Ik heb een defecte multimeter welke ik aan het repareren ben. Helaas 2 jaar geleden al open gemaakt, en sindsdien is hij op de plank blijven liggen. De stroommetingen waren niet juist. Op de de printplaat zag ik direct 2 gebakken weestanden zitten. De kleurcodes zijn amper af te lezen, maar het lijkt rood-zwart-zwart-goud-blauw.

Ik dwaal af trouwens. Er zit ook een component op de printplaat waar R5 bij staat, maar er niet uitziet als een normale weerstand. Nu blijkt dat dit component in veel Voltcraft DMM zit. Iemand een idee wat het is? Is dit de weerstand die gebruikt wordt voor de stroommetingen vanwege de lage weerstand?

En heeft er iemand ook een idee of er schema's beschikbaar zijn van voltcraft vc270?

met een merk/type kunnen we wat beter helpen...

Op 10 december 2018 17:33:46 schreef dijkmane:
met een merk/type kunnen we wat beter helpen...

Klopt! Ik drukte per ongeluk op posten ipv uploaden.

dat is de shunt weerstand voor de stroommeting.
deze is een paar milli ohm.
om ruimte te besparen is deze in dit geval golvend uitgevoerd.

Waarschijnlijk de meetweerstand in het 10A circuit.

Bedankt! Mijn vermoeden is bevestigd

Op 10 december 2018 17:31:53 schreef Christiaan371:
Nu blijkt dat dit component in veel Voltcraft DMM zit.

Die shunt zit in veel meters. Het is niet de bedoeling die constant te belasten. Waarschuwing uit de user manual

Protection contre la surcharge: fusibles; limitation de la durée de mesure >5 A: max. 10 x et pause de 15 min.

Dus laten afkoelen als je lang >5A meet. Die 10A zekering is een dure jongen die graag heel wilt houden. Ik heb geen schema kunnen vinden, je bent neem ik aan op zoek naar de kleuren van die kapotte weerstanden. Als die kleuren goed zijn is het een 20Ω weerstand met een tolerantie van 0.25%

Op 10 december 2018 17:53:05 schreef RAAF12:
[...]
Die shunt zit in veel meters. Het is niet de bedoeling die constant te belasten. Waarschuwing uit de user manual

Dus laten afkoelen als je lang >5A meet. Die 10A zekering is een dure jongen die graag heel wilt houden.

Helaas is deze ook kapot ?

Ik heb geen schema kunnen vinden, je bent neem ik aan op zoek naar de kleuren van die kapotte weerstanden. Als die kleuren goed zijn is het een 10Ω weerstand met een tolerantie van 0.25%

20 ohm bedoel je? Rood zwart zwart

Boven het bovenste gat is ook een stukje printbaan weg gesmolten

Op 10 december 2018 18:28:41 schreef Christiaan371:
[...]

Helaas is deze ook kapot ?

[...]

20 ohm bedoel je? Rood zwart zwart

I stand corrected :-)

Op 10 december 2018 17:38:02 schreef dijkmane:
om ruimte te besparen is deze in dit geval golvend uitgevoerd.

Zou het ook kunnen dat deze golvend is uitgevoerd om de mechanische en/of thermische spanningen op de soldeerverbinding te verlichten?

Op 10 december 2018 19:37:29 schreef ohm pi:
[...]Zou het ook kunnen dat deze golvend is uitgevoerd om de mechanische en/of thermische spanningen op de soldeerverbinding te verlichten?

Zeker!
En ook om meer draad"lengte" kwijt te kunnen tussen de through-hole bevestigingspunten, of een combinatie van deze 2 redenen :)