[BE] Welke kabel naar thermostaat verwarming?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

t moest ook eens 1 euro meer kosten

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd als het niet om jouw centen gaat. Wat is er verkeerd aan 1) nauwkeurig vastleggen wat er nodig is 2) exact kopen wat er nodig is ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik zeg ook als je niet weet wat de stuurspanning word en dus op safe gaat zitten! als je weet dat de ketel 24V gestuurd wordt dan neem je 0,8mm2 dat is niet zo moeilijk. 2x 0,8mm2 wandkabel bestel ik geregeld op t werk voor de thermostaatleiding in nieuwbouw..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 9 oktober 2018 19:54:08 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De stuurspanning wordt (sic!) niet , de stuurspanning is - en kan dus gemeten worden. Simpeler wordt het niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 9 oktober 2018 19:03:33 schreef New Beetle:
Die wordt in Belgie praktisch altijd verwijderd als er een op zit. Heeft immer nauwelijks zin en je moet met 2,5mm2 naar de ketel.

Blijkbaar is de praktijk in België anders dan in Nederland. In NL monteer je gewoon een wcd naast de ketel en daar prik je de stekker in. En als je er veilig aan moet werken, dan snok je die stekker er weer uit. Simpeler kunnen we het niet maken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is de zekering afzetten dan zo een lastig karwei? Wat doe je als je veilig aan een lamp wil werken? Het stopcontact uit de wcd? Dat is blijkbaar de simpelste oplossing. Stekker er uit vind ik ook niet de veiligste methode. Een onverlaat kan deze perfect terug inpluggen. De zekering beveiligen tegen opzetten is wat dat betreft veiliger. Wil je toch snel en veilig werken? Zet er dan een lastscheider tussen die je kan beveiligen. Of zoals vroeger heel veel gebeurde de zekeringkastjes met schakelaar die New Beetle ook al vernoemde.

Het lijkt me logisch dat je een vaste aansluiting gebruikt op plaatsen die haast nooit zonder spanning worden gezet en voor zaken die zich niet verplaatsen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

nee, apparaten hebben een verplaatsbare aansluitleiding met stekker in NL. je kunt niet veilig werken aan een ketel als de automaat 20 meter verderop, en 2 trappen lager in de meterkast zit. die groep bevat het halve huis en doorgaans ook de verlichting in het cv hok. wcd of werkschakelaar op 1 meter van het apparaat, zo moet het in NL. hetzelfde op systeemplafonds, stekkerbaar maken, niet vast aansluiten, dat is in de 80's al veranderd.

een apparaat vast aansluiten maakt het onderdeel van de installatie, vandaar die 2,5mm2..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 9 oktober 2018 23:04:09 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 oktober 2018 21:21:27 schreef buckfast_beekeeper:
Stekker er uit vind ik ook niet de veiligste methode. Een onverlaat kan deze perfect terug inpluggen. De zekering beveiligen tegen opzetten is wat dat betreft veiliger.

Ben ik niet met je eens. Die stekker zit vlak bij de plek waar je werkt. Dus dat zie je meteen als iemand die terugsteekt.
Een zekering zit meestal verder weg van de plek waar je werkt, dus daar heb je geen zicht op.

Anoniem

Op 9 oktober 2018 19:03:33 schreef New Beetle:
[...]Die wordt in Belgie praktisch altijd verwijderd als er een op zit. Heeft immer nauwelijks zin en je moet met 2,5mm2 naar de ketel.

Dan klopt het toch? De fabrikant voorziet de ketel van een netsnoer met aangegoten stekker. Dat is wat ik in de fabriek en bij keuringen altijd gezien heb. Als installateur heb je de vrijheid om dit snoer te verwijderen. Of dit altijd verstandig is is weer een andere discussie. Niet iedere cv monteur mag werkzaamheden aan een elektrische installatie doen.

Ondertussen wachten we nog steeds met spanning op antwoord van pamwikkeling over het merk en type ketel zodat we gericht een passend antwoord kunnen geven.

pamwikkeling

Special Member

De kabel is ondertussen binnen gekomen en ligt al bijna op zijn plaats.

Het is een LIYY - OZ - 3x0.75 geworden.
3 met PVC geïsoleerde snoertjes met een PVC omhulling.
zonder aarding, zonder afscherming.
kostprijs 3 eur en een sjiek voor 10 meter

Dus de "investering" was nog betaalbaar.

De ketel waarvoor hij moet dienen is een Vitodens 100-W 26 kW compact toestel met doorstroom principe.

Ik geef toe, ik heb de handleiding er niet op nagelezen, maar ik ga er vanuit dat het wel zal werken.

De thermostaat is nog een oud ding uit de jaren stillekes.
met drie aansluitpunten maar er waren er slechts 2 in gebruik.
Wellicht moet die thermostaat ook voeding hebben om juist te werken, maar dan vervangen we die maar gelijktijdig met het aansluitsnoer.

Op 10 oktober 2018 10:07:40 schreef pamwikkeling:
Ik geef toe, ik heb de handleiding er niet op nagelezen, maar ik ga er vanuit dat het wel zal werken.

Dat vind ik nou echt onbegrijpelijk. Je hebt de handleiding en je kijkt er niet in? Als je dat wel had gedaan dan had je gezien dat je een 2-aderige kabel 0,75mm2 nodig hebt die geschikt is voor 230V. En dan was deze hele discussie niet nodig geweest.