Peter_dtn
Golden Member
ik wil een Fibaro (Zwave) elektronische dimmer installeren die als schakel-element een mosfet gebruikt, nu hebben ze als optie een "bypass" module ingeval de aangesloten lampen of leds blijken te knipperen.
Het ziet er uit als een X2 condensator die over de lamp aangesloten wordt, maar is het zo simpel of zit er meer in dat blokje (weerstand in serie met condensator = snubber?)
Wie kan wat meer vertellen van dit magische blokje, heeft iemand misschien ervaring met het toepassen er van?
Dank voor de response alvast !
Ik vermoed zelfs dat daar iets van actieve elektronica in zit.
Waarschijnlijk zodat het zich gedraagt als een omgekeerde VDR, maar dat is een gok.
Aan de scope hangen en uitmeten is denk ik de beste optie om uit te vissen hoe het ding werkt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Iets wat stroom trekt zolang de spanning laag is? Zou kunnen, maar dat klinkt ingewikkeld voor het gegeven probleem, hoe groot zou een weerstand moeten zijn om de lekstroom voldoende te compenseren zodat de lampjes niet aan gaan?
Je zou natuurlijk een PTC kunnen gebruiken; relatief laagohmig zolang er geen significante stroom geleverd kan worden, en een laag verbruik (lager dan een simpele weerstand) als de dimmer actief is.
Nu ben ik toch ook wel nieuwsgierig geworden naar de inhoud.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die bypass wordt gebruikt om het knipperen van de dimmer te voorkomen, dat gebeurd als de lamp minder dan 25W* is. Blijkbaar zit er een belasting in de black box. Een weerstand? Kan je meten...
* gegeven van de website van de fabrikant.
edit
Type Dimmer 2 heeft een min. van 50W
https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/R800/FIB_DIM_2_MAN.pdf
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
van veel merken is die compensator best aan de prijs, die van eltako zijn niet zo duur. meen 5€. oa gira heeft wel goede maar die doen dik 20€.
die van eltako heb ik open gehad, lijkt een oude condensator, buisje met 2 draadjes erom gedraaid. meet 3k3 en een Xnf, maar gezien het ding over fase/nul zit kan het geen 3k3 weerstand zijn, die zou te heet worden..
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ah, ik dacht dat het om knipperen van LED verlichting ging wanneer ze uit hadden moeten zijn, door het lekken van de dimmer.
testman
beiden onderdrukken die dingen, echter werkt de ene compensator minder goed als de andere compensator. de juiste waarde is dimmer en soms ook last afhankelijk..
Peter_dtn
Golden Member
nieuwsgierig geworden heb ik er 1 gekocht (€11,-) ik dacht een mooi verpakte X2 condensator gekocht te hebben. Als eerste dus maar eens kijken op de RCL bridge, een condensator van 19.5nF bij 100Hz, wel een wat groot blokje voor zo'n kleine condensator..
Kijken wat het doet als ik er 230V op aansluit, gewoon parallel op het lichtnet en kijken wat de Watt meter er van vindt. Het dissipeert, ruim 700mW, dat is niet alleen een condensator !
Er staan ook wat vreemde pulsjes op de stroom, met een probe moet dat beter te zien zijn, dus stroom meten met een clamp en de spanning met een veilige probe (diff).
En dit is wat er gebeurt, tijdens elke sinus worden er stroom-pulsjes gemaakt 30mA piek met een breedte van ca 100uS, 3 stuks per helft en 1mS uit elkaar.
Het vermoeden is dat met een 22nF condensator een circuit gevoed wordt wat synchroon aan de netfrekwentie en net na de spannings top deze belasting maakt. Ben heel nieuwsgierig hoe ze dat nu doen, maar om het blokje open te maken gaat wat te ver, het is helemaal ingegoten.
Ik kan wel begrijpen waarom de aangesloten dimmer er "baat" bij heeft, die staat nl in serie met de lamp en moet van energie worden voorzien, met een halogeenlamp is er natuurlijk genoeg stroom voor de dimmer, maar als het zo'n energiezuinig ledlampje is dan zou de stroom wel eens zodanig kunnen zijn dat het lampje wat gaat branden of flikkeren. Door dit blokje aan dat lampje parallel te zetten zal er voldoende stroom zijn voor de dimmer en het lampje dus niet meer knipperen.
Achteraf valt de prijs dan nog mee, naast de X2 condensator zit er nog wat elektronica is.
Als iemand er meer van weet hoor ik 't graag..
Busch & Jaeger verkoopt deze materie onder de naam "Compensator".
Ik gok dat het een RC netwerkje is.
testman
bij de meeste zit er idd niet meer als een R en C in. eltako heeft het ding in 2 lagen krimpkous zitten, is duidelijk maar 1 component..
Op 23 oktober 2018 16:44:52 schreef testman:
bij de meeste zit er idd niet meer als een R en C in. eltako heeft het ding in 2 lagen krimpkous zitten, is duidelijk maar 1 component..
Bij de universele pulsdimmers van Sandervunderink krijg je een los componentje om het ‘nagloeien’ of knipperen te compenseren. Dit is een bipolaire C vain 0,22uF.
MGP
LDmicro user.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat er precies inzit. Als ik ergens een hekel aan heb is het een onbekende 'black box'
Zulke raadsels hadden ze ook in de oude Radio Bulletins. Kon je een prijs mee winnen maar voor de oplossing moest je wachten tot het volgende nummer uitkwam..
Op 23 oktober 2018 17:40:07 schreef MGP:
Volgens mij is dat een VDR, ze zullen toch geen 9 a 12 euro vragen voor een condensator zeker.
Volgens de data sheet een simpele MKP.
MGP
LDmicro user.
De twijfels blijven want ik had al gelezen dat het model van de TS een 0.47µF condensator zou zijn... dat zou pas een dure aangelegenheid zijn, verpakt zoals een gouden ring. 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 24 oktober 2018 07:52:40 schreef T-sec:
[...]Volgens de data sheet een simpele MKP.
Die kost dan ook 1,25, ik denk dat jullie langselkaar heen praten. Het gaat om de module van de TS, niet om een als condensator verkochte condensator.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Op 24 oktober 2018 12:17:30 schreef maartenbakker:
[...]Die kost dan ook 1,25, ik denk dat jullie langselkaar heen praten. Het gaat om de module van de TS, niet om een als condensator verkochte condensator.
Klopt, dit is een gelijksoortig alternatief waarmee gezocht wordt naar de werkelijke techniek achter het component van TS.
Peter_dtn
Golden Member
het blokje doet duidelijk meer als verwacht, op het plaatje hieronder sluit ik de 230V aan en zie wat gebeurt in de eerste 7 sinus helften, 30mA continue over de periode, daarna komen de pulsjes.
Vervolgens 60Hz aangesloten ipv 50Hz en de pulsjes verplaatsen zich zoals bij 50Hz net na het midden.
Er moet dus intelligentie in zitten, blokje meegnomen naar de tandarts voor een Xray foto
en zie wat de plaatjes tonen..
een 20pins controller, een aantal smd componenten en zwevend volgens mij de X2 condensator voor de voeding, wellicht een transzorb om pieken af te vangen en de 10k weerstand die voor de 30mA stroom zorgt.
De componenten op de print zijn naast de controller waarschijnlijk de gelijkrichting voor de voeding, nuldoorgangs-detector en de mosfet om de 10k belasting te schakelen.
In eerste instantie dacht ik dat het een duurbetaalde X2 condensator zou zijn, maar als ik dit zie valt de prijs voor het blokje me niet tegen.
Inmiddels heb ik hem over een ledlamp gezet en ik kan over een grote range zonder problemen dimmen, vooral aan de gedimde kant is de performance goed..
MGP
LDmicro user.