Buizenradio: Composiet vervangen voor metaalfilm mogelijk?

Hoi allemaal,

Sinds kort begint mijn buizenradio (B7X94A) erg te kraken en te poppen wanneer deze opwarmt en ook gewoon aan staat te spelen (hetzij dan wel wat minder). De radio wordt nog dagelijks gebruikt door mij, dus aan lang stil staan van mijn kant kan het niet liggen (heb hem nu ongeveer een jaar tot anderhalf).

Nu had ik gelezen dat dit heel erg goed kon komen door de composiet weerstanden die erin zitten (1/2W vermogen) i.v.m. vocht en dergelijke en deze zou ik dan ook graag gaan vervangen, want er zijn na het meten nogal wat verlopen (onmeetbaar of in het megaohm bereik). Kort samengevat: Oude weerstanden zijn niet meer goed en moeten nieuwe in.

Kan ik op alle plaatsen waar deze verlopen composietjes zitten gewoon vervangen voor metaalfilm weerstanden? Moet ik nog op zoek gaan naar een bepaalde serie/fabrikant, aangezien ik had gelezen dat deze tevens een klein beetje een spoelwerking hebben door de fysieke eigenschap van deze weerstanden. Ik zou deze graag door metaalfilm willen vervangen, want metaalfilm verloopt niet/nauwelijks en is veel makkelijker verkrijgbaar op 't net.

Als iemand mij hier verder mee kan helpen zou ik dat enorm waarderen.

edit: Buisvoeten en -pennen reeds grondig gereinigd met alcohol en dentale borsteltjes/wattenstaafjes, maar probleem houdt aan. Vandaar mijn verdenking op de weerstanden. Spanningen van de buizen meten ook nog goed, dus geen doorslaande ontkoppel C'tjes.

RAAF12

Golden Member

Hangt ook af van de spanning die er over staat voor anode en schermroosterweerstanden kan je beter halfwatt koolfilm types nemen. Als de ouwe kapot zijn anders gewoon laten zitten wat er in zit, af fabriek.

Henry S.

Moderator

Ik heb kortgeleden wat weerstanden voor een buizenversterker (Pioneer SM-83) bij Farnell opgezocht (en gekocht):

Koolweerstanden: Multicomp MCF 0.5W serie
Metaalfilmweerstanden: Multicomp MF50 (ook 0.5W) serie.

Deze zijn wat groter dan normaal, lijkt het ook nog wat ;).

Composietweerstanden zeker vervangen ivm zeer hoog verschillen met de orginele waardes.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 25 oktober 2018 21:02:18 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Gekraak/plop zou ik dan niet zo gauw verwachten. Denk eerder dat er ergens rond de ECC83's een rotte (lekke) condensator zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Reinig ook eventuele schakelaars en buisvoeten met een passende contactreiniger. Alcohol verwijdert geen oxiden. Pianotoetsschakelaars zijn berucht in deze!
Afstemcondensator van stof ontdaan??

Bij het vernieuwen van weerstanden: Let op de spanning, die er over komt te staan. Veel moderne weerstanden hebben lagere maximale bedrijfsspanningen.
Datasheets van weerstanden (Te vinden bij Farnell, Mouser en Digikey) geven de benodigde informatie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Preventief verhangen van alle composietweerstanden omdat de radio een mankement vertoont dat heel misschien aan zo'n weerstand kan liggen, is tamelijk onzinnig. 9 van de 10 keer stijgen ze simpelweg alleen maar in waarde als ze al stuk zijn. In tegenstelling tot kraken of ploppen (waar je een signal tracer voor nodig hebt) kun je dat doodsimpel met een multimeter vaststellen. Doe dat eventueel eerst, maar liever nog eerst met de signal tracer aan de gang; dan weet je tenminste wat er stuk is voordat je de kans loopt dat je achteruit gaat repareren.

Als dan blijkt dat er composietjes hoogohmig zijn of heel misschien zelfs kraken, dan is het vroeg genoeg voor vervanging. Mijn favoriete vervanger voor composietjes, zijn 1W metaalfilmweerstanden. Om 2 belangrijke redenen: 1) ze zijn fysiek even groot, dus makkelijk monteren en raken hun warmte goed kwijt, en 2) ze hebben ruim voldoende werkspanning. Dat wil bij kwartwatters en halfwatters nog wel eens tegenvallen. De halfwatters die Henry noemt zijn misschien ook wel wat, ik heb ze nog niet zelf opgezocht.

P.S. Geschikte kontaktreiniger zoals Tidak Ada noemt, is dus GEEN zurig spul zoals Kontakt 60!!! Kontakt 390 zou eventueel kunnen, dat werd door Philips voorgeschreven toen tri etc. in de ban werden gedaan, maar je kunt bijvoorbeeld ook IPA of Kontakt WL gebruiken waarna je schakelaars smeert met Kontakt 61. Schoonmaken doe je liefst zonder te spuiten (hoewel IPA of Kontakt WL op pertinax en andere onderdelen weinig kwaad kunnen verder, in tegenstelling tot Kontakt 60) maar gewoon met een kwastje, schroevendraaiertje, vloeipapiertje, etc. Bij buisvoeten kun je zelfs een beetje aan de pennen van de buis doen en dan de buis erin, eruit, erin enz.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben het met Arco eens.

De fouten die je beschrijft, zijn meestal te wijten aan (in volgorde van waarschijnlijkheid):

- Vuile schakelcontacten en potmeters (zorgen dat 100% van het stof verwijderd is, zéér lichtjes en precies op de contacten contactspray inspuiten, eventueel teveel aan spray wegwassen met alcohol)
- Vuile pennetjes van buizen, vuile buisvoeten (ruim inspuiten met contactspray, 10x er in en er uit doen, naspoelen met een alcohol)
Contact 390 werkt prima. IPA en andere alcohol werkt niet grondig genoeg in z'n eentje. Contact 60 werkt ook prima maar moet na reiniging beter weggespoeld worden - 390 is minder/niet schadelijk)

- Defect rakende keramische buiscondensatortjes, meestal aan de anode van de ECC83. Als het gekraak blijft als je de ECC83 er uit trekt, dan weet je bijna zeker dat het die condensatortjes zijn.

Composietweerstanden zijn meestal de oorzaak van te lage spanningen, en niet zo vaak van kraakstoringen.
Meestal verlopen de anodeweerstanden van de ECC85 en EM80. Maar die hoef je niet blindelinks te vervangen, dat kan je gewoon heel makkelijk nameten.

@ Mr Carlson hieronder:
Hij levert mooi werk, maar gaat altijd wel heel erg radicaal van start met het vervangen van onderdelen. Zeker bij Philips toestellen zijn bijvoorbeeld de voedingselco's juist van ontzettend goede kwaliteit, ook na 50 jaar nog.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 25 oktober 2018 22:59:03 (10%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Mr Carlson's lab laat zien hoe alle condensatoren en weerstanden in een restoratie-project van een oude radio van rond de jaren 40 worden vervangen door nieuwe componenten.
https://www.youtube.com/watch?v=OWXbdCz-AiY

Telefunken Sender Systeme Berlin

Oh, wat een reacties al! Bedankt allen!

Ik beschik niet over een signal tracer en wist ook niet precies wat het was, dus even opgezocht en dat is echt een handig stukje gereedschap! Ik beschik wel over een DSO (2-kanaals, 200Mhz) en gebruik die voornamelijk voor het checken van integriteit op high-speed digitale bussen (doe meer digitaal dan analoog in de hobby). Zou, mits de scoop de spanning aan kan, deze ook kunnen functioneren als signal tracer, of is het echt noodzakelijk/handiger om het als luidspreker te hebben om te horen? Ik had ook een schakeling gevonden voor het zelf bouwen van een signal tracer en zou graag weten of dat ook afdoende is voor dit soort foutopsporing/reparaties: http://www.pasttimesradio.co.uk/build/diyradio.html en deze: https://www.robsradioactive.com/signal-tracer-project.html

Welke van de twee zou ik het beste kunnen bouwen als de scoop er niet geschikt voor is? Zo op het oog zien ze er erg gelijk uit (condensatoren en een IC voor eindtrap voor de kleine luidspreker).

Potmeters had ik vervangen zodra ik hem had gekocht, aangezien hier niets meer mee te beginnen was en heb de loudness toen vast gezet. De contacten van de pianotoetsen werken prima en kraken, voor zover ik kan testen, niet. Ook geen problemen met volume, balans etc. Ik zou best ook wel de pianotoetsen willen inspuiten, maar daar kom je eigenlijk niet goed genoeg bij om dat zonder al teveel contactspray te doen (geen zicht op contacten). Tevens ben ik ook meer van als het werkt, vooral niet teveel willen in-sprayen, want dat trekt weer vuil aan.

Ik ben een beetje 'angstig' om de buisvoeten in te spuiten met Contact 390, omdat het pertinax is en dit er misschien tevens direct in gaat trekken voordat het weggespoeld kan worden met IPA en voor andere storingen gaat zorgen. Zijn deze zorgen terecht of is dat flauwekul?

De composietweerstanden wilde ik graag vervangen, aangezien minimaal 70% in de radio echt goed verlopen is (min. 60-70% omhoog verlopen en sommigen meten 'oneindig'). Maar als eerst andere tests beter zijn, dan ben ik daar helemaal voor!

De afstemcondensator kom ik het liefst niet aan en gebruik de radio eigenlijk alleen op PU stand in stereo (is ook weinig boeiends op radio tegenwoordig, vind ik).

Dus jullie raden aan om eerst met een signal tracer alle audio signaalwegen te 'bewandelen' (bijv. vanaf PU input tot en met de eindbuis) en daarna de buisvoeten toch met contact 390 in te spuiten (en met IPA uit te spoelen) en daarna de radio aan te doen zonder de ECC83 voorversterker buisjes erin te hebben om te kijken of hij dan ook plopt (uitsluiten condensatoren)?

Vindt oude techniek geweldig, maar weet er helaas niet zoveel van (maar probeer telkens bij te leren en erover te lezen om het wel door te krijgen). Ik zal tevens dat filmpje van Carlson's Lab gaan kijken, bedankt hiervoor!

edit: Wat zijn precies de verschillen tussen kool- en metaalfilm? Ze zijn beide toch met een laser getrimd en hebben beide toch een kleine 'spoelwerking' (voor zover ik heb gelezen)? Is het dan niet beter om metaalfilm te nemen dan koolfilm? Of is deze spoelwerking in zowel audio als HF (denk aan FM sectie) verwaarloosbaar? Erg nieuwsgierig hiernaar.

maartenbakker

Golden Member

Verlopen is een heel goed criterium om die weerstanden te vervangen. Vaak speelt het toestel nog wel als ze buiten de tolerantie zitten, maar de prestaties vallen soms tegen en uiteindelijk slaat bijvoorbeeld de FM-oscillator af of het afstemoog reageert niet meer. Ook kan de versterking erg tegenvallen als er een anodespanning te laag is door een slechte weerstand.

Kontakt 390 en buisvoeten heb ik nooit geprobeerd en zou ik zelf ook niet direct durven, maar als Laurens het succesvol gebruikt zal het ook niet rampzalig zijn. Ik zou zelf eerder alleen IPA gebruiken of Kontakt WL. Ik heb niet echt heel vaak buizenapparatuur onder handen en eigenlijk vooral schakelaars schoon moeten maken tot nu toe. Met buisvoetjes kennelijk altijd geluk gehad. De schakelaars heb ik de laatste keer met Kontakt WL en Kontakt 61 gedaan. Ze waren maar weinig geoxideerd dus zwaarder geschut was niet nodig.

Een scope kun je wel gebruiken om kraken en dergelijke te zien, maar ik vind het zelf makkelijker om dat soort storingen te horen. Het schema dat je aanhaalt lijkt me prima geschikt, maar je kunt er elk IC dat je toevallig voor handen hebt in gebruiken. Aansluiten volgens de bijbehorende datasheet. Je kunt ook de ingangsschakeling aanbrengen in een PC-boxje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog een kort vraagje omtrent de tracer: Kan ik daar eenvoudigweg een BNC-bus aan hangen en mijn scoop probes op 1x zetten en dan meten of is simpelweg een metalen staafje genoeg?

Het is allemaal geen hogere wetenschap, schakelaars en buisvoeten kunnen best wat hebben.
Mits het in goede staat is, zal pertinax geen vloeistoffen opnemen.

Heel kort samengevat: 390 kan je veilig in zeer kleine hoeveelheiden achterlaten op schakelcontactjes, en de bron die ik daarbij citeer is een philips serviceblad. Maar vóórdat je daarmee aan de slag gaat is het (ook volgens philips) van cruciaal belang dat de schakelaar volkomen stofvrij is. Uitspoelen met een alcohol dus.
Laat je toch stof in de schakelaar achter en spuit je er dan contactspray in, dan krijg je lekstromen en in het ergste geval verkoling.

Niet al het vuil is oplosbaar in alcohol. Ik heb in een zeldsaam geval wel eens water moeten gebruiken. Maar stiekem kunnen radio's daar bést goed tegen, zolang het niet in een spoelbusje kruipt en daar niet wil verdampen.

Op buisvoeten moet je geen contact 390 achterlaten. Dat is nutteloos. Wegspoelen dus. Ik gebruik het puur als reinigingsmiddel. Maar 9 van de 10x heb ik geen contactspray nodig voor buisvoeten!

IPA is een prima oplosmiddel, maar het zal niets doen om je contacten soepel te laten lopen, en het spoelt ook alleen maar wat stof weg. Op buisvoeten zal IPA alleen niets uithalen.
Let op dat IPA niet veilig is voor diverse transparante plastics (volgens mij vooral polystyreen). Ook ABS kan er door worden aangetast, direct na gebruik wegblazen dus. Met pertinax heb ik geen problemen gehad met IPA.

Haal bij de apotheek een injectiespuit en wat naalden (neem middeldikke tot dikke naalden, en een superdunne die je in een schakelaar kan krijgen). Daar kan je makkelijk IPA of ethanol mee opzuigen, zodat je daar lekker nauwkeurig mee kan schoonsproeien.

Wat signal tracers betreft: scope probe is ideaal als signal tracer. Gebruik géén ongeisoleerde, onafgeschermde metalen staafjes.
Besef dat diverse semi-moderne scopes niet overweg kunnen met 300v gelijkspaning op hun ingang.

Ideaal is om een klein kastje te maken met BNC chassisdeel. Aan de kern daarvan soldeer je een 630v 100nF condensator. Daarachter twee zeners met de kathodes aan elkaar, die naar massa gaan om de signaalsterkte te begrenzen en de oplaadpiek van die condensator clippen. Dat stuur je vervolgens naar een willekeurige versterker zoals de 250mW versterker die je bij de schakelingen kan vinden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ledlover, bedankt voor de vele tips. Ik zal hier veel gebruik van gaan maken.

Om de signal tracer te maken, moet ik toch wel wat onderdeeltjes bestellen (heb bijna niks op voorraad) en dit zou ik graag samen willen voegen met de order voor de weerstanden. Blijft mijn vraag nog steeds: Maakt de geringe inductie van metaalfilm of koolfilm weerstanden nog uit of heeft niemand hier problemen mee gehad (ook in het FM circuit qua stabilisatie)?

Zodra ik dit weet, kan ik de juiste weerstanden uitzoeken en, voordat ik ga repareren, eerst met de signal tracer in de rondte gaan :)

@Henry: Ik zal die weerstanden eens nader gaan bekijken, maar zou liever metaalfilm hebben van min. 1W.

Nogmaals bedankt voor zover, zeer gewaardeerd, zoals altijd!

RAAF12

Golden Member

Je ook een tracer maken van een versterker. Meetsnoer aansluiten op een aux of andere input. Evt weerstand van 100k in serie opnemen. Op laag volume beginnen!

maartenbakker

Golden Member

Bij die versterker wel uitkijken dat de ingang volledig geïsoleerd is. Bij een normale versterker hangt de massa aan aarde of aan een Y-condensator. Dat is niet altijd handig.

Wat betreft de inductie: Composietweerstanden worden alleen nog gemaakt voor zeer specifieke HF-toepassingen; vrijwel alle consumentenelectronica werkt ongeacht de frequentie, met filmweerstanden. Ik heb zelf geen ervaring met de meest kritische toepassing, de anodeweerstand van de ECC85, maar vermoed dat het ook daar niet echt uitmaakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De inductie van weerstanden is niet van belang in buizenradio's.

Een standaard hifi versterker kún je inzetten als signal tracer maar dan dus echt zorgen voor goeie bescherming van de ingang, zodat je niet per ongeluk een piek van 300v op je ingang zet en je ingangstorren (of meer) er uit blaast.
Ik heb zelf zo'n mini 'gitaarversterkertje' van de Action hiervoor in gebruik. Kost niets, mag een keer stuk gaan, als het stuk gaat prop ik er een nieuwe 250mW versterker in :P

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@RAAF12: Zoiets had ik al gelezen inderdaad, maar ik zal deze in de toekomst dan nog wel vaker nodig hebben, dus wil het eigenlijk gelijk 'goed' doen en een klein apparaatje bij de hand hebben die ik overal kan neerzetten zonder teveel gedoe.

@maarten en ledlover hierboven: Oké, dan ga ik zoeken naar de juiste metaalfilm weerstanden! Heb jij nog specifieke types/series in gedachten die hier uitermate geschikt voor zijn, of is het alleen letten op min. voltage/wattage?

edit: Is het ook mogelijk om twee koppel filmcondensatoren van 630V en, pak 'm beet, 200n in serie te zetten in plaats van een enkele tussen probe en apparaat? Geen idee of het veiliger is, maar het geeft mij wel dat gevoel. En ik denk niet dat ik met een kant-en-klaar versterkertje ga werken. Vind het best leuk om zelf ook eens een testinstrument in elkaar te zetten :)

edit2: @Ledlover, was nog vergeten te vragen: Welke spanning moeten de zeners hebben die achter de koppel C komt te hangen? 3-4V of zoiets, aangezien de spanningen normaliter niet boven de 2.5V komen van een audio line ingang?

[Bericht gewijzigd door Wcool18 op vrijdag 26 oktober 2018 17:24:52 (12%)

Ik weet niet wat de kleinst mogelijke zener is, maar ik denk dat 1,5 of 2,1 al prima voldoet.

1 condensator is voldoende. Moderne condensatoren zijn zeer betrouwbaar als je ze binnen hun specs gebruikt.
Let wel even op, die condensator kan zich opladen aan de +250v. Niet na een meting daaraan direct een stuurrooster aanraken, dan springt de speakerconus van de radio je om je oren. Altijd even de massa aanraken. Eventueel een 100k weerstand van probe tip naar massa.

Als je nu een hifi versterker gaat gebruiken, dan zou je kunnen overwegen om een voorversterkertje te maken met hoge ingangsimpedantie, en dan die aan te sluiten op je mooie versterker via een ground loop isolator trafootje. Maar da's overbodig voor een batterijgevoed miniversterkertje.

Types weerstanden... Ik let daar niet op. Ik heb een berg new old stock Philips weerstanden, en die gebruik ik overal voor. Maar ook het weerstandssetje van Velleman wat ik ooit kocht, mocht 250v hebben.
Check gewoon wat er op de grote webshops te vinden is en wat er als werkspanning gespecificeerd is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 27 oktober 2018 00:33:06 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Ik meen dat de 1W weerstanden die ik vaak gebruik, ooit van Beyschlag waren. Dat is nu Vishay en ik heb geen idee of ze diezelfde serie nog hebben, maar elk fatsoenlijk merk zou goed moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, de signal tracer gebouwd en alles bij langs gegaan. Bleek toch dat de buisvoet van het linkerkanaal van de ECC83 de storing veroorzaakte. Na nogmaals extra grondig schoonmaken (contact 390, IPA etc.) geen last meer van gekraak! Toch voor de zekerheid ook alle condensatoren doorgemeten (uit circuit gehaald) en hier is ook nog niets mis mee, gelukkig. Daarna de weerstanden vervangen (heb zo goed als alles maar gedaan, want 8/10 weerstanden waren erg veel verlopen naar boven toe) en toen was het balansprobleem in PU-stand en de matige ontvangst ook opgelost, zoals ik al vermoedde. Hij ontvangt nu nog beter dan een 1 jaar oude Kenwood mini HiFi set :-P

Wel (was al toen ik de radio overnam) is de EL84 eindbuis van het rechterkanaal (links is helder) zwart aan de onderkant (buisvoet is nog in goede conditie) en hij gloeit ook iets minder als de EL84 van het linker kanaal. Ik had destijds al alle condensatoren los gehad en doorgemeten (isolatie en waarden) en deze waren (en zijn nog steeds) allemaal prima in orde. Buis werkt, voor zover ik op gehoor kan beoordelen, ook nog prima (geen vervorming). Wel is de ECC85 van de FM langzaam maar zeker aan vervanging toe, want op de 245V (meet hier ong. 235V) valt de FM soms gewoon weg, terwijl hij het prima doet op de 220 stand (wil de buizen zo min mogelijk belasten).

Tot zover even een update :)

/eigenlijk off-topic
Weet iemand trouwens ook welke stekkers ervoor nodig zijn om op dit apparaat externe luidsprekertjes aan te sluiten (uiteraard 800 Ohm)? Het lijkt een beetje een Y-vorm te hebben (3-polig) en zat zelf te denken aan grote Tuchel stekkers, maar die pennen steken niet uit terwijl dat wel moet. Had ook een onderdeelnummer in de stuklijst, maar met veel zoeken leverde dat helemaal niks op.

Nog een andere, off-topic nieuwsgierigheidje: Vele bronnen zeggen dat je met een ringkerntrafo (niet allerbeste, maar goed) ook 8 Ohm speakers aan kan sluiten. Nu heb ik een ringkerntrafo liggen van 2x 230V - 2x 24V (ong. 1:10 en impedantie zou dan quadratisch zijn, dus 1:100). Hoe gaat dat met het aansluiten? Kunnen hier twee luidsprekers aan, of gaat dat niet i.v.m. ongewenste interferentie (storen) van elkaar?

Arco

Special Member

Radio gewoon op 220v stand gebruiken. De 245v stand geeft vaak FM problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Die luidspreker stekkers zijn speciale Philips 800ohm types. Deze worden niet meer gemaakt, maar zijn op beurzen nog wel te vinden.

De vintage Philips 3-polige microfoon stekkers passen ook.

Per speaker uitgang een trafo gebruiken. Met een 100V luidspreker trafo lukt het ook wel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hmm... Hij speelt een paar uur en nu net weer een nieuw probleempje wat ik even moet uitzoeken :(

Als de basregelaar helemaal open staat, hoor ik heel zachtjes in het linker kanaal alsof er een stoomtrein nadert (krak-krak-krak) en als ik de basregelaar dichter draai is het probleem weg.

Iemand toevallig ervaring mee? Ik had wel per keer gecontroleerd of de radio het wel deed (elke paar weerstandjes weer even checken) en toen deed het zich toch niet voor. Wel vreemd.

Bedankt voor een plaatje van de stekker, tip over de trafo en het advies om de radio op 220 stand te blijven gebruiken. Zoals altijd, zeer gewaardeerd!

edit: Probleem gevonden! ECC83 buis omgewisseld en nu is het 't andere (rechter) kanaal. Ligt dus waarschijnlijk aan de ECC83 of misschien zit er toch nog een beetje vuil aan de pennen. Nog maar een keer schoonmaken.

edit2: Vuil is het niet. Gereinigd met meerdere middelen. Ligt dan toch echt aan de buis :( Dat wordt een nieuwe kopen. Moeten deze buizen per paar vervangen worden i.v.m. matching?

Hoor je dat geluid ook op de pickup-stand?

Ik heb nog nooit dat type storing wat je noemt gehoord, veroorzaakt door een buis. Ik zou nog steeds eerder een slechte soldering of slechte keramische condensator verwachten. De potmeters zijn ook vaak vuil of versleten.

Er zit maar 1 ecc83 in, dus die kan je niet per paar vervangen :)
De EL84's delen één kathodeweerstand. Daardoor kunnen die het best wel gematched zijn. Maar wat heel veel mensen hebben gedaan, is iedere buis z'n eigen weerstand en elco geven. Zo beïnvloeden de eindbuizen elkaar niet meer.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het is verreweg het meest nadrukkelijk aanwezig op de PU ingang (ook wanneer kort gesloten). Ik zal morgen nog eens alle solderingen nalopen, maar ik snap niet hoe dit kan:

Deze radio heeft twee kanalen (L+R) en is in PU stand in stereo (schakelaar op stereo gezet). Er zitten twee ECC83’s en twee EL84’s in. Elk kanaal heeft zijn eigen ECC83 (voorversterker natuurlijk) en EL84 (eindtrap). Wanneer ik de ECC83’s met elkaar omruil is de ‘locomotief’ ook alleen in het andere kanaal te horen. Nu met de tweede test wordt het nog vreemder: Als ik nu van het op dat moment ‘goede/stille’ kanaal de EL84 óf de ECC83 eruit haal, houdt het gezoem op in het andere (dus verkeerde) kanaal 8)7 Het is ook alleen wanneer de basregelaar verder dan de helft wordt open gezet.

Alles nagemeten en alle spanningen zijn gewoon in orde. Ik snap er op dit moment maar weinig van. Zou het kunnen dat door een defect in een ECC83 de buizen op elkaar gaan reageren? Dat zou echter niet verklaren waarom het maar één ECC83 is en waarom de andere buis altijd mooi stil is... Tijd om een nachtje over te slapen :Z

Ik zal morgenavond het geluid ook even opnemen en nog ‘s in de rondte gaan met de signal tracer, dan wordt het hopelijk duidelijk wat ik bedoel, want ik snap er zelf ook maar weinig van op moment.

Het is trouwens wel zo dat op bepaalde volume punten de locomotief erg versterkt wordt. Maar dan zou je zo gauw niet de buizen gaan verdenken (volume pot is nieuw en half jaar zit die er al in), maar eerder het stadium ervoor...