(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een deel van mijn electronica weer uit de opslag gehaald. Ik was in eerste instantie heel blij dat mijn oscilloscoop het nog deed, want het blijft een kwetsbaar dingetje waar ik al eens een nieuwe hoogspanningscascade voor gebouwd heb en nog ergens anders een transistortje heb moeten vervangen.
Toch is na een paar dagen ineens het beeld platgeslagen is tot een lijn in de x-richting.
Met behulp van de servicemanual ( https://archive.org/details/philips_pm3295a_pm3296a/page/n177 ), multimeter en de nodige ervaring met foutzoeken lijkt het er heel sterk op dat de Y-versterker kapot is.Het dunne-film circuit in de Y-versterker, een OM548 is verdacht.
Uit de bovengenoemde (en een iets oudere) service manual staat over de OM548 "The amplifier drives the crt via a common base circuit and an emitter follower series feedback amplifier". Er komt netjes signaal in, maar er komt niets meer uit. Ik heb alle omliggende circuits ook doorgemeten en die lijken normaal te reageren. De OM548 is dus erg verdacht. De CRT reageert er wel gewoon op als ik er direct signaal op zet.
De OM548 is dus een bruin DIL package op een koelvin. Tidak Ada zegt twee jaar geleden in dit topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/126020/8 dat hij er misschien eentje heeft liggen. Tidak: Lees je dit? Kun je mij misschien aan dit onderdeel helpen? 
Of zijn er nog anderen hier die dit op voorraad hebben?
Aangezien het om een oscilloscoop gaat met een bandbreedte van 350MHz is namaken niet echt een optie.
Edit: Het gaat om het bruine ding midden op de foto.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha (Z)weetvoetje,
Weet je zeker dat de hybride defect is? het is een hele toer om hem er uit te halen.
En als dat component defect is los zijn ze nooit in de verkoop geweest.
Ik denk dat zo'n hybride al snel rond de HFL250,- koste laat staan de hele print.
Groet,
Henk.
PS vandaag weer wat spullen opgehaald daar zitten scope onderdelen bij ik ga mijn best doen.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (15%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@electron: 100% zekerheid bestaat nooit. Maar ik weet dat het signaal voor dit IC nog goed zit en ik weet dat de crt na het ic ook nog goed werkt. De voedingsspanningen kloppen ook. Dan blijft er niet veel anders meer over. Je zult me vast wel geloven als ik zeg dat ik liever had dat het een ander onderdeel was dat kapot was.
@guido: Om549 zit er ook in. Maar daar zitten alleen maar 4 weerstandjes in. Die doet het nog goed.
De OM548 heeft ook niet heel veel componenten. Ik denk 4 transistoren twee varicaps en wat weerstandjes en condensatortjes.
Ik vermoed dat om548 en om549 vaak samen werden toegepast voor oscilloscoops me een hoge bandbreedte. De beeldbuis heeft een transmissielijn in de afbuiging zitten die een voortplantingssnelheid heeft gelijk aan de snelheid van de elekrronen in de crt. Het signaal beweegt zo mee me de elektronen in de crt. Om548 is de versterker en om549 is de bijpassende afsluitweerstand.
guidob
Overleden
Laat maar weten als je de OM549 als reserve wil hebben (mocht je de 548 vinden). Bij mij lag die in het bakje "onbekende onderdelen"
Daar liggen ook OM531 en OM532 hybrids in. Zeggen jou die iets?
(Z)weetvoetje
@Guido: Bedankt. Ik ben benieuwd of ik ze nog ga vinden...
Als ik ze vind ben ik wel geinteresseerd. Al is die om 549 geen onderdeel dat snel kapot gaat is het toch beter om te hebben voor het geval dat. Jij zal er sowieso niets aan hebben, denk ik.
Die OM531/532 heb ik geen flauw idee van. Misschien kwamen die ook wel uit een andere scoop.
Op 21 november 2018 22:12:49 schreef (Z)weetvoetje:
De beeldbuis heeft een transmissielijn in de afbuiging zitten die een voortplantingssnelheid heeft gelijk aan de snelheid van de elekrronen in de crt. Het signaal beweegt zo mee me de elektronen in de crt. Om548 is de versterker en om549 is de bijpassende afsluitweerstand.
Zo snel gaat het nu ook weer niet hoor. De manual heeft het over de snelheid van de elektronenstraal. Niet dat dat iets op lost voor jou.
In de manual staat nog wel een onderdeelnummer, maar het is geen 4822 (consumenten service). service nummer. N4004, OM548, 5322 209 82932 Dat staat voor professionele service. Je kon het dus kennelijk wel los bestellen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 21 november 2018 19:25:36 schreef (Z)weetvoetje:
[....]De OM548 is dus een bruin DIL package op een koelvin. Tidak Ada zegt twee jaar geleden in dit topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/126020/8 dat hij er misschien eentje heeft liggen. Tidak: Lees je dit? Kun je mij misschien aan dit onderdeel helpen?
[....]
Helaas, ik heb dat ding niet.
Wel OM504 en één OM549.
Bijkomstig is dat het hybrides zijn, die in mijn PM3264 zitten en ik daarom graag zelf houd.
Sterkte,
T.A.
(Z)weetvoetje
Op 22 november 2018 23:29:18 schreef Tidak Ada:
[...] Helaas, ik heb dat ding niet.
Wel OM504 en één OM549.
Bijkonstig is dat het hybrides zijn, die in mijn PM3264 zitten en ik daarom graag zelf houd.Sterkte,
T.A.
Jammer. Dan vrees ik dat ik het op moet geven. Of ik moet ooit zelfs iets in elkaar prutsen. Maar dat gaat niet eenvoudig zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je kunt natuurlijk beginnen met de oude hybride te ontdoen van z'n coating. Als je voorzichtig rond de transistoren werkt kun je er misschien een vervangen als dat nodig is, maar ik denk meer aan reverse engineering.
Opgeven is denk ik vooral als je ook niet wilt wachten tot er ergens wat opduikt. Ik heb een paar OM'mers maar niet zo eentje, echter dat is een aanwijzing dat ze zo nu en dan opduiken. Al was het maar in een sloop-scope.
(Z)weetvoetje
Ja. Ik ben even aan het krabben geslagen. Maar het is blijkbaar een dubbelzijdig ding. de helft van de onderdelen zit achter de koelvin. Ik kan dus lang niet alles checken op defecten.
Een transistortje vervangen zou heel misschien nog mogelijk zijn. Maar reverse engineeren eigenlijk niet. Het is bijna onmogelijk om iets te ontwerpen dat zo klein is, koeling nodig heeft en ook nog een bandbreedte van 350MHz.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is pas een probleem nadat je hem hebt gereverse-engineerd, maar je hebt gelijk - er is natuurlijk een reden dat men het ooit als hybride heeft uitgevoerd.
Op 25 november 2018 01:34:08 schreef maartenbakker:
Dat is pas een probleem nadat je hem hebt gereverse-engineerd, maar je hebt gelijk - er is natuurlijk een reden dat men het ooit als hybride heeft uitgevoerd.
Een reden is dat opgedampte weerstanden gebruikt kunnen worden en die kunnen met een laser getrimd worden.
Ik heb ook zo'n scope en zou dus wel de versterkingsfactor kunnen meten.
Ergens trof ik op het www een sloper voor slechts 20 dollar, maar die was reeds "sold".
[Bericht gewijzigd door buzzy op (18%)]
electron920
Ha (Z)weetvoetje,
Hij staat op de lijst complete print maar ik heb hem nog niet hier morgen de laatste rit dubbele bus dus heb nog even geduld 
Groet,
Henk.
(Z)weetvoetje
Op 26 november 2018 22:50:49 schreef electron920:
Ha (Z)weetvoetje,Hij staat op de lijst complete print maar ik heb hem nog niet hier morgen de laatste rit dubbele bus dus heb nog even geduld
Groet,
Henk.
Ha Henk,
Je zou mij heel blij maken als je er eentje voor me hebt
. Laat het maar weten als je tijd hebt gehad om het op te zoeken. Evtentueel kan verdere communicatie via de mail: roelanddilz at gmail.com.
Met vriendelijke groet!
Roeland
(Z)weetvoetje
Ha Henk,
Ik ben wel verbaasd dat zoiets dan zomaar ineens ergens in een doos opduikt. Maar echt top dat het te vinden is. Ik koop m graag van je 
De rest van de oscilloscoop doet het momenteel redelijk. Maar dat kan ook zomaar afgelopen zijn over een paar maandjes. Ik weet niet hoeveel onderdelen van deze oscilloscoop je op voorraad hebt?
Succes met zoeken naar die zener.
Groet!
Roeland
electron920
Ha (Z)weetvoetje,
Nauw zomaar is ook niet waar ik heb het wel eerst moeten inpakken
maar ik begrijp de verbazing.
Ik heb diverse printen en modules van Philips Tektronix HP enz.
De zener gaat wel lukken de SMD uitvoering heb ik al.
Je kunt beter de gehele print vervangen dat is 10 min werk zo'n IC er uithalen en er weer inzetten is veel meer werk.
Weet je hoe je een en ander moet afregelen ?
Groet,
Henk.
(Z)weetvoetje
Ha Henk,
Ja, het lijkt me inderdaad het beste om de hele print te vervangen. Inderdaad, het is veel minder werk en minder kans op het beschadigen van dingen.
Qua calibreren staat het goed beschreven in de service manual. Ik heb alleen niet de signaalgeneratoren en pulsgever met een rijstijd van minder dan 500ps. Ik zal dan dus de metingen in de hoogste bereiken met een korreltje zout moeten nemen.
Toch denk ik dat ik ook daar wel redelijk ver kan komen als ik er even voor ga zitten. Dergelijke dingen vallen natuurlijk op verschillende manieren ook wel zelf in elkaar te knutselen. Dat beetje verlies in nauwkeurigheid is voor mij niet erg.
Groet!
Roeland
electron920
Ha (Z)weetvoetje,
Ik weet even niet of ik een mail heb genist en/of je nog verder wil werken aan je scope.
Zoals ik heb laten zien heb ik je print en die heb ik voor je gereserveerd maar volgens mij heb ik nog geen adres
dus mail je adres naar mij dan is de print voor jou.
Groet,
Henk.
(Z)weetvoetje
Vanmiddag heb ik het printje opgehaald en even gezellig gekeuveld met electron920.
Het was een half uur pielen om de draadjes tussen de beeldbuis en het eindversterker IC te verbinden, er zit een gaatje van een halve centimeter in de print waardoor je de connectors de goede kant uit moet trekken. Precisieschroevendraaier was te dik.
Maar toen zat ie vast.
Annzetten en meteen een strakke blokgolf op het scherm! Toen nog even de blokgolf gecompenseerd (7 instelpunten) en nu kan ik er weer even tegenaan 
@electron920: over helderheid bij het opstarten van het apparaat: het is juist dat het relatief lang duurt (paar minuten) totdat het beeld op volle helderheid is. Voeding lijkt dus nog goed. Gelukkig.
Zo'n 15 jaar geleden heb ik ook zo'n oscilloscoop verkregen via mijn toenmalige wergever.
Bij mij was allereerst de voeding defect.
Daar zat een darlingtonschakeling met een BUZ32 en BUV26A in.
Die combinatie was defect en werd na reparatie erg heet. Ik heb de FET en transistor toen vervangen door een enkele powerfet welke niet meer heet werd en tot op de dag van vandaag ook niet meer defect.
Vervolgens bleek dat ook bij mij de OM548 gesneuvelt was. Toen leek het ook het einde van de scoop te zijn. Ik ben toen ook bezig geweest om iets anders de vinden, een snelle opamp die ik er voor in de plaats kon zetten , maar dat is het niet geworden. Uiteindelijk kwam ik er achter dat een van de transistoren op de module defect geraakt was. Omdat het al weer zo'n tijd geleden is weet ik het nummer van de transistor niet meer, maar wel dat er een normale en een reverse transistor op de module zaten. Ik vermoed een BFQ17 en een BFQ17R. Natuurlijk was de reverse transistor defect, en daar kon ik niet aan komen, maar wel aan de normale. De normale is toen op z'n rug op de module gesoldeerd en de scoop functioneerde weer.
Ik vond nog een aantekening van een stukje schema van de module.
Een beetje als mosterd na de maaltijd omdat je scoop al weer werkt, maar mogelijk heb je nog iets aan deze info.
Met vriendelijke groet,
Henk
(Z)weetvoetje
Mooi werk dat je m zo aan de gang heb gekregen. Ik heb ook op de module gekeken, maar ik kwam geen kapotte onderdelen tegen op de bovenkant. Tenminste, niet dat het mij opviel.
Volgens mij zaten er ook onderdelen op de onderkant, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat er een contact niet meer goed was en dat het daardoor leek alsof sommige onderdelen nergens aan verbonden waren.
Ik had ook geen leesbare typenummers op de transistoren staan.