Hallo
Kan iemand mij vertellen wat de maat van het schroefdraad is,
van de buitenste schroefdraad van een lamp-houder
( binnenmaat lamp E27 ) ?
Wij zijn op school bezig met het printen ( 3-D )
van de ringen die hier op kunnen.
Helaas Weten wij de juiste schroefdraad maat niet van de buitenkant.
De grijze ring is een geprinte die nog niet past.
De witte is de originele die natuurlijk wel past.
De Gemeten maat van de buitenkant van de lamphouder is 39,60MM
Wie kan mij helpen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hiermee zou je al een stuk verder moeten kunnen, gekopieerd van ali (Hint: M40x2.5 zover ik kan herkennen):
[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op (14%)]
Een school waar geen afdeling mechanica/metaalbewerking bestaat?
Voor het meten van de spoed bestaan mallen,die ze beslist hebben in het werkhuis metaal.
Ook nog, zoekterm :schroefdraad meten.
'k Zie nu pas dat de maat is opgegeven in het zijaanzicht van de middelste tekening, nl. M40x2
[Bericht gewijzigd door bertb op (20%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
die moeren voor om een e27 fitting zijn standaard
Schijnbaar zijn dan niet alle Chinese leveranciers daarvan op de hoogte gesteld... 
testman
Op 21 november 2018 19:20:30 schreef Arco:
[...]
Schijnbaar zijn dan niet alle Chinese leveranciers daarvan op de hoogte gesteld...
geen appels met peren vergelijken, chinezen en specs handhaven is niet bepaald standaard.. koop een fitting hier in de EU en het past wel..
Een E27 lampfitting past ook in een K2 zekeringcup 
Tip voor sluiting in een installatie zoeken:Zekering vervangen door een lamp..(hoe en waarom laat ik even in het midden..) 
Anoniem
Een gouden tip!
Maar bestaan die vandaag nog?
Bij ons alvast niet meer gezien de laatste 30 jaar.
Het verbaast me nog steeds dat Nederland die op technisch gebied Belgie altijd al mijlenver voor was op gebied van huisinstallaties altijd al een kwarteeuw achterloopt. Zal wel te maken hebben met de bouwwoede vanaf de jaren 70 in Belgie.
Op 21 november 2018 19:59:46 schreef testman:
[...]geen appels met peren vergelijken, chinezen en specs handhaven is niet bepaald standaard.. koop een fitting hier in de EU en het past wel..
ik heb er thuis toch ook, waarbij ik de kap van de ene armatuur op de andere wou zetten, maar waarbij ik maar 1 'schroef' had.
helaas NIET dezelfde draad. die was 1mm kleiner en paste net niet.
heb heel de socket moeten overzetten
testman
tja, lampen van de action of uit china in de koffer meegenomen zeker..
nog een reden te meer dat ik die rommel niet in huis hoef..
Op 22 november 2018 09:59:50 schreef grotedikken:
Het verbaast me nog steeds dat Nederland die op technisch gebied Belgie altijd al mijlenver voor was op gebied van huisinstallaties altijd al een kwarteeuw achterloopt.
Dat komt omdat er geen verplichting is om oude installaties aan te passen aan nieuwe voorschriften.
Arco
Special Member
Lampschroefdraad zelf kan wel verschil in zitten.
Sommige landen (bijv. USA) hebben om de een of andere duistere reden geen E27 en E40, maar E26 en E39... 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 21 november 2018 16:17:44 schreef bertb:
[....]
'k Zie nu pas dat de maat is opgegeven in het zijaanzicht van de middelste tekening, nl. M40x2
Nee, het is M40 × 2,5.
Achter de twee staat een punt en onder de witte a van alibaba kun je nog de restanten van een 5 waarnemen (Gebruik de vergrotingsfunctie van je browser!). Aangezien het een DIN-draad is, moeten de andere gegevens in een tabel (Internet!) gevonden kunnen worden.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]
Arco
Special Member
Is trouwens makkelijk vrij nauwkeurig op te meten met een gewone maatlat.
Afstand tussen eerste/laatste schroefdraad opmeten en delen door het aantal tussenruimtes...
(ook te gebruiken voor pitch van connectoren...)
[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]
testman
Een gouden tip!
Bij ons alvast niet meer gezien de laatste 30 jaar.
Het verbaast me nog steeds dat Nederland die op technisch gebied Belgie altijd al mijlenver voor was op gebied van huisinstallaties altijd al een kwarteeuw achterloopt.
zekeringcoupes bestaan nog, maar ik zie ze niet meer in nieuwe kasten, en zo wel is het incidenteel bij een industriele verdeler. immers kun je wel selectief werken bij distributiekabels met zekeringen. recentelijk meermaals gezien dat een B16 en C25 tegelijk eruit gaan bij sluiting achter de B16..
Op 21 november 2018 14:42:58 schreef Robin15:
...
Kan iemand mij vertellen wat de maat van het schroefdraad is,
van de buitenste schroefdraad van een lamp-houder
( binnenmaat lamp E27 ) ?
...
[bijlage]
Edit: sorry, dit is de binnenkant 
Hier de gegevens over Edison-schroefdraad voor lampen.
Uit: P.A. Sidders (1969): Guide to world screw threads ISBN 0-8311-1092-9, p. 52 en 66
Een gouden tip!
Niet echt, je komt ze soms nog tegen in DIN rail monteerbare uitvoering of in pasco houders.
Maar zelden of nooit in huisinstallaties.
testman
zelden of nooit in huisinstallaties van <30 jaar oud, ouder nog vaak zat. ik kom ze nog geregeld tegen met storingen zoeken. dan is een mini stotz ook handig, die inschroef automaten.
hex173
alles wat ik maak, kan beter.
hier nog wat gegevens. Het is metrische schroefdraad dus een tophoek van 60 graden. M40x2.5 Buiten diameter 39.6 mm / binnen diameter 36.6
Wel even alles met de schuifmaat controleren....op school ?