Niet meer functioneren aan/uitschakelaar mediaplayer

Hallo,

Ik heb hier een mediaplayer staan waarbij de aan/uit schakelaar niet meer fungeerd (blijft inprincipe nu altijd aanstaan). De schakelaar is nog in orde, echter zit er parallel over de schakelaar iets in de vorm van een SMD condensator. Als ik de schakelaar los neem en meet over de 2 draadjes meet ik een hele lage weerstand (1,2 ohm dus een gewone sluiting), waardoor er dus gewoon een stroom gaat lopen via de condensator (doorgeslagen?) en het apparaat dus altijd ingeschakeld blijft staan.
Kan deze beredenering een beetje kloppen en is het wijs om deze condensator te vervangen voor een ander type (ik meet ook geen waarde meer van condensator). Of kan deze condensator gewoon zonder problemen weggelaten worden.
Waarvoor diend deze condensator (vonkoverslag/plopgeluid/etc etc)?

gr,

maartenbakker

Golden Member

Tegen vonkoverslag in de schakelaar. Wat voor soort condensator is het? Ziet hij er ceramisch uit of zit het in een plastic huisje?

Vervangen zou ik doen door een ceramische Y2 condensator of een MKP met een forse werkspanning. Een kleine waarde is aangewezen, ik denk ergens in het enkele nanofaradbereik.

En zoals altijd bij reparatievragen, wat zijn het merk en type?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 10 december 2018 13:53:58 (31%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is geel/goudkleurig, keramisch smd, een heel klein blokje (2x3mm).
Ik lees hierover dat hier vaak gebruikt gemaakt wordt van een 0.047µF met een 100ohm weerstand in serie (deze is in dit apparaat ook niet terug te vinden).

Het gaat hier om een American Audio Mediaoperator BT.

maartenbakker

Golden Member

Ik zal nog zoeken naar het schema om te verifiëren, maar ik had een factor 10 lager geschat. Aan de andere kant, een 47n ceramische condensator van die afmetingen is wel typisch een onderdeel dat ondergedimensioneerd is qua spanning en dus inderdaad stukgaat.

De 100 ohm weerstand is om de schakelaar te beschermen. Met een beetje geluk hebben ze uitgerekend dat het nog zonder kan in dit geval, of het is gewoon een slordige bezuiniging net als de spanningsvastheid van de condensator zelf.

Nouja, ze hebben tenminste nog het besef gehad om een ceramische condensator te gebruiken. Er zijn, serieus, ook papiercondensatoren in SMD-uitvoering op de markt voor dit soort toepassingen |:(

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb eerder het idee, dat er niet echt aan gerekend is, omdat dit al het 2de exemplaar is wat er binnen 3 weken hetzelfde probleem vertoond. Valt dan misschien wel onder garantie, maar om die dingen nou heen en weer te blijven sturen.....Het ding is al wat langer op de markt, maar volgens mij is hij onlangs gerestyled.
Een 100ohm 3 watt veiligheidsweerstand heb ik hier eventueel ook nog wel liggen (over van witgoed reperatie).

maartenbakker

Golden Member

Schema heb ik nog niet kunnen vinden helaas maar als ik zo eens denk, zit er een nettrafo in of een schakelende voeding?

Wat gebeurt er als je de schakelaar overbrugd met een draad?

is het pulsschakelaar of echt een aan/uit switch?

1,2Ω bij bediening , vind ik toch relatief hoog voor een schakelaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nettrafo 110/230V input en een 19VAC (gemeten 17,5VAC) output.

1,2ohm gemeten als schakelaar verwijderd is (dus weerstand over condensator gemeten).
0,4 ohm gemeten als schakelaar ingeschakeld is.
Hierbij geen rekening gehouden met weerstand meetkabels.
Het gaat om een aan/uit schakelaar en dus geen pulsschakelaar.

Als de schakelaar niet aangesloten is in het circuit blijft het apparaat dus alsnog aanstaan, de stroom vindt dus een andere weg (waarschijnlijk via de condensator welke in parallel aangesloten is).

vergeten

Golden Member

1. Gaat het wel over de netschakelaar?

Of

2. Is de bewuste schakelaar een maak contact wat terugveert en aangesloten is op het "moederboard" van de speler?
Die dus altijd onder spanning (standby) staat van de netvoeding.

Dat is een wezenlijk verschil!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Met een conventionele nettrafo neem ik aan dat het ook een echte netschakelaar is. Dan is de aanwezigheid van een bluscondensatortje logisch; de trafo protesteert bij het uitschakelen - omdat er geen stroom meer loopt bouwt hij kortstondig een hoge spanning op aan de hand van de opgeslagen energie. Een ceramische Y2 condensator of een gewone ceramische of MKP met een werkspanning van 2kV zou het goed uit moeten houden. Een weerstand van 100 ohm in serie kan nooit kwaad. Alleen de waarde van de condensator is nog even de vraag. Uit de losse pols zou ik 47n nog steeds wat ruim vinden voor een vrij laag vermogen voeding. Opzich komt de waarde echter niet heel nauw. Hij moet gewoon een voldoende groot deel van de energiepuls uit de trafo op kunnen vangen maar niet zo hoog van waarde zijn dat de schakelaar alsnog aanbakt als je hem weer aanzet.

Het opgenomen vermogen zal zo'n 10 watt bedragen, dus dat is idd niet noemenswaardig.
Weerstand 100ohm 3 watt brandveilig; is de waarde van 3 watt ook niet veelste hoog?

Is idd de waarde van de condensator idd ook nog een beetje de vraag...

Toevallig iemand nog iets verder hiermee gekomen?

maartenbakker

Golden Member

Denk dat de volgende zet aan jou is. De weerstand heb je al, de condensator is ook niet echt kritisch. Ik zou een ceramische X2 of Y2 pakken van de grootste waarde onder de 47n die makkelijk te vinden is. Kan best dat je op 10n ofzo uitkomt. Als je echt wilt weten hoe effectief hij is zou je er een geheugenscope over kunnen hangen bij het uitschakelen.

Top dankjewel....in dit geval kan ik kiezen uit de gele x2- blokjes geschikt voor 275vac of de blauwe HV keramische condensatoren voor zo'n 2 kV.

In het geval dat de HV condensatoren de beste keuze zijn zal ik een aantal verschillende waarden bestellen in de range van 20 pf-22nf.