie met een Siemens LOGO!
Of jouw klok ook zo werkt zul je uit moeten proberen.
Aanvulling, op je centale deel in de klok gewoon 230 VAC aansluiten op de 220 V aansluiting.
Pulsspanning op de bovenste aansluiting.
Wel proberen of het 24 VDC is. Zover ik weet had de NS verschillende klokken.
De elektra IN de klok, dat kan mijn goedkeuring niet meer dragen, maar zo zag mijn klok er ook uit toen deze bij de NS vandaan kwam. Beetje klungelsmurfwerk.
Heb je nadere info nodig, mail me via persoonlijk bericht.
Nog meer aanvullingen:
Mijn klok moest aangestuurd worden met iets van 220Volt DC. Dus netspanning gelijkrichten en dan een puls van een halve seconde, + -, volgende puls - +
Maar zoals ik al aangaf, gewoon proberen, begin eerst met 24 VDC en kijk wat er gebeurt.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (10%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 5 oktober 2018 17:01:44 schreef big_fat_mama:
[...]Ja, dat ding heet (bijvoorbeeld) Raspberry PI en het kost een habbekrats, nuja, alnaargelang hoe sterk je staat, twee habbekratsen misschien. Koop je voor die prijs een DCF-ontvanger?
Ok, er valt dan wat te programmeren, dat maakt het toch boeiend? En er is volop assistentie beschikbaar, niet in het minst alhier.
En ja, de soldeerbout zal er ook wel aan te pas komen, ja; bij die DCF-toestand toch evenzeer?
PS de cruciale info zit m.i. in het bericht van @KlaasZ - hulde!
En hoe implementeer je die NTP in je reiswekker? In je polshorloge? Hoe haal je zomeruur/winteruur uit je NTP signaal? NTP is ook UTC, DCF zend de reële tijd 1 minuut vooruit uit. Ik hoef zelf geen enkele tabel bij te houden wanneer het uur wijzigt. Dat dit wordt afgeschaft, zo ver zijn we nog lang niet. Schrikkelseconde? Geen probleem. Wordt mooi 24h op voorhand aangegeven door bit 19. Omschakelen winter/zomertijd wordt aangegeven door bit 16. Terwijl 17 en 18 aangeven in welke tijd we leven.
DCF is pas onlangs nog verlengd in gebruik.
Ik hoef in het buitenland geen internet te hebben om toch de juiste tijd te zien en op het juiste tijdstip gewekt te worden. Hoe haal ik de NTP tijd uit een beveiligd en daardoor niet toegankelijk netwerk?
Mocht NTP het walhala zijn, dan zouden er geen DCF tijdservers meer verkocht worden. Oa Meinberg heeft die gewoon in het assortiment.
Wil jij op reis gewekt worden door een stationsklok? :hahahaha:
Want daar gaat dit draadje toch maar om.
[[off-topic: wie wil er nu uberhaupt een wekker, op reis? op een zakenreis, ok, dan wel misschien, maar daarvoor heb je je iDing. Als ik op reis ga dan is het vakantie, en als er 1 ding is dat ik op vakantie kan missen dan is het wel een wekker! ]]
[[ en trouwens: weet jouw hooggeprezen DCF-ding wanneer in Dagestan of op de Galapagos de zomertijd overgaat in wintertijd? Ergens in raspbian moet dat nog wel terug te vinden zijn, pertankt! Maar daarvan ben ik niet zo goed op de hoogte, ik denk en werk toch enkel in UTC. Buiten met het hele tijdgesjoemel!!! ]]
Fazit: alles kent zijn toepassing, maar niets in mijn leven kent DCF als toepassing. En dat er mensen zijn die nog steeds geld uitgeven aan voorbijgestreefde technologie, tsja, dat ziet men wel vaker; in niche-toepassingen kan het misschien nog wel verantwoord zijn.
Voor deze stationsklok zie ik er weinig heil in - we weten trouwens nog steeds niet wat T/S precies verwacht. Voorzover ik het openend bericht begrijp ware het al heel wat als de klok sowieso wilde lopen, bijvoorbeeld gesynchroniseerd vanuit een pc of zo. Waar die pc dan de tijdmosterd vandaan haalt is een heel ander verhaal.
De zomer/winteromschakeling zou overigens nog wel eens een hele hersenbreker kunnen worden, met gelijk welke tijdreferentiebron. Want hoe doe je deze klok een uur achteruitdraaien? Of moet ze dan maar 23 uur vooruitdraaien, zoals ik ooit wel heb gehoord, ergens? Eigenlijk maar 11 uur, trouwens
[[et pour la petite histoire: beroepsmatig heb ik wel eens een computer tegengekomen die men wel in de lente een uur vooruit kon zetten, maar in de herfst een uur achteruit dat kon niet, reboot was dan de enige optie. En dat was geen China-prul, dat was een grote doos van een gerenommeerd merk uit drie lettertjes ]]
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 5 oktober 2018 16:07:02 schreef haroldv:
Goedenmiddag,Ik heb wat hulp nodig bij het volgende:
Hoe kom ik aan meer info of een oplossing? Is er iets te vervangen, kan iemand me een richting op helpen?
Hoor graag, alvast bedankt
Harold
@Harold:
Zoals het in de bijgevoegde foto met aantekeningen moet het werken, met de afgebeelde schema,hier onder.
Zo werken bij mij diverse uurwerken, maar dan met oa een DCF klokontvanger met slave aansturing.
Maar niet de goedkoopste oplossing, zeker voor één uurwerk.
Voor meer info verneem ik het wel.
MVG Gerard.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 5 oktober 2018 18:24:26 schreef big_fat_mama:
Want daar gaat dit draadje toch maar om.[[off-topic: wie wil er nu uberhaupt een wekker, op reis? op een zakenreis, ok, dan wel misschien, maar daarvoor heb je je iDing. Als ik op reis ga dan is het vakantie, en als er 1 ding is dat ik op vakantie kan missen dan is het wel een wekker! ]]
[[ en trouwens: weet jouw hooggeprezen DCF-ding wanneer in Dagestan of op de Galapagos de zomertijd overgaat in wintertijd? Ergens in raspbian moet dat nog wel terug te vinden zijn, pertankt! Maar daarvan ben ik niet zo goed op de hoogte, ik denk en werk toch enkel in UTC. Buiten met het hele tijdgesjoemel!!! ]]
Fazit: alles kent zijn toepassing, maar niets in mijn leven kent DCF als toepassing. En dat er mensen zijn die nog steeds geld uitgeven aan voorbijgestreefde technologie, tsja, dat ziet men wel vaker; in niche-toepassingen kan het misschien nog wel verantwoord zijn.
Voor deze stationsklok zie ik er weinig heil in - we weten trouwens nog steeds niet wat T/S precies verwacht. Voorzover ik het openend bericht begrijp ware het al heel wat als de klok sowieso wilde lopen, bijvoorbeeld gesynchroniseerd vanuit een pc of zo. Waar die pc dan de tijdmosterd vandaan haalt is een heel ander verhaal.
De zomer/winteromschakeling zou overigens nog wel eens een hele hersenbreker kunnen worden, met gelijk welke tijdreferentiebron. Want hoe doe je deze klok een uur achteruitdraaien? Of moet ze dan maar 23 uur vooruitdraaien, zoals ik ooit wel heb gehoord, ergens? Eigenlijk maar 11 uur, trouwens
[[et pour la petite histoire: beroepsmatig heb ik wel eens een computer tegengekomen die men wel in de lente een uur vooruit kon zetten, maar in de herfst een uur achteruit dat kon niet, reboot was dan de enige optie. En dat was geen China-prul, dat was een grote doos van een gerenommeerd merk uit drie lettertjes ]]
[off-topic] Mijn wekker gaat al 30 jaar mee. Net iets langer dan er over NTP wordt gesproken. Is elke vernieuwing een verbetering, ik durf het heel erg te betwijfelen. Daarom ook nog geen aaidinges. Een vliegtuig zal ik sowieso niet nemen om te reizen. 1 van de grootste vervuilers ter wereld. Ga ik skiën, dan sta ik bij de start van de liften klaar. Dan ga ik niet tot sint juttemis in bed liggen.[/off-topic]
Blijkbaar heeft de NS en Infrabel al sinds 1976 een oplossing gevonden hoe ze met hun tijd omgaan tijdens de de nacht van omschakeling. Dat zal toen ook niet het wonderwoord NTP geweest zijn.
Meteotime is een mooie extra van DCF.
Op 5 oktober 2018 21:58:00 schreef GerardMonique:
[bijlage][...]
@Harold:
Zoals het in de bijgevoegde foto met aantekeningen moet het werken, met de afgebeelde schema,hier onder.
Zo werken bij mij diverse uurwerken, maar dan met oa een DCF klokontvanger met slave aansturing.
Maar niet de goedkoopste oplossing, zeker voor één uurwerk.Voor meer info verneem ik het wel.
MVG Gerard.
Thanks, ik ga kijken of ik iemand kan vinden die dit kan bouwen voor me, met deze info.
Hoeft niet voor niks, het is een unieke klok, zou mooi zijn als hij weer zou werken bij mij.
Mooie zicht locatie
Harold
Dan zou het nuttig zijn als je je locatie aangaf, min of meer, hetzij in dit draadje of in je profiel.
Op 6 oktober 2018 11:08:00 schreef big_fat_mama:
Dan zou het nuttig zijn als je je locatie aangaf, min of meer, hetzij in dit draadje of in je profiel.
Zwolle!
Kom eens langs de hackerspace in Zwolle, dinsdagavond vrije inloop. Daar zijn genoeg mensen die je wel willen helpen.
Anoniem
Op 5 oktober 2018 18:24:26 schreef big_fat_mama:
Want daar gaat dit draadje toch maar om.[[off-topic: wie wil er nu uberhaupt een wekker, op reis? op een zakenreis, ok, dan wel misschien, maar daarvoor heb je je iDing. Als ik op reis ga dan is het vakantie, en als er 1 ding is dat ik op vakantie kan missen dan is het wel een wekker! ]]
Vanwaar deze afkeer van DCF? Het is alhoewel reeds oud, helemaal geen aftandse toepassing. NTP is geen volwaardig alternatief.
Vandaag wordt juist DCF veel meer gebruikt dan vroeger omdat die door de vooruitgang der techniek ook voor huis-tuin en keukentoepassingen goedkoop beschikbaar wordt. tegenwoordig zijn wandklokjes met
ingebouwde DCF referentie overal te koop voor een habbekrats.
Ik heb er 3 jaar geleden één gekocht bij Denaldi voor nog geen 15Eu.
En die kan mooi dienen als referentie om te zien of de andere klokken in huis redelijk juist lopen .
Ik denk dat de ingebouwde dcf radio nauwelijks nog een invloed op de prijs heeft. Dus waarom zou je dit volgens jouw aftandse systeem, dat overigens perfect voldoet niet gebruiken?
DCF zal nog vele jaren actief blijven omdat er in tegenstelling tot wat jij beweert geen beter, laat staan volwaardig alternatief bestaat.
DCF is in gans West-Europa draadloos te ontvangen met een miniferrietstaafje en een compact ontvangertje.
Mijn klokje hangt aan de muur zonder gedoe en draait op een 1.5V batterijtje.
Voor zover ik weet is NTP geen draadloze service zoals DCF77.
Hoe ga jij een klokje voeden via een NTP tijdsignaal? Dan heb je een NTP server nodig, die ironisch genoeg zijn referentie van een DCF77 haalt
Of een een internetaansluiting en een computer die de signalen kan afhalen en decoderen. en dan met een interface en een lelijke telefoondraad naar de wandklok? Leve de vooruitgang.
En dan moet je nog je PC dag en nacht laten draaien voor die klok.
Overigens werkt de tijdssynchronisatie bij PC's niet met NTP maar met SNTP. Een simpele versie van NTP die Windows gebruikt om de Pc klokken gelijk te zetten.
Dit systeem heeft enkele vervelende beperkingen en is dus veel minder dan DCF.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik heb ooit een besturingkje voor zon klok gemaakt met een Siemens LOGO
Is goed te doen, stelt niet zo veel voor.
Maar eerst moet je weten op welke spanning de synchronisatiepuls is.
Ik zie hier 24VDC tegenkomen, maar ik heb ooit zon klok gemaakt en die werkte op 220VDC